Denník N

Jedna z nich môže pomôcť, dve škodia. Traja odborníci hodnotia keto, detox a prerušované hladovanie

Zľava Ivana Kachútová, Martin Masár, Nikoleta Šimonová. Foto N - Peter Kováč, archív M. M., archív N. Š.
Zľava Ivana Kachútová, Martin Masár, Nikoleta Šimonová. Foto N – Peter Kováč, archív M. M., archív N. Š.

Ôsma časť seriálu Chudnutie: Úspešnosť diét je minimálna, navyše tie narúšajú vzťah k jedlu.

„Akákoľvek prášková náhrada jedla nikdy plnohodnotne nenahradí pestrú stravu,“ zhodujú sa odborníci. Naše telo je prispôsobené na to, aby sme prijímali klasickú potravu a prežúvali. Navyše z dlhodobého hľadiska je keto diéta absolútne neudržateľná.

Diéty môžu viesť k narušeniu vzťahu s jedlom a dostať nás do začarovaného kruhu hladovania a prejedania, výčitiek a pocitov zlyhania. Jedlo je pritom viac ako len energia a živiny. Je tiež radosť, pôžitok a možnosť tráviť spoločné chvíle s blízkymi.

V článku sa dozviete:

  • prečo sú práškové keto diéty riziko;
  • že naše telo detoxikačnú očistu nepotrebuje;
  • ako vieme schudnúť pri prerušovanom hladovaní;
  • prečo by sme nemali chcieť schudnúť čo najrýchlejšie.

Denník N položil ku každej diéte tri otázky trom odborníkom.

Keto diéta

  1. Človek pri nízkosacharidových diétach dokáže pomerne rýchlo schudnúť. Oplatí sa investovať do práškovej diéty?
  2. Môže drastické zníženie príjmu sacharidov v prospech tukov pomôcť pri športovom výkone?
  3. Predstavuje táto diéta nejaké riziko?

Detoxikačná diéta

  1. Potrebuje naše telo detoxikačné diéty?
  2. Detoxikačné liečby poskytujú v nemocnici alebo na špecializovanej klinike. Ide o rovnaký princíp ako pri detoxikačných diétach?
  3. Predstavuje táto diéta nejaké riziko?

Prerušované hladovanie

  1. Pomáha pri chudnutí?
  2. Môžem pri ňom športovať?
  3. Predstavuje táto diéta nejaké riziko?

Odpovedali odborníčka na výživu Nikoleta Šimonová, nutričná vedkyňa Ivana Kachútová a potravinárský chemik a certifikovaný výživový poradca Martin Masár.


Keto diéta

Ide o rapídne zníženie spotreby sacharidov v prospech tukov. Vznikla pred sto rokmi ako liečebná diéta pre deti s epilepsiou, kde sa potvrdili isté benefity. Do širšieho povedomia sa dostala za ostatných tridsať rokov, u nás predovšetkým v posledných desiatich rokoch.

Človek pri nízkosacharidových diétach dokáže pomerne rýchlo schudnúť. Oplatí sa investovať do práškovej diéty?

Nikoleta Šimonová

Odborníčka v oblasti výživy a doktorandka na SPU v Nitre – odbor Technológia potravín. V Nitre vedie pobočku Centra výživy a tréningu.

Pri ketogénnej diéte môže človek schudnúť. Jedným z dôvodov je odvodňovanie, ale pri ňom nejde o redukciu tuku, ale o vodu, ktorá sa rýchlo „spláchne“. Keto diéta môže taktiež navodiť stav ketózy, čo je metabolický stav, keď naše telo využíva tuky ako primárny zdroj energie. Je to reakcia metabolizmu, ktorou sa telo snaží vyrovnať so zníženým (niekedy až nulovým) prísunom sacharidov.

Naše telo je prispôsobené na to, aby sme prijímali klasickú potravu a prežúvali. Navyše, z dlhodobého hľadiska je takáto keto diéta absolútne neudržateľná. Je populárna, pretože ľudia chcú veľmi rýchlo schudnúť a v práškovej diéte môže byť naozaj veľmi málo kalórií, takže k redukcii hmotnosti naozaj môže dôjsť.

Ivana Kachútová

Nutričná vedkyňa. Študovala na Viedenskej univerzite v Rakúsku odbor Nutritional Science. Aktuálne pôsobí ako doktorandka na LFUK v Bratislave na Ústave hygieny. Venuje sa najmä výskumu vplyvu výživy na obezitu. 

Akákoľvek prášková náhrada jedla nikdy plnohodnotne nenahradí pestrú stravu. Pri tejto diéte ide iba o rýchlu redukciu hmotnosti, ktorá však nie je udržateľná, a preto po čase prichádza aj neúspech v podobe jojo efektu. Človek sa počas práškovej diéty nenaučí stravovať inak a primerane sa viac hýbať, ale jedného dňa sa diéta skončí a vráti sa k predošlým nevhodným návykom.

Ľudia často hľadajú rýchle riešenie, ale to nesúvisí s dlhodobým úspechom, ktorým je udržanie si primeranej hmotnosti. Preto by naším cieľom nemalo byť schudnúť čo najrýchlejšie, ale postupne meniť životosprávu tak, aby sa dostavili požadované výsledky.

Úspešnosť diét je zhruba na úrovni piatich percent, a preto sú takmer u každého predurčené na neúspech a predstavujú významné ohrozenie fyzického, ako aj duševného zdravia. Diéty môžu viesť k narušeniu vzťahu s jedlom a dostať nás do začarovaného kruhu hladovania a prejedania, výčitiek a pocitov zlyhania.

Jedlo je pritom viac ako len energia a živiny. Je tiež radosť, pôžitok a možnosť tráviť spoločné chvíle s blízkymi, čo nám prášková diéta neumožňuje.

Ketogénna diéta bola od začiatku myslená ako klinická diéta, ktorá sa využíva na liečbu špecifickej formy farmakorezistentnej epilepsie (typ epilepsie, pri ktorej neprichádza po nasadení liekov k zlepšeniu stavu pacienta – pozn. red.), ale v poslednej dobe získala veľkú obľubu ako diéta na rýchle chudnutie.

Ľudia majú na nízkosacharidovej diéte radi, že môžu konzumovať tučné a mastné jedlá (ak nejde o diétu iba v práškovej forme – pozn. red.) na úkor sacharidov. Pre telo to však znamená, že ho ochudobníme o primárny zdroj energie, čo spôsobuje záťaž a stres s vplyvom na celý organizmus.

Martin Masár

Potravinársky chemik a výživový poradca. Vyštudoval potravinársku chémiu a biotechnológiu na Fakulte chemickej VUT v Brne. Známy je aj jeho instagramový účet Okom Chemika, kde sa venuje oblasti potravín, chémie a výživy.

To, že úbytok na váhe môže byť spočiatku u nízkosacharidových diét o niečo vyšší ako u diét s normálnym obsahom sacharidov, je pravda.

Blahoželáme, máte dobrých priateľov!

Tento článok je normálne zamknutý, ale vy si ho môžete prečítať zadarmo vďaka tomu, že váš priateľ bielik.pali@... je predplatiteľom Denníka N a článok vám venoval. Stačí zadať váš e-mail, nebojte sa, nikdy ho nepredáme inej firme.

Alebo môžete .

Cesta k zdraviu

Chudnutie

Radíme športovcom

Športová veda

Šport a pohyb, Veda

Teraz najčítanejšie