Denník N

Cenu Oskára Čepana získali po prvý raz dvaja umelci

Inštalácia Radka Brousila The Ultimate Norm na výstave finalistov. Foto – Katarína Hudačinová
Inštalácia Radka Brousila The Ultimate Norm na výstave finalistov. Foto – Katarína Hudačinová

Porota sa zhodla na tom, že ocenenie patrí dvom umelcom – Radkovi Brousilovi a Jánovi Zelinkovi.

Tá debata bola dlhá a vášnivá. „Jedna z najzásadnejších debát o umení, aké som kedy zažila,“ hovorí kurátorka Tina Kukielski z New Yorku. Na jej konci nebol jeden víťaz ceny pre umelcov, ale dvaja, čo sa za dvadsať rokov histórie Ceny Oskára Čepana stalo vôbec po prvý raz.

„Nie je to kompromis, ale konsenzus,“ povedala porota. Konsenzus v tom, že rozhodnúť medzi Radkom Brousilom a Jánom Zelinkom bolo nemožné. Každý z nich reprezentuje svojím umeleckým programom celkom opačný pól.

Zvíťazilo teda napätie a kontrast medzi „intuitívnym a konceptuálnym, súkromným a spoločným, konkrétnym a univerzálnym“, ako rozdiely medzi dvoma finalistami definovala sedemčlenná porota. „Umenie nikdy nie je iba jedno a ak by sa ním stalo, tak to by bolo na ešte vážnejšiu debatu,“ hovorí Tina Kukielski. „Vybrať jedného by mohlo znamenať, že pôjdeme za každú cenu cestou menšieho odporu, lebo dvoch víťazov nikto nečakal a iste sa o tom budú viesť dlhé debaty. Sme však presvedčení, že je to odvážnejšie stanovisko, ako za každú cenu vybrať iba jedného.“

Ján Zelinka pripravil na výstavu finalistov sochársky portrét svojej rodiny. Všetkých jej členov vrátane psa odlial z betónu. Jeho sochy sú zdanlivo tradičné, no nielen metódou, ktorú použil istým spôsobom inovatívne. Živé formy dokázal transformovať do neživej hmoty, ktorá si však zachovala svoju fyzikálnosť aj taktilitu. „Hybridita, ktorú nám Zelinka ukazuje, je zároveň veľkolepá aj tajomná,“ odznelo v stanovisku poroty.

Sochy Jána Zelinku sú odliatkami členov jeho rodiny. Foto - Katarína Hudačinová
Sochy Jána Zelinku sú odliatkami členov jeho rodiny. Foto – Katarína Hudačinová

Radek Brousil pracuje s fotografiou. Na finálovej výstave v košickej DIG gallery predstavil projekt, ktorý sa líši od jeho predošlých prác. Začal sa totiž zaujímať o tému nerovnosti pleti pred fotoaparátmi a kamerami, rozpracovanú tému znázornil prostredníctvom viacerých objektov a fotografií. „Spôsob, ako majstrovsky spája záujem o sociálne otázky s manipulatívnymi aspektmi média, sú nápadne presvedčivé. Jeho inštalácia je postavená na dôkladnom výskume a spochybňuje naše predpoklady o konštrukcii pravdy v obraze, čím vyvoláva otázky o vnímaní a taktike viditeľnosti,“ napísala porota.

Rozhodujúca v ich hodnotení bola najmä finálová výstava, na ktorej nominovaní autori Viktor Fuček, Radek Brousil, Ján Zelinka a František Demeter prezentovali nové diela. Kurátorom výstavy, ktorú môžete v košickej DIG gallery vidieť do 8. novembra, je Barnabás Bencsik. Viac o aktuálnom ročníku si môžete prečítať v stredu v špeciálnom vydaní venovanom Cene Oskára Čepana 2015.

Kultúra

Teraz najčítanejšie