Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Zbrojíme ako na vojnu, Glváč objednal nové džípy

Vojaci už v roku 2012 dostali prvých sedemdesiat vozidiel Land Rover Defender 110. Glváč objednal ďalšiu várku. Foto - TASR
Vojaci už v roku 2012 dostali prvých sedemdesiat vozidiel Land Rover Defender 110. Glváč objednal ďalšiu várku. Foto – TASR

Minister obrany nakupuje aj po Vianociach. Tentokrát terénne vozidlá Land Rover.

Minister obrany Martin Glváč sa zrejme rozhodol do dejín zapísať ako najväčší zbrojár medzi slovenskými politikmi. Po lietadlách, radaroch či vrtuľníkoch ohlásil tentoraz nákup nových džípov.

Podľa svojich slov objednal terénne vozidlá Land Rover. „V najbližšom čase dorazia desiatky kusov týchto vozidiel,“ povedal Glváč.

Britské landrovery postupne nahrádzajú zastaralé sovietske vozidlá UAZ, ktoré vojaci označujú za nepohodlné, málo bezpečné a drahé na prevádzku.

Ich obmenu rozbehol ešte minister Ľubomír Galko (SaS), pričom Glváč postupne dokupuje ďalšie a ďalšie kusy.

Ministerstvu zrejme zostali nejaké nevyčerpané peniaze z minulého roku, tak ich investovalo do nových landroverov,“ hovorí Jaroslav Naď, bývalý úradník ministerstva obrany, dnes analytik Inštitútu pre stredoeurópsku politiku.

Pre armádu je to v každom prípade lepšie, než keby sa mali ušetrené peniaze vrátiť do rozpočtu,“ dodáva.

Koľko džípov vojaci dostanú a za akú cenu, zatiaľ Glváč neprezradil. „O nákupe vozidiel Land Rover budeme onedlho informovať,“ uvádza ministrova hovorkyňa Martina Balleková.

Pri prvom nákupe v roku 2012 dostali vojaci 70 landroverov. Cena jedného vozidla vtedy vyšla na 64 tisíc eur bez DPH.

Nákup cez Luxemburg

Zákazka je na slovenské pomery netypická v tom, že ju dohodli úradníci NATO.

Aliancia má totiž vlastnú nákupnú agentúru, so sídlom v Luxembursku, ktorú môžu členské štáty za poplatok využívať. „Keď je to výhodné, snažíme sa ísť touto cestou,“ hovorí Glváč.

Slovensko len rozpíše, čo potrebuje kúpiť, a agentúra známa ako NSPA dohodne podmienky.

Je to správny spôsob. Do takýchto nákupov aspoň nepreniknú rôzni pochybní sprostredkovatelia,“ hovorí exminister Galko.

Podľa neho je na nákup ďalších landroverov najvyšší čas. „Niektoré tie ruské UAZy sú už staršie, než naši generáli,“ dodáva Galko.

Sovietske vozidlá, vyrábané svojho času automobilkou UAZ (Ulianovskij avtomobiľnyj zavod) podľa ministerstva veľkú spotrebu a nesplňujú ani súčasné bezpečnostné či ekologické normy.
Vozidlá z automobilky UAZ (Ulianovskij avtomobiľnyj zavod), majú veľkú spotrebu a nesplňujú bezpečnostné či ekologické normy. Foto – TASR

Minister vyzbrojovač

Faktom je, že výzbroj slovenskej armády politici dlhé roky prehliadali.

Namiesto toho smerovali peniaze na problémový komunikačný systém MOKYS (za druhej Dzurindovej vlády), či na predraženú údržbu vojenských budov (prvá Ficova vláda).

Glváč sa zase rozhodol pre opačný extrém a po svojom nástupe ohlásil skutočné zbrojné závody.

Len za posledný rok objednal talianske dopravné lietadlá Spartan, rozbehol rokovanie o nových stíhačkách a oznámil plán nákupu amerických vrtuľníkov Black Hawk.

Na rozdiel od minulosti môže pre svoje plány ľahko získať i širšiu podporu. Potrebu zbrojiť vyvolávajú obavy z vývoja na Ukrajine aj vyhrotené vzťahy s Ruskom. „Musíme sa snažiť znižovať závislosť na ruskej technike,“ zdôrazňuje Glváč.

Kontrakty pre nástupcov?

Už menej jasné je, kde na svoje nákupy zoberie peniaze.

Zatiaľ čo landrovery dokáže Glváčovo ministerstvo ešte pokryť z vlastných zdrojov, pri stomiliónových projektoch na stíhačky či vrtuľníky sa už nezaobíde bez peňazí od vlády.

„Máme predrokované s premiérom a ministrom financií, že na takéto projekty môžeme dostať financie,“ uvádza Glváč.

Lenže ministerstvo financií sa už tak presvedčivo netvári. „K týmto veciam je predčasné sa vyjadrovať. O zbrojných nákupoch budeme ešte rokovať,“ reagoval tlačový odbor ministerstva financií.

Ani to však Glváča odradiť nemusí.

Výhodou zbrojných nákupov je, že sa splátky dajú rozložiť do niekoľkých rokov. „Minister jednoducho môže podpísať kontrakt, zaplatiť prvú splátku, a nechať na svojich nástupcoch, aby niekde našli zvyšok peňazí,“ hovorí analytik Naď.

Dnes na DennikE.sk

  • Obchod: Lidl zatvoril svoj jediný outlet na Slovensku
  • Doprava: Autobusy v Banskobystrickom kraji dnes vypravia podľa platných grafikonov
  • Autá: Slovensko sa chce viac sústrediť na vývoj áut, tvrdí minister zahraničia Lajčák
  • Telekomunikácie: Predseda Českého telekomunikačného úradu rezignoval kvôli aukcii 5G
  • Ekonomický newsfilter: Lunterovci nie sú neschopní, to len zvolenská SAD zneužíva monopol

Minúta po minúte

Zdieľať

Mimoriadny samit EÚ venovaný budúcemu sedemročnému rozpočtu na roky 2021 – 2027 sa začne 20. februára. Uviedol to predseda Európskej rady Charles Michel v pozývacom liste pre šéfov vlád a štátov členských krajín EÚ.

„Nastal čas, aby sme dosiahli dohodu o viacročnom finančnom rámci. Akékoľvek odloženie (dohody) by spôsobilo vážne praktické a politické problémy a ohrozilo by pokračovanie súčasných programov a politík, ako aj zavedenie nových,“ upozornil Michel.

Šéf Európskej rady priznal, že rokovania o dlhodobom rozpočte EÚ patria „medzi najťažšie“, zároveň však vyjadril presvedčenie, že „so zdravým rozumom a s odhodlaním možno uzavrieť dohodu, z ktorej budú mať úžitok všetci Európania“.

„Na dosiahnutie tohto cieľa budú musieť byť všetky strany ochotné robiť kompromisy. V tejto súvislosti sa spolieham na vašu podporu,“ odkázal Michel premiérom a prezidentom.

Dodal, že už v najbližších dňoch prebehnú konzultácie s členskými krajinami o konečnom návrhu sedemročného rozpočtu. (tasr)

Zdieľať

Ekonomický newsfilter podcast: Po šiestich rokoch rastu hrozí pokles predaja áut v Európe. Svetlým bodom pre automobilky je vzostup elektrických vozidiel. Ich predaj v Európe v tomto roku narastie o 32 %.

Zdieľať

V okresoch Banská Štiavnica, Žarnovica a Žiar nad Hronom môžu opäť využívať autobusovú prímestskú dopravu. Primátorka Banskej Štiavnice Nadežda Babiaková potvrdila, že doprava bola po dvoch dňoch obnovená v plnom rozsahu. „Nemáme hlásené žiadne problémy.“ (tasr)

Zdieľať

Čínska vláda poskytne v prepočte takmer 8 miliárd eur na boj proti šíreniu nového typu koronavírusu. Infekcia v krajine pripravila o život vyše 80 ľudí, rozšírila sa aj mimo ázijského kontinentu.

