Denník N

Ako sa vizualizácie menia na realitu. Národná galéria je v poslednej fáze rekonštrukcie (+ foto)

Riaditeľka národnej galérie Alexandra Kusá, nový depozitár, administratívna budova a Premostenie. Foto - Marek Jančúch, Martin Deko
Riaditeľka národnej galérie Alexandra Kusá, nový depozitár, administratívna budova a Premostenie. Foto – Marek Jančúch, Martin Deko

„Robíme všetko pre to, aby sme galériu tento rok otvorili divákom,“ hovorí riaditeľka Slovenskej národnej galérie Alexandra Kusá. Rekonštrukcia rozľahlého areálu hlavného sídla galérie v Bratislave sa začala v roku 2016.

Keď v roku 2016 Slovenská národná galéria začala s rekonštrukciou, pôvodný odhad rátal s tým, že stavba bude trvať 36 mesiacov. Dnes, o šesť rokov neskôr, galéria stále nie je hotová.

„Neboli to ilúzie, bola to skôr naša zbožná túžba – a predpoklad, ktorý rátal s ideálnymi podmienkami,“ hovorí Alexandra Kusá, generálna riaditeľka galérie.

Napriek časovému sklzu, s ktorým sa postupne nabaľuje aj rozpočet, však galéria ráta s tým, že najneskôr do konca roka v nej budú diváci. „Pevne v to verím, je to pre mňa hraničný termín. A robíme všetko pre to, aby to tak bolo,“ vraví Kusá.

Boli sme sa pozrieť, ako galéria momentálne vyzerá a čo všetko je už hotové.

Február 2020, tím architektov sa snažil využiť pôvodné prvky z Dedečkovej stavby – keramické tvárnice aj lamely z Premostenia. Foto – Marek Jančúch
Alexandra Kusá, generálna riaditeľka Slovenskej národnej galérie. Foto – Marek Jančúch
Výhľad z administratívnej budovy. Foto – Marek Jančúch
Veľké átrium s odhalenou historickou fasádou Vodných kasární. Foto – Marek Jančúch

Nezbúrať, obnoviť!

Ak ide o čas, brať do úvahy len posledných šesť rokov, odkedy sú v galérii stavbári, by nebolo namieste. Galéria totiž na svoju rekonštrukciu čakala o desať rokov viac. Premostenie, neprehliadnuteľnú budovu Vladimíra Dedečka na dunajskom nábreží, zatvárala ešte predošlá riaditeľka Katarína Bajcurová.

Bolo to v roku 2001. Odvtedy sa diváci do priestoru, ktorým Dedeček na úrovni druhého podlažia prepojil pravé a ľavé krídlo historických Vodných kasární, dostali len výnimočne. Budova sa stala terčom obdivu aj zatracovania, dokonca prebiehala debata o tom, či by sa nemala zbúrať.

Dnes má

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Architektúra a dizajn

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie