Denník N

HB Reavis ešte neukázal, ako presne má vyzerať nová autobusová stanica v Bratislave

Autobusová stanica. foto N – Tomáš Benedikovič
Autobusová stanica. foto N – Tomáš Benedikovič

Po desiatich rokoch rozprávania o novej autobusovej stanici v hlavnom meste sa s projektom ani nezačalo.

  • HB Reavis nedodržal sľuby, ktoré dal pri privatizácii bratislavskej SAD.
  • Firma ešte nepredstavila vizualizáciu a nedáva presný sľub o termíne výstavby novej stanice.

Keby sa robil zoznam, čo netreba turistom v Bratislave radšej ukazovať, určite by tam bola aj autobusová stanica na Mlynských Nivách. Šedá jednoposchodová betónová kocka v širšom centre mesta, ktorej je lepšie sa v noci vyhnúť, a na niektorých miestach je lepšie zadržať dych, si ešte pamätá časy socializmu.

Už dávno to tak nemalo byť. O stavbe novej autobusovej stanice sa v hlavnom meste hovorí roky. Aspoň odvtedy, čo sa štát pred viac ako desiatimi rokmi rozhodol, že predá podiel v bratislavskej SAD. Nakoniec 49 percent akcií v SAD-ke získala developerská spoločnosť HB Reavis (cez firmu Bus Transport).

HB Reavis má za sebou viacero realitných projektov. V Bratislave napríklad postavil obchodné centrum Aupark na pravej strane Dunaja. Boli tiež developerom projektu Apollo Business centrum, jeho prvá časť mala teraz problémy so statikou. Aj na svojej webovej stránke sa chváli veľkým realitným projektom priamo v Londýne.

No bratislavská autobusová stanica je len jeho spiaci projekt. Aspoň doteraz.

Bratislava, 26.10. 2015. Stavba Twin City pri autobusovej stanici. foto N - Tomáš Benedikovič
Stavba Twin City pri autobusovej stanici. foto N – Tomáš Benedikovič

Čo bolo v privatizačnej zmluve

Autobusová stanica na Nivách je súčasťou veľkého developerského projektu Twin City. Prvá informácia o projekte prišla ešte začiatkom roku 2007. Na starých vizualizáciách ešte vidno, ako mala zmodernizovaná stanica vyzerať, ale to už neplatí. Projekt sa za tie roky zmenil a aj priority.

Aktuálne sa stavia administratívne centrum oproti autobusovej stanici (cez cestu). Presnejšie tri sedempodlažné administratívne budovy. V pláne je aj vežiak oproti VÚB banke. Aký má byť vysoký, investor nespresnil.

Autobusová stanica nie je  veľkou témou ani pre komunálnych politikov. Medzi nimi sa hovorí, že investor na to dramaticky netlačí a mesto viac zaujíma železničná stanica.

Párkrát sa na adresu autobusovej stanice vyjadril bývalý primátor Bratislavy Milan Ftáčnik. „Nechcem tu niečo streliť. Lebo poviem rok a vy ma potom budete v tom roku za to naháňať,“ povedal Ftáčnik takto pred rokom, keď sa s reportérom SME prechádzal po Bratislave.

Terajší primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal sa k autobusovej stanici nevyjadruje. Neodpovedal ani na esemesku, čo si myslí o tom, že so stanicou sa roky nič nerobí.

Mesto akurát hovorí, že trvá na zmene prístupu v posudzovaní investícií takéhoto rozsahu. Malo by sa k tomu vyjadrovať aj mesto a verejnosť.

Keď HB Reavis kúpil pred desiatimi rokmi 49 percent v bratislavskej SAD-ke, terajšom Slovak Lines, tvrdil, že projekt autobusovej stanice dokončí o dva-tri roky. Termín dokončenia sa potom niekoľkokrát zmenil.

„V privatizačnej zmluve záväzný termín dohodnutý nebol,“ vysvetľuje hovorkyňa Fondu národného majetku Miriam Žiaková.

Čo v zmluve teda bolo? „…že zmluvné strany berú na vedomie potrebu všestrannej modernizácie prevádzky areálu autobusovej stanice a s tým súvisiacu prestavbu, ktorá bude zahŕňať i výstavbu novej autobusovej stanice a výstavbu  polyfunkčného charakteru,“ dopĺňa Žiaková.

„Dodržiavame všetky dohody, ktoré boli súčasťou kúpy SAD,“ povedal marketingový špecialista HB Reavis Peter Romaňak.

Bratislava, 15.7. 2015. Autobusová stanica Mlynské Nivy. Foto N - Tomáš Benedikovič
foto N – Tomáš Benedikovič

Nemajú ešte ani vizualizáciu

Pokiaľ ide o termíny novej stanice, investor nič nesľubuje. „Nedávno sme rozbehli administratívny povoľovací proces, ktorý by mal skončiť územným rozhodnutím a stavebným povolením,“ hovorí Romaňak. Vysvetľuje, že ak všetko dobre pôjde, novú autobusovú stanicu začnú stavať koncom roka 2016.

„Presne to však nedokážeme určiť, pretože závisí od rýchlosti konania samosprávy. Výstavba by mala trvať najmenej tri roky. Teda v ideálnom prípade by najskorší možný termín otvorenia autobusovej stanice mohol byť koniec roka 2019,“ hovorí Romaňak. To je termín, kedy má byť pri optimistickom scenári prepojená diaľnicou Bratislava s Košicami. Čo bude teda skôr?

Starý projekt HB Reavis aj s autobusovou stanicou. Už neplatí.
Starý projekt HB Reavis aj s autobusovou stanicou. Už neplatí.

Ako má nová autobusová stanica vyzerať, nie je jasné. Vizualizáciu neukázali.

V roku 2014 predložili dokumenty na posúdenie vplyvov na životné prostredie.

Investor tvrdí, že aktualizuje rozpočet stavebných nákladov. Koncept autobusovej stanice má predstaviť na medzinárodnej výstave MAPIC, ktorá bude vo francúzskom Cannes v novembri.

Všetky ostatné informácie o projekte sú väčšinou všeobecné: súčasťou autobusovej stanice má byť obchodné centrum, trhovisko, parkovisko a výšková administratívna budova.

Koncept počíta s dvomi podzemnými podlažiami, kde bude autobusová stanica a parkovisko, a tromi nadzemnými podlažiami, kde bude priestor pre služby a obchody.  Súčasťou objektu má byť tiež vyše 2000 parkovacích miest.

Búracie práce na budove Marianum budú prebiehať súbežne s búracími prácami na súčasnej autobusovej stanici, keďže územie je súčasťou projektu autobusovej stanice.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie