Denník N

V Bratislave začali kresliť modré čiary na nové parkovanie, ešte má veľa prekážok

Prvé modré čiary pri zimnom štadióne v bratislavskom Novom Meste. Foto N – Tomáš Benedikovič
Prvé modré čiary pri zimnom štadióne v bratislavskom Novom Meste. Foto N – Tomáš Benedikovič

Bratislavu čaká revolučná zmena v parkovaní. Domáci zaplatia do sto eur, vodiči bez trvalého pobytu aj stovky eur za rok. Problémy už majú v Petržalke aj v Starom Meste.

Jeseň v Bratislave je sychravá, rozkopaná a plná nekonečných chvíľ za volantom. Opravy ciest a dažde ukázali, že hlavné mesto nie je pripravené na nápor áut, ktoré tam každý deň jazdia.

„Bratislavčania používajú autá ako dáždniky,“ hovorí Michal Feik, spoluzakladateľ združenia Bratislava INAK.  

Každý chce zaparkovať pri práci. A potom, samozrejme, podvečer pri svojom dome. Lokálni politici ako hlavného vinníka vidia ľudí, ktorí do Bratislavy dochádzajú za prácou z celého Slovenska, často aj na týždňovky; opatrne menujú východniarov. A tých, ktorí tu hoci aj roky žijú, ale neprihlásili sa na trvalý pobyt a neplatia tu dane.

Pokus vytlačiť autá jednoducho zákazom parkovať na chodníkoch Bratislave nevyšiel, vedenie mesta nepresvedčilo ministerstvo vnútra a to napokon tento zákaz zo svojho jarného návrhu vypustilo. 

„Nemyslíme si, že by niektoré, predovšetkým veľké mestá dokázali dobudovať potrebné parkoviská tak, aby to nespôsobilo chaos v doprave,“ vysvetľuje Ivan Netík, hovorca ministerstva vnútra.

Prvýkrát však teraz primátor povedal jasný termín zásadnejšieho riešenia – spoplatnenie parkovania všade tam, kde je mnoho áut. Začneme v januári 2016 a do leta musí systém fungovať, hovorí primátor Ivo Nesrovnal.

Detaily nechá na mestské časti. Parkovné bude stáť pre miestnych do sto eur, pre vodičov bez trvalého pobytu aj niekoľko stoviek eur na rok. 

Video: Bajan obhajoval parkovné pred rozzúrenými Petržalčanmi
Autor: Martina Pažitková

Podľa reakcií radníc však už teraz vidno, že trištvrte roka na takú zásadnú zmenu Bratislave stačiť nemusí.

Sídlisko aj centrum zakopávajú

Najväčšie problémy sa pri spoplatnenom parkovaní dajú očakávať v Petržalke a Starom Meste, ktoré teraz na nápor áut doplácajú najviac. Najväčšie sídlisko preto, lebo nebolo projektované na dve autá v každej rodine, a centrum zasa preto, lebo je sídlom mnohých firiem a ľudia tam denne prúdia za prácou. Obe mestské časti už teraz majú s novou parkovacou politikou problémy.

Petržalka už v lete určila firmu, ktorá má pre ňu nakresliť čiary, osadiť značky a potom vyberať parkovné. Súťaž však obišli a napokon „vyberali“ iba z ponuky jednej firmy.

Radnica na čele s Vladimírom Bajanom teraz pre škandál nemá na svojej strane väčšinu poslancov, schválenie pravidiel sa môže naťahovať a môže viesť až k novej súťaži. Bajan včera oznámil ústupok: firme zníži odmenu za každú parkovaciu kartu o pätinu, no ďalej platí celková suma takmer päť miliónov eur.

V Starom Meste zasa paralelne fungujú dva systémy. V časti už platí rezidenčné parkovanie, kde smú stáť iba autá miestnych za ročný poplatok. V rušnej časti Starého Mesta zasa vyberá parkovné súkromná firma BPS Park. Tej už mesto vypovedalo zmluvu a radnica čaká, kedy dostane parkovacie miesta do správy.

„Staré Mesto má ambíciu spoplatniť celé územie, uvažuje sa o dvoch postupných etapách,“ vraví Nora Gubková, hovorkyňa Starého Mesta. Cenu podobne ako ostatní povedať nevie, čakajú na maximálny strop, ktorý schváli mesto.

Spoplatnia celé širšie centrum Bratislavy

Podobne aj ostatné mestské časti čakajú, kým mesto schváli základné pravidlá a postúpi im parkovacie miesta na najväčších cestách v meste, cestách prvej a druhej triedy a kedy dostanú právomoc vyberať poplatky za krátkodobé parkovanie.

Parkovanie v bratislavskom Novom Meste. foto N - Tomáš Benedikovič
Medzi týmito čiarami už čoskoro nebude parkovanie zadarmo. Foto N – Tomáš Benedikovič

Dá sa očakávať, že systém s rezidenčným parkovaním sa postupne rozšíri v celom širšom centre Bratislavy, vraví aj hovorca bratislavského Nového Mesta Marek Tettinger.

V tejto mestskej časti už začali so značením parkovacích miest v okolí zimného štadióna. „Pilotný projekt štartujeme v lokalite, ktorá zažíva nápor najmä v čase zápasov Slovana v KHL,“ hovorí Tettinger. Pilotný projekt by mal odštartovať na jar 2016. Prvé modré čiary tam už nakreslili, zatiaľ za parkovanie na týchto miestach vodiči neplatia.

Na jeseň 2016 by chceli pokračovať s ďalšou zónou v okolí Kuchajdy, nasledovať by mali Kramáre. Termín na ostatné cesty ešte nemajú.

Parkovanie v Bratislave

Teraz najčítanejšie