Denník N

Naozaj nemajú peniaze na múku a ryžu? Ako to vyzeralo v humanitárnom obchode v Auparku

Rad pred humanitárnym obchodom v bratislavskom Auparku. Foto N - Tomáš Bella
Rad pred humanitárnym obchodom v bratislavskom Auparku. Foto N – Tomáš Bella

„Nepotrebujete pomôcť? Ak treba ďalšie ruky, radi prídeme,“ píšem Andrei Cocherovej v nedeľu na obed. Cocherová riadi materiálne zbierky iniciatívy Kto pomôže Ukrajine a v sobotu otvorili v bratislavskom Auparku prvú výdajňu potravinovej a materiálnej pomoci pre vojnových utečencov.

„Je tu obrovský rad a v podstate už skoro nič nemáme. Srdce mi puká. Z výdaja hlásia, že treba vajíčka, kávu, čierny čaj, omáčky na cestoviny, dezodoranty, žiletky, krémy…“ odpisuje mi.

Vyrážame najprv na nákup a potom už trielime do Auparku, kde pred obchodom s nápisom Kto pomôže Ukrajine – miesto humanitárnej pomoci predbiehame rad ukrajinských utečencov. Pokojne tam čakajú, kým sa dostanú do výdajne.

Boli sme tam aj deň predtým, ale vtedy sa „obchod“ ešte len rozbiehal. V sobotu poobede tam v podstate vládla „pohodička“ – takmer žiadny rad, ľudia prichádzali priebežne, pokojne sme triedili potraviny, vykladali oblečenie, mala som čas prehodiť pár slov so zákazníčkami.

„Systém“ sa vyvíja za pochodu. Foto N – Vladimír Šimíček

V nedeľu poobede sa situácia dramaticky zmenila. Pred obchodom aj vnútri je plno ľudí. Hluk ako v úli.

Nešla som tam robiť reportáž. No keď dnes čítam diskusie, kde niektorí kritizujú samotný koncept charitatívneho obchodu, chcem napísať, ako som to vnímala ja priamo na mieste.

Pomoc potrebujú práve teraz

Obchod, v ktorom bola predtým predajňa s oblečením, je predelený na časť „predajňa“ a časť „sklad“, kde sa preberajú a triedia veci. Tie potom smerujú do regálov v predajni. Zákazníci po predložení dokladov o ukrajinskom občianstve dostanú žetón s číslom a štandardnú veľkú nákupnú tašku. Tú si môžu naplniť tovarom, ktorý si sami vyberú. Všetko dostanú zadarmo.

Na výber majú základné potraviny, hlavne trvanlivé, ako čaj, káva, med, džemy, ale aj múka, ryža, cestoviny atď. V ďalších regáloch je drogéria – detské plienky, dámska hygiena, zubné pasty, krémy, pracie a čistiace prostriedky.

Človek sa tam môže cítiť v podstate ako v normálnom obchode, veci si môžu sami vybrať, rozhodnúť sa, čo potrebujú najviac, oblečenie si môžu aj vyskúšať. Tento koncept oveľa viac rešpektuje ľudskú dôstojnosť ako to, keď niekde dostanete almužnu či štandardizovaný balíček pomoci, z ktorého niektoré veci možno ani nutne nepotrebujete. Zdanie bežného vzťahu zákazník – klient posilňuje už aj samotný fakt, že prevádzka je v modernom nákupnom stredisku obklopená ďalšími obchodmi.

Z mnohých zákazníkov aj tak cítiť skromnosť, hanblivosť, neteší ich, že sa ocitli v takejto situácii, keď sú odkázaní aj na pomoc druhých. Opatrne sa pýtajú, či by si mohli pozrieť aj veci v škatuli s oblečením, ktorú práve vybaľujem.

Všetci ďakujú. Keď im odpovedám po ukrajinsky prosím, „buď láska“, jedno dievčatko povie mame: „To tu každý hovorí po ukrajinsky? Super!“

Foto – Facebook/A. Cocherová

Mladá žena, ktorá prišla s niekoľkotýždňovým bábätkom, 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Vojna na Ukrajine

Slovensko

Teraz najčítanejšie