Denník N

High 5ive: Galéria, ktorá neexistuje, chce ponúknuť nový zážitok

Budova virtuálnej galérie Vault of Contemporary Art. Foto - VCA
Budova virtuálnej galérie Vault of Contemporary Art. Foto – VCA

Pravidelný osobný výber počinov z mora (pop)kultúry, ktoré by vás mohli zaujať.

*

Dnes je už úplne bežné, že sa kultúrny život presúva do virtuálneho priestoru. Zvykli sme si aj na online prechádzky po galérii. Tvorcovia novej galérie VCA (Vault of Contemporary Art) na to však išli sofistikovanejšie. Napriek tomu, že inštitúcia je len na internete, navrhli pre ňu priestorové riešenie a aj vlastnú budovu. Hoci virtuálnu.

Do miestností má správne dopadať svetlo a aj pohyb po galérii sa riadi citom pre architektúru. Súvisí to s tým, že kurátori sa zameriavajú práve na prezentáciu architektúry. Momentálne môžete v budove vidieť retrospektívu piatich ročníkov ocenenia za architektonickú vizualizáciu a kresbu. Vaše oko dovidí do najmenšieho detailu.

Hore budova virtuálnej galérie VCA a príklady prác z výstavy: Anna Budnikova, Ubaldo Occhinegro, Yue Ma. Zdroj – VCA

*

Túžite sa vzoprieť proti konzervatívnym učiteľom, ale zároveň nechcete pôsobiť ako kópia vládnuceho svetového prúdu. V takejto situácii boli na začiatku dvadsiateho storočia mladí umelci v Južnej Amerike. Opúšťali klasickú maľbu, ale nemienili sa dať pohltiť vlnou európskeho modernizmu. Chceli byť svoji.

Do tejto kategórie patrí napríklad brazílska maliarka Tarsila do Amaral (1886 – 1973). Jej farby a figúry prehovárajú moderne, ale inšpiráciu čerpajú z dažďového pralesa. Obraz Abaporu (1928) je plánom človeka, ktorý si veľkou nohou vyšliapava vlastnú cestu. Smerom k hravému výrazu, ktorý sa aj vám oplatí objaviť.

*

Dať si pseudonym Čierna zmrzlina bolo úplne namieste.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

High 5ive

Kultúra

Teraz najčítanejšie