Čínske úrady pre vírus oficiálne predĺžili voľno súvisiace s oslavami Lunárneho nového roka, píše Reuters.

Vláda finančnej metropoly Šanghaj uviedla, že ľudia v meste sa nebudú môcť vrátiť do práce až do 9. februára. Nariadenie sa netýka firiem, ktoré zabezpečujú verejné služby, ani farmaceutických spoločností.

Nový typ koronavírusu sa začal šíriť koncom vlaňajška z 11-miliónového mesta Wu-Chan, doposiaľ sa ním nakazilo viac ako 2700 ľudí.

Vírus označovaný ako 2019-nCoV podľa lekárov vyvoláva ochorenie s príznakmi chrípky. Iba u niektorých pacientov vedie k rozvoju zápalu pľúc, ktorý môže vyústiť až do zlyhania dýchania.

Zdieľať

Obavy z ekonomických dosahov nového typu koronavírusu tlačia dolu ceny aktív. Padajú európske akcie, čínsky juan sa oslabil na 3-týždňové minimum, klesajú ceny ropy. Rastie cena zlata považovaného za bezpečnú investíciu v čase neistoty.

Počet obetí koronavírusu v Číne stúpol na 80, potvrdených prípadov nakazených osôb presiahol 2700. Vírus sa už rozšíril do viacerých ďalších krajín, aj mimo Ázie.

Čínska mena stratila voči doláru vyše pol percenta, oslabila sa na 6,9776 juanu za dolár, píše Reuters.

Ako reagujú aktíva:

  • paneurópsky akciový index STOXX 600 krátko po začiatku obchodovania strácal 1,5 %,
  • japonský burzový index Nikkei sa prepadol o 2 %, najprudšie od konca augusta, a uzavrel najnižšie od 8. januára. Obavy z nového vírusu negatívne zasiahli najmä podniky v cestovnom ruchu,
  • vírus posilnil obavy týkajúce sa dopytu po rope. Severomorská ropa Brent zlacnela na 58,68 dolára za barel, stratila vyše 3 %,
  • cena zlata stúpla na 1586,42 dolára za trojskú uncu (31,1 gramu), najvyššie od začiatku januára. Neskôr zlato o časť ziskov prišlo.

Výrazne padajú napríklad akcie francúzskych výrobcov luxusného tovaru LVMH, Hermés a Kering, ktoré sú silno závislé od dopytu z Číny. Pod tlak sa dostali aj akcie ťažiarskych spoločností, uvádza Reuters.

Akciové trhy v Číne a vo viacerých ďalších ázijských krajinách sú pre oslavy Lunárneho nového roka uzavreté.

Zdieľať

Miroslav Lajčák povedal, že v budúcnosti sa chce Slovensko viac sústrediť na vývoj automobilov. „Nechceme byť považovaní len za lokalitu, kde sa montujú súčiastky. Chceme byť aj lokalitou, kde sa robia rozhodnutia a kde sa premýšľa o tom, ako má vyzerať auto budúcnosti,“ povedal minister zahraničia v rozhovore pre agentúru DPA.

Automobilový priemysel je hlavným ťahúňom slovenskej ekonomiky, v prepočte na obyvateľa sme najväčším výrobcom áut na svete.

Slovensko by podľa Lajčáka chcelo zmeniť štruktúru svojho automobilového priemyslu, ktorý sa teraz opiera predovšetkým o výrobu. „Chceme sa viac zamerať na výskum a vývoj,“ povedal.

Výroba automobilov na Slovensku sa dostala vlani na nový rekord. Celkovo sa vyrobilo vyše 1,1 milióna áut proti 1,09 milióna v roku predchádzajúcom.

Lajčák uviedol, že plánovaná nová továreň automobilky Volkswagen v Turecku nebude mať pre Slovensko žiadne dôsledky. „Nič tým nestratíme. Sme s prítomnosťou Volkswagenu na Slovensku veľmi spokojní,“ vyhlásil. (čtk, dpa)

Zdieľať

Dôvera vo fínsku ekonomiku na začiatku tohto roka klesla, pričom pesimistická nálada sa prejavila v podnikateľskej aj spotrebiteľskej oblasti. Poukázali na to v pondelok zverejnené údaje fínskeho štatistického úradu.

Index spotrebiteľskej dôvery dosiahol v januári -4,6 bodu v porovnaní s -4,2 bodu v decembri.

Pokles zaznamenali aj prakticky všetky indexy v rámci hodnotenia podnikateľskej dôvery, z nich najvýraznejšie index dôvery v maloobchode, ktorý klesol o 8 bodov na -3 body.

Index dôvery vo výrobnom sektore klesol z -5 bodov v decembri na -8 bodov a index dôvery v oblasti služieb zaznamenal pokles z 11 na 10 bodov.

Neklesol iba index dôvery v stavebníctve, ktorý zotrval na decembrovej úrovni 3 body. (tasr)

Zdieľať

Autobusy v Banskobystrickom kraji v pondelok vypravia podľa platných cestovných poriadkov. Ide o dočasné riešenie, na ktorom sa župa dohodla so starostami, primátormi a regionálnymi združeniami miest a obcí.

Banskobystrická župa im poskytne financie, aby si dopravu objednali priamo u dopravcu. Vedenie VÚC uviedlo, že ide o riešenie na najviac päť dní, kľúčová preto bude dohoda medzi krajom a SAD Zvolen.

„Bez verejného obstarávania môžu samosprávy objednať služby len do výšky 70-tisíc eur. Po prepočítaní na počet kilometrov a sumu 1,45 eura na kilometer je kríza zažehnaná najdlhšie do konca pracovného týždňa,“ uviedol vicežupan Ondrej Lunter.

Kraj firme SAD Zvolen poslal návrh dohody, ktorá sa týka urovnania všetkých oprávnených pohľadávok.

Župan Ján Lunter následne vyzval SAD Zvolen na rokovanie a povedal, že si praje skoré uzatvorenie dohody o prevádzkovaní prímestských spojov. „V prípade, že SAD Zvolen nezačne rokovať a neobnoví dopravu, očakávame, že štátne orgány nastolia vládu zákona, aby v štáte prestala panovať svojvôľa,“ povedal.

SAD Zvolen v nedeľu popoludní uviedla, že rokovania momentálne nie sú aktuálne. „Na rokovania sme mali najmenej rok, zrazu sa však všetko má vyriešiť za pár hodín,“ uviedol predseda predstavenstva SAD Zvolen Adrian Polóny.

Problém sa týka dodatku zmluvy medzi krajom a SAD Zvolen, ktorý tesne pred svojím odchodom zo župy podpísal Marian Kotleba.

Lunter po nástupe do funkcie tento dodatok napadol na súde a vyhral. Rozsudok je neprávoplatný, dopravca sa odvolal.

Župan chce podpísať s SAD Zvolen prechodnú zmluvu, ktorou spoločnosti zníži každým rokom rastúcu odmenu od kraja, skráti pôvodne nevýhodné päťročné obdobie a popritom pripraví regulárnu súťaž.

SAD Zvolen ako reakciu na to v sobotu ráno odstavila autobusy. (n, tasr)

Viac o téme môžete čítať v sobotňajšom článku alebo nedeľnom Newsfiltri.

Viac detailov obsahuje aj článok Jána Kováča z Denníka E.

Zdieľať

Organizátori dvojdňového hackathonu v Prahe dnes spustili informačný systém k elektronickým diaľničným známkam. Systém zadarmo odovzdajú vláde, ktorá zrušila predraženú zákazku. Štát mal za systém zaplatiť 16 miliónov eur firme Asseco Central Europe.

