Denník N

Bajan skúšal obhájiť nové parkovanie, Petržalčania ho prerušovali piskotom (+video)

Foto N – Martina Pažitková
Foto N – Martina Pažitková

Aktualizované 19:15 – Starosta Petržalky zatiaľ nemá v zastupiteľstve väčšinu na spoplatnenie parkovania a biznis s firmou vybranou v spornom tendri. Ako ústupok znížia firme o dvadsať percent odmenu.

Kultúrny dom Zrkadlový háj na najväčšom slovenskom sídlisku bol v utorok podvečer nezvyčajne zaplnený. Niekoľko stoviek Petržalčanov si prišlo vypočuť verejnú prezentáciu k spoplatnenému parkovaniu. Spustiť by sa malo od januára 2016.

Ako sa ukázalo, miestni využili príležitosť, aby povedali starostovi Vladimírovi Bajanovi (zvolenému s podporou Smeru), čo si o novom parkovaní myslia. Už jeho úvodný príhovor mnohí prerušovali pokrikmi. „Ste konfrontovaní s nezmyslami, klamstvami a internetovým hecovaním, ktoré nemá s parkovacou politikou nič spoločné,“ odkázal im Bajan.

Nespokojnosť časti publika rástla aj počas predstavenia projektu prednostom mestskej časti Miroslavom Štefánikom. „Poďme k veci,“ vyzývali ho. Štefánikov prejav nakoniec niektorí odmenili piskotom a pokrikmi „hanba“ či „zlodeji“. Slabší potlesk zaznieval zo strany Bajanových priaznivcov.

Video: Bajan obhajoval parkovné pred rozzúrenými Petržalčanmi
Autor: Martina Pažitková

Moderátor sa počas debaty niekoľkokrát pokúšal ľudí upokojiť otázkami, ale veľmi to nepomáhalo. Ozývali sa najmä pri téme transparentnosti výberu víťaznej firmy EEI. „Neviem vás presvedčiť, ja neviem písať blogy, ale neporušil som zákon,“ reagoval Bajan.

Poďme sa rozohniť

Ľudia Bajanovi počas debaty vyčítali, že problém s parkovaním má na svedomí on, lebo s prestávkami je starostom Petržalky už od roku 1994. „Trochu ste nás uspali, poďme sa teraz rozohniť,“ odkázal starostovi jeden z aktivistov proti parkovaniu Ivan Lučanič.

„Ideme dať firme so zaujímavým pozadím takmer 5 miliónov eur. Firme, ktorá za tie peniaze nevybuduje ani jedno parkovacie miesto. Vážený pán starosta, ste ochotný tento tunel zrušiť?“

Keď sa mu moderátor pokúsil zobrať slovo, ľudí to pobúrilo. „Má pravdu,“ skandovali a jeho kritiku vedenia mesta odmenili dlhým potleskom. V napätej atmosfére sa chvíľami prestal kontrolovať aj Bajan. „Prestaňte mi skákať do reči, ja som s vami kravy nepásol,“ oboril sa na Lučaniča.

N - Martina Pažitková
Foto N – Martina Pažitková

Bajan nemá hlasy

Parkovacie kartičky sa v Petržalke zatiaľ nepredávajú. Spustenie systému blokuje skupina mestských zastupiteľov, ktorí zmluvu s víťaznou firmou EEI považujú za nevýhodnú a proces výberu dodávateľa za netransparentný.

Nové pravidlá musí radnici odhlasovať miestne zastupiteľstvo. Na schválenie všeobecne záväzného nariadenia (VZN) a prevádzkového poriadku potrebuje Bajan trojpätinovú podporu prítomných poslancov. Čiže ak by na rokovaní boli všetci, je to 21 z 35 hlasov.

Bajan tieto hlasy zatiaľ nemá, čo bolo aj príčinou toho, prečo tieto dokumenty stiahol zo septembrového rokovania zastupiteľstva. Hlasovať by sa malo opäť na budúci týždeň, 27. októbra.

Parkovanie v Petržalke. Foto N - Tomáš Benedikovič
Parkovanie v Petržalke. Foto N – Tomáš Benedikovič

Koho sa starostovi nedarí nakloniť na svoju stranu? V prvom rade je to desať poslancov koalície OĽaNO, Nova, Zmeny zdola a Konzervatívnych demokratov Slovenska. „Nie sme proti rezidenčnému parkovaniu ako takému, ale za týchto podmienok to podporiť nemôžeme,“ vraví Vladimír Dolinay z tohto klubu.

Veľmi podobne hovoria traja poslanci, ktorí v Petržalke kandidovali za stranu Sloboda a solidarita. „Budeme hlasovať proti, lebo vzhľadom na to, ako prebehla súťaž na dodávateľa a ako došlo k podpisu, považujeme zmluvu s EEI za neplatnú,“ vysvetľuje svoj postoj a názor kolegov Peter Cmorej. „Pre nás je riešením nová súťaž.“

Rozpoltená Sieť

Úspech či neúspech hlasovania do veľkej miery závisí od sídliskovej bunky Siete Radoslava Procházku. Miestny líder strany a vicestarosta Michal Radosa nové parkovanie po miernych úpravách podporuje, zrejme aj preto, že bol súčasťou komisie, ktorá firmu vybrala. Naopak, minimálne traja poslanci strany mienia hlasovať proti.

Okrem toho, že víťazná firma po vylúčení dvoch ďalších uchádzačov nemala v súťaži konkurenciu, vyčítajú projektu aj to, že Bajan podpísal zmluvu bez schválenia zastupiteľstvom. S tým má problém napríklad právnik Ivan Uhlár, ale aj poslankyňa Lucia Štrauchová. „Parkovanie treba riešiť, ale ľuďom musíme ukázať, že sa dodávateľ vybral transparentne,“ povedala Štrauchová.

Už týchto šestnásť opozičných hlasov je pre Bajana problém, lebo ony spôsobujú, že trojpätinovú väčšinu nemá. Pripojiť sa k nim môže aj nezávislá poslankyňa Jana Hrehorová, ktorá bola v minulosti tiež proti a teraz čaká, či v projekte dôjde k zásadným úpravám, ktoré by ju presvedčili. Jednoznačné áno parkovaniu zatiaľ nehovorí ani Alexandra Petrisková z KDH.

Ak by hlasovanie skončilo pre Bajana neúspechom, neznamená to ešte, že sa musí vzdať. Keďže poslanci nehlasujú o zmluve s EEI ako takej, zrejme by to znamenalo iba patovú situáciu: zmluva by bola ďalej platná, no spoplatnenie parkovania by sa odložilo. Starosta by zrejme časom mohol návrh na VZN a parkovací poriadok predložiť znova.

Hľadajú sa páky a argumenty

Vedenie mestskej časti bude zrejme chcieť poslancov presvedčiť niekoľkými ústupkami. Dokonca aj poslanec Juraj Kríž, ktorý patrí skôr k zástancom pokračovania projektu s EEI, žiada zníženie ceny parkovacej kartičky.

Tá je zatiaľ pre ľudí s trvalým pobytom na sídlisku (takzvaných rezidentov) stanovená na 60 eur ročne za prvé auto, 90 eur za druhé a 120 eur by rodina zaplatila vtedy, ak má doma ešte aj tretie auto. Ľudia, ktorí by chceli na sídlisku parkovať a pritom nemajú trvalý pobyt v Petržalke, by mali ročne platiť až 800 eur.

Problém je v tom, že hlavne pri rezidentoch by mestská časť po znížení ceny na parkovaní veľa nezarobila. Až 48 eur z každej kartičky totiž podľa zmluvy mala zinkasovať EEI. Prednosta mestskej časti Miroslav Štefánik však na debate povedal, že s firmou vyrokovali zníženie odmeny na 32 eur bez DPH, čiže necelých 40 eur s DPH.

Parkovanie v Bratislave

Teraz najčítanejšie