Denník N

Logo MediabrífingMediaBrífing: Extrémisti sa presúvajú na Telegram a majú tam tisícky fanúšikov

MediaBrífing každý piatok sumarizuje dianie v médiách a na internete. Dnes v ňom okrem iného nájdete:

  • najväčšie slovenské dezinformačné účty na Telegrame,
  • šéfom internetových firiem môže v Británii hroziť väzenie,
  • rodičia získajú viac informácií o tom, čo ich deti robia na Instagrame,
  • najúspešnejšie príspevky o vojne na Facebooku.
Daniel Bombic vystupuje na sociálnych sieťach pod menom Danny Kollár.

Denníky New York Times a Washington Post tento týždeň spustili kanály na četovacej aplikácii Telegram, ktoré sú zamerané najmä na vojnu na Ukrajine. Aj týmto spôsobom chcú dostať svoju žurnalistiku bližšie k Ukrajincom a Rusom – a obchádzať prísnu ruskú cenzúru.

New York Times má na aplikácii po pár dňoch viac ako 37-tisíc odberateľov, Washington Post vyše 12-tisíc.

Na Telegrame je od začiatku ruskej invázie aj ukrajinský web v angličtine Kyiv Independent a pôsobia na ňom aj ďalšie ukrajinské médiá.

Slovenské a české redakcie sa zatiaľ na túto platformu nepresúvajú. V našom regióne ju ovládli extrémisti a konšpirátori – a rýchlo tam rastú.

„Do popredia sa dostávajú kanály, ktoré často priamo alebo nepriamo presadzujú ruský pohľad na situáciu na Ukrajine. Výnimkou nie je ani otvorene antisemitský obsah či obsah zameraný rasisticky alebo proti sexuálnym menšinám,“ napísal dátový analytik Josef Šlerka.

Zrejme najväčším českým a slovenským telegramovým účtom je kanál Dannyho Kollára. Stojí za ním internetový agresor a šíriteľ dezinformácií Daniel Bombic, ktorý má blízko k hnutiu Republika a na Telegrame zverejňuje súkromné informácie novinárov, lekárov či štátnych zamestnancov s cieľom ich obťažovania (nazýva sa to doxing).

Najväčšie slovenské dezinformačné účty na Telegrame:
(zdroj: Josef Šlerka + Denník N)

  1. Danny Kollár (33 700 odberateľov) – internetový agresor a šíriteľ dezinformácií
  2. InfoVojna (19 600) – dezinformačné médium, ktoré zrejme pre obavy z blokovania presťahovalo nedávno svoju doménu na Belize, aby naň slovenské úrady nedosiahli
  3. Slovensko NEWS-FRONT.INFO (12 600) – dezinformačné médium, ktoré vraj spolupracuje s ruskou FSB
  4. Protokoly sionských mudrcov (9 700) – antisemitský účet obhajujúci napríklad extrémistu Mariána Magáta, ktorý je v súčasnosti vo väzbe
  5. Kulturblog (9 300) – projekt Dávida Pavlíka a Jána Pastuszeka, asistentov poslanca Milana Mazureka odsúdeného za extrémizmus
  6. Vakcináckovia (8 300) – skupina fanúšikov Dannyho Kollára
  7. nocomment.sk (7 400) – dezinformačné médium
  8. Slobodný vysielač (7 400) – dezinformačné médium
  9. Miro Heredoš (6 800) – politik hnutia Republika šíriaci aj prokremeľskú propagandu
  10. InfoVojna – diskusia (6 400) – skupina fanúšikov dezinformačného média

Čo ešte treba vedieť: Četovacia mobilná aplikácia Telegram má podľa odhadov celosvetovo viac ako 500 miliónov mesačných používateľov. Správy v nej štandardne nie sú šifrované end-to-end, na to treba v aplikácii použiť funkciu tajných konverzácií.

Okrem bežného četovania s blízkymi umožňuje Telegram vytvárať verejné skupiny (môžu mať max 200-tisíc členov, z ktorých každý môže do skupiny pridávať príspevky) a kanály (môžu mať neobmedzené množstvo odberateľov, no príspevky smú pridávať len administrátori, ostatní ich môžu len komentovať).

Kde je problém: Telegram prakticky nezasahuje proti škodlivému či nelegálnemu obsahu, aj preto sa naň presúvajú extrémisti a konšpirátori, ktorí už boli na iných sociálnych sieťach zablokovaní.

Nedávno síce Telegram zablokoval kanál českej pobočky agentúry Sputnik, ktorý mal takmer 13-tisíc odberateľov, no redakcia si už vytvorila nový a má na ňom už viac ako 9000 priaznivcov.

Keďže Telegram neodstraňuje nenávistné prejavy či vyhrážky smrťou, nemecká vláda už začiatkom roka varovala, že môže pristúpiť k jeho blokovaniu. Keď si úrady aj v ďalších krajinách uvedomia, aký obsah sa Telegramom šíri, môžu tlak voči firme zvyšovať. Oprávnene a zaslúžene.

Doplnené 22.20: Najvyšší súd v Brazílii nariadil zablokovanie aplikácie Telegram v krajine. Dôvodom je ignorovanie súdnych príkazov, nedoržiavanie zákonov, odmietanie spolupráce s orgánmi činnými v trestnom konaní, šírenie falošných správ a nedodstraňovanie nelegálneho či škodlivého obsahu. Sudca zároveň prikázal spoločnostiam Apple a Google, aby odstránili Telegram zo svojich obchodov s aplikáciami. Telegram si v krajine obľúbil prezident Jair Bolsonaro a jeho sympatizanti, a to aj preto, že na iných platformách boli penalizovaní za zverejňovanie nepravdivých informácií.


Šéfom internetových firiem môže v Británii hroziť väzenie

Foto – TASR/AP

Manažérom veľkých internetových platforiem môže hroziť až dvojročné väzenie, ak budú brzdiť vyšetrovanie ich firiem, ak budú poskytovať nepravdivé údaje alebo ničiť dôkazy, alebo ak nebudú včas reagovať na požiadavky regulačného úradu. Vyplýva to z aktualizovaného návrhu zákona o online bezpečnosti, ktorý tento týždeň predstavila britská vláda. Prvé obvinenia na top manažérov by sa mohli zjaviť už budúci rok.

Viac informácií: Chystaný britský zákon o online bezpečnosti má zvýšiť

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hoaxy a propaganda

Logo MediabrífingMediaBrífing

Vojna na Ukrajine

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie