Denník N

Prečo zlepšiť autorský zákon

Z nakrúcania filmu Učiteľka. Foto N – Tomáš Benedikovič
Z nakrúcania filmu Učiteľka. Foto N – Tomáš Benedikovič

Novela, o ktorej sa práve rokuje v parlamente, nezohľadňuje nespravodlivosti pre autorov, ale ukazuje výzvy digitálneho veku a boj lobistov.

Predstavte si, že ste v nultých rokoch nakrútili celovečerný film. Televízie aj diváci oň stále majú záujem, a tak sa vysiela i streamuje. Vy tvorcovia však z toho nemáte ani cent. Ako je to možné? RTVS pod vedením Richarda Rybníčka roku 2004 prestala autorom diel vyplácať tantiémy. „Ozdravné“ opatrenie znamenalo šetrenie na nesprávnom mieste, z ktorého sa verejnoprávna televízia nespamätala. Pôvodnej tvorby prudko ubudlo.

Do parlamentu sa s veľkým meškaním dostal návrh novely autorského zákona a vzbudzuje emócie aj mimo kreatívnej komunity. Prečo? Mal by totiž pripraviť autorské právo na digitálny vek. Pritom kultúra sa dostala do krízy, keď je 90 percent tvorcov nespokojných s odmenami, polovici z nich v pandemických časoch poklesli príjmy a dve tretiny si našli druhé zamestnanie. Mýtus o darmožráčoch a parazitoch azda konečne padne? Pochybujem. Pritom väčšina

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Médiá

Natália Milanová

Komentáre, Kultúra

Teraz najčítanejšie