Školský týždeň: Na vzdelávanie detí z Ukrajiny nie sme dostatočne pripravení, potrebujeme systémový plán
Školský týždeň pripravuje Centrum vzdelávacích analýz, podporiť ho môžete tu.
1. Na vzdelávanie detí z Ukrajiny nie sme dostatočne pripravení, potrebujeme systémový plán
Po dvoch rokoch pandémie čelí naša spoločnosť ďalšej kríze – vojne na Ukrajine. Z Ukrajiny na naše územie utekajú pred vojnou najmä ženy, deti a starší ľudia. Ukrajinské občianky a občania, ktorí chcú zostať na Slovensku, môžu požiadať aj o takzvané dočasné útočisko. To okrem iného zaručuje, že deťom a mladým ľuďom sa musí poskytovať vzdelávanie v našich školách. Pozrime sa, ako ministerstvo školstva zareagovalo na aktuálnu situáciu a čo ďalšie by mal štát robiť, aby sme dokázali zabezpečiť kvalitné vzdelávanie pre deti z Ukrajiny.
Na prvom mieste treba poznamenať, že deti z cudziny sa na Slovensku vzdelávajú už v súčasnosti. Podľa údajov zo septembra 2021 sa napríklad na základných školách v tomto školskom roku vzdeláva 4 727 detí z cudzích krajín. To je 1 percento zo všetkých žiakov a žiačok základných škôl na Slovensku. Z nich približne štvrtina (25,7 %) má na Slovensku trvalý pobyt.
Väčšina z týchto detí navštevuje štátne základné školy (78,2 %), nasledujú súkromné školy (19,1 %) a najmenej z nich je v cirkevných školách (2,7 %). Približne polovica (48 %) z nich navštevuje základné školy v Bratislavskom kraji, nasledujú Trnavský (11,7 %) a Nitriansky (10,1 %) kraj. Najmenej z nich sa vzdeláva v Banskobystrickom (4,8 %) a Trenčianskom (5,3 %) kraji.
Je zrejmé, že počet detí z cudziny v slovenských školách stúpne. Predbežné informácie hovoria o tom, že do slovenských škôl by malo pribudnúť 700 detí z Ukrajiny. Ak bude vojna pretrvávať, tieto počty budú ďalej narastať.
Aktuálne inštrukcie ministerstva školstva smerom k ukrajinským rodičom a slovenským školám sa opierajú najmä o existujúce mechanizmy na začleňovanie detí z cudziny. Z hľadiska prijímania detí z Ukrajiny do škôl je situácia relatívne jednoduchá. Ak rodičia požiadali o azyl alebo dočasné útočisko, môžu navštíviť školu, do ktorej chcú svoje dieťa umiestniť. Škola musí dieťa prijať a zaradiť ho do ročníka podľa doterajšieho vzdelania aj úrovne ovládania štátneho jazyka.
Existujúce pravidlá upravujú aj spôsob hodnotenia žiačok a žiakov z cudziny. Vo všeobecnosti sa tieto deti hodnotia podľa pravidiel, ktoré platia pre žiakov a žiačky po prestupe do školy s iným vyučovacím jazykom. To znamená, že v prípade detí z Ukrajiny by sa vyučovací jazyk mal hodnotiť miernejšie a hodnotiť by sa mali najmä vecné vedomosti. Na odstránenie jazykových bariér tiež existujú kurzy štátneho jazyka, ktoré zabezpečujú regionálne úrady školskej správy a zväčša ich priamo v škole realizujú kvalifikovaní učitelia a učiteľky. Základný kurz trvá 8 týždňov (32 vyučovacích hodín) a dá sa predĺžiť o 4 týždne.
Súčasný systém vzdelávania detí z cudziny má však podľa dostupných informácií viaceré nedostatky.