Denník N

Aj zraniteľnosť, trápnosť a nedokonalosť boli témy Katy Mach (1986 – 2018)

Foto - archív GMB
Foto – archív GMB

S kurátorkou Zuzanou Jakalovou v podcaste Oči dokorán o tvorbe umelkyne, ktorá odišla predčasne.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Je to už dlhší čas, čo nás opustila spoločná kamarátka, umelkyňa Katarína Morháčová (1986 – 2018), známa aj pod pseudonymom Kata Mach. Vo svojich dielach, ktoré mali väčšinou performatívny charakter, sa zaoberala témami zraniteľnosti, nedokonalosti, trápnosti, ktoré komunikovala hlavne cez svoje telo. Dielo Prítomnosť neprítomnosti, neprítomnosť prítomnosti pochádza ešte z jej študentských čias a aktuálne ho bolo možné vidieť pri vstupe na výstavu Kde sú ženy v Pálffyho paláci. O diele Katy Mach rozpráva kurátorka ZUZANA JAKALOVÁ.

Môžeš nám formálne opísať dielo, o ktorom sa budeme rozprávať?

Dielo Presence of Absence, Absence of Presence, ako ho Katarína nazvala pôvodne v anglickej verzii, je inštalácia z tisícok ihiel nainštalovaných v zhlukoch v priestore. Ihly sú upevnené na dlhých nylonových vláknach, do šírky zaberajú priestor zhruba 3-krát 3 metre, zo stropu visia takmer po zem. Zo strán je dielo podsvietené, takže dominuje nielen rozlohou, ale aj svetlom, ktoré sa odráža od ihiel na okolité steny. Pôvodne malo byť nasvietené zvrchu ako luster, ale umelkyňa sa rozhodla nakoniec inak.

Vieš nám povedať, aký je rozdiel medzi ranými dielami Katy Mach, ako napríklad toto dielo, a jej neskoršími prácami?

Trajektória jej diela je relatívne kľukatá, ale dá sa dobre rozdeliť do celkov chronologicky. Toto dielo je z roku 2009, a ako si už spomínala, vzniklo ako študentská semestrálna práca. Spája sa s jej prechodom z média maľby k inštalácii, pretože, ako vieme, Kata študovala na katedre maľby a iných médií u Daniela Fischera. V istej fáze štúdia sa začala

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Oči dokorán

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie