Denník N

Košický newsfilter: Župe sa do autobusovej súťaže neprihlásil nik nový

Dobrý deň,

čítate výber desiatich najdôležitejších správ týždňa z Košíc a okolia. Tipy na správy, kritiku či facebookový status týždňa nám posielajte na dusan.karolyi@dennikn.sk.


1. Mladí podnikatelia snívajú americký sen v Košiciach

Jozef Petro a Pavol Madár. Foto N – Tomáš Hrivňák

Za americkým snom ani netreba ísť do Ameriky. Jozef Petro a Pavol Madár ho „snívajú“ z Košíc. Vlani sa už so svojím startupom dopracovali k tržbám 1,6 milióna eur.

Ich firma Sudo Labs vyvíja softvér najmä pre americké startupy. „Pomáhame im ich myšlienky pretaviť do produktu, teda softvéru, ktorý bude poskytovať službu konečným používateľom,“ hovorí v rozhovore pre Denník E 23-ročný Jozef Petro, výkonný riaditeľ.

Osemdesiat percent klientov majú zo Spojených štátov. Medzi ich najúspešnejšie produkty patrí The Expert – platforma pre interiérových dizajnérov. Tá poskytuje odborné online konzultácie ľuďom, ktorí si zariaďujú dom alebo byt.

Klinike v Los Angeles zasa vytvorili aplikáciu pre vyše 300-tisíc používateľov, ktorá prenáša informácie z testovania na koronavírus hollywoodskym štúdiám.

Jozef Petro tvrdí, že nie je jednoduché zohnať kvalitných ľudí na pozície ako produktový manažér alebo produktový dizajnér. Skúšajú preto oslovovať aj Slovákov v zahraničí.

„Už sa nám podarilo zopár ľudí presvedčiť, aby sa vrátili do Košíc. Dokážeme vytvoriť pracovné prostredie na takej úrovni, že ich to motivuje vrátiť sa.“

Okrem iného spomína nastavené transparentné zvyšovanie platu. Aby každý vedel, čo a v akej miere má vplyv na jeho príjem. Ten sa vo firme každému zvyšuje v priemere trikrát ročne.

Sudo Labs si to môže dovoliť, keďže štyri roky po sebe neustále zhruba zdvojnásobuje svoje tržby. A v takom tempe chce aj pokračovať. Tento rok ich plánuje na úrovni 3,5 milióna eur.


2. Telensky postupne odíde z popradského akvaparku

Foto – TASR

Zakladateľ popradského AquaCity Poprad Jan Telensky púšťa do svojich firiem nového finančného partnera – slovenskú skupinu Pro Partners Holding.

Obchod prichádza v čase, keď aj akvaparky majú problémy, ktoré vznikli dlhými výpadkami. Aj samotné AquaCity sa preto dostalo do reštrukturalizácie. Napríklad v prvom roku pandémie klesli tržby akvaparku z 10 na 6 miliónov eur.

Súčasťou dohody Telenského a finančníkov z Bratislavy je, že zakladateľ firmy postupne úplne odíde z jej štruktúry, ale nechá si niektoré iné tatranské projekty.

Súčasťou akvizície je aj takmer 15 hektárov pozemkov v tesnom susedstve akvaparku, určených na ďalší rozvoj. Developer už pripravuje urbanisticko-architektonickú súťaž na návrh ďalšieho rozvoja lokality. Na jar predstaví konkrétne projekty, ktorých hodnota by mala byť v desiatkach miliónov eur.

Finančníci z Pro Partners už majú podobnú skúsenosť ako podnikanie v akvaparku – sú spoluvlastníkmi Kúpeľov Kováčová. Pro Partners Holding ovláda štvorica Rastislav Danišek, Róbert Bartek, Miroslav Vester a Tomáš Zedníček. Skupina uvádza, že spravuje aktíva prevyšujúce jeden a pol miliardy eur. Jej firmy majú dohromady 700 zamestnancov.


3. Transparency: Košická župa neumožnila konkurencii súťažiť

Eurobus uvádzal nové autobusy naposledy v novembri 2020. Foto – TASR

V Košickom kraji sa po aktuálnom verejnom obstarávaní nezmenia prevádzkovatelia prímestskej autobusovej dopravy. Eurobus a Arriva Michalovce uspeli v tendri samosprávneho kraja a naďalej budú obsluhovať oblasť Košice západ (v regiónoch Spiš, Gemer a v okolí Košíc) a Košice východ (Zemplín, Sobranecko a Medzibodrožie).

S novými dopravcami kraj uzatvorí zmluvu na sedem rokov s možnosťou opcie na ďalšie tri roky. Predpokladaná hodnota zákazky na desať rokov je takmer 457 miliónov eur. Do súťaže ponúkla Arriva cenu na jeden kilometer 1,527 eura, Eurobus 1,552 eura. Podľa KSK sú primerané vzhľadom na očakávaný nárast cien energií aj vývoj cien pohonných hmôt.

„Naše predpoklady o príliš krátkom čase na prípravu ponúk do tendra na prímestskú autobusovú dopravu v Košickom kraji sa naplnili. Extrémne krátke lehoty stanovené župou neumožnili konkurentom podať cenové ponuky. Prihlásili sa len súčasní dopravcovia. Župa si tak nemala z čoho vyberať a musela akceptovať podmienky doterajších poskytovateľov,“ komentovala tender Transparency International Slovensko.

Neziskovka pripomína svoju analýzu, ktorú zverejnila v novembri; v podstate v nej avizovala vývoj a výsledok obstarávania, ktorý v piatok (4. 2.) oznámil Úrad KSK.

Nové zmluvy začnú platiť od 1. apríla. Ceny cestovného ani cestovné poriadky sa meniť nebudú. Zmluvné podmienky okrem iného ukladajú dopravcom modernizovať vozový park – maximálny vek vozidiel nesmie byť vyšší ako 14 rokov a aspoň polovica autobusov musí byť klimatizovaná.


4. Výstava, ktorú ovplyvnil Schindlerov zoznam

Maňo Štrauch. Foto – Andrej Bán

Príbehy obyvateľov bratislavského domova Ohel David

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Košice

Košický newsfilter

Dušan Karolyi raz týždenne zhŕňa dianie v Košiciach.

Slovensko

Teraz najčítanejšie