Zákazku zrušili po tom, čo ju kritizovali odborníci. Premiér Babiš pre ňu odvolal ministra dopravy Vladimíra Kremlíka.

Systém od piatkového večera na hackathone vyvíjalo 60 dobrovoľníkov. (čtk, novinky.cz)

Zdieľať

Banskobystrický kraj informoval, že v pondelok bude autobusová doprava obnovená v štyroch okresoch, rokovania o situácii v ďalších piatich okresoch budú prebiehať ešte dnes.

Obnovenie dopravy platí pre okresy Žarnovica, Žiar nad Hronom, Banská Štiavnica a Brezno.

Doprava bude obnovená na základe trojstranných dohôd, ide však stále o dočasné riešenie. Župa navrhuje SAD Zvolen dohodu, ktorá by spor ukončila. Kraj sa v nej zaväzuje, že vyplatí pohľadávky voči SAD Zvolen.

„Vo finančnej rovine ide o rovnakú dohodu, ako sme ponúkali Slovenskej autobusovej doprave Zvolen v piatok. S nami sa dohodnúť nechceli, sme preto radi, že sú ochotní dohodnúť sa so samosprávami. Obrovské ďakujem patrí všetkým starostom a primátorom, ktorí s nami koordinujú postup a situácia im nie je ľahostajná,“ povedal predseda VÚC Ján Lunter.

Zdieľať

Ján Lunter vyzval SAD Zvolen na rokovanie, praje si skoré uzatvorenie dohody o prevádzkovaní prímestských spojov. „V prípade, že SAD Zvolen nezačne rokovať a neobnoví dopravu, očakávame, že štátne orgány nastolia vládu zákona, aby v štáte prestala panovať svojvôľa,“ povedal.

Samosprávny kraj sa zaväzuje, že vyplatí pohľadávky voči SAD Zvolen. Na vyplatenie je potrebné právoplatné rozhodnutie súdu, BBSK je pripravený uložiť alikvotnú časť do notárskej úschovy a záväzok vyplatí hneď, ako to právny stav umožní.

„Hneď ako SAD Zvolen obnoví dopravu, BBSK si s dopravcom sadne za rokovací stôl a bude s ním rokovať o novej zmluve,“ uviedol ďalej predseda kraja. Podľa neho je to férová a transparentná ponuka.

Podpredseda BBSK Ondrej Lunter zdôraznil, že zo strany SAD Zvolen ide o protiprávne konanie. „My však ani v tejto situácii nečakáme so založenými rukami, ale snažíme sa v spolupráci so starostami prinášať iné riešenia,“ uviedol.

Podľa neho výsledkom rokovaní so starostami a regionálnymi združeniami Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS), ktoré sa už uskutočnili alebo sa ešte počas nedele budú konať, bude to, že od pondelka bude obnovená prímestská doprava v celom kraji. Takéto náhradné spoje však podľa legislatívy môžu fungovať len niekoľko dní.

Samosprávny kraj uhradí samosprávam, ktoré si nájdu alternatívnu náhradnú dopravu, všetky náklady, ktoré im v tejto súvislosti vzniknú. „To by malo v pondelok potvrdiť aj mimoriadne zastupiteľstvo BBSK,“ podotkol Ondrej Lunter.

Samosprávy takéto zmluvy uzatvárajú výlučne so SAD Zvolen; výnimkou je len samotné mesto Zvolen, kde primátorka dohodla iného prepravcu.

Vedenie BBSK očakáva, že súd už v pondelok rozhodne o neodkladnom opatrení a prikáže dopravcovi, aby do momentu, kým sa obe strany dohodnú na novej zmluve, poskytoval aj naďalej prímestskú dopravu. „Som presvedčený o tom, že tam, kde sú rozumné strany, príde aj k rozumnej dohode,“ dodal podpredseda BBSK. (tasr)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať