Denník N

Žilina žije na dlh, no chcela by MHD zadarmo pre všetkých

Ilustračné foto – TASR
Ilustračné foto – TASR

Testujú to na dôchodcoch, najskôr schválili bezplatné cestovanie ľuďom nad 62 rokov bez dlhov voči mestu. Napriek veľkým dlhom a sporom primátora s nezávislou väčšinou v Žiline zvažujú bezplatné cestovné pre všetkých.

Po oslobodení Žilinu ovládli komunisti, po revolúcii nadlho Ján Slota z SNS, vystriedal ho Ivan Harman z SDKÚ a jeho zasa Igor Choma zo Smeru.

Tisícročia pred Kristom sa na pláňach dnešnej Žiliny pásli mamuty, ale prvá písomná zmienka o mieste nazvanom terra de Selinan je až z roku 1208. Stredoveké malé mestečko klasicky sužovali striedavo požiare, mor, vojaci a povstania. Momentálne sú to miliónové dlhy.

Každý Žilinčan dlhuje 349 eur

Vyše 155-tisíc Žilinčanov má prevažne katolícke vyznanie a ako vidno na primátoroch, aj premenlivé politické preferencie. Žilina má takmer osempercentnú nezamestnanosť, je jedným z najzadlženejších veľkých slovenských miest. Nedávno ohlásila plán bezplatnej mestskej hromadnej dopravy a veľké investície do športu. V čele je už druhé volebné obdobie primátor Igor Choma zo Smeru.

Žilina je podľa INEKO najzadlženejším veľkým mestom na Slovensku, aj napriek kontroverznej pomoci od vlády. Popravde, je aj jedným z miest, ktoré dlh najrýchlejšie znižuje. Na konci roku 2010 predstavoval dlh vyše 130 percent bežných príjmov a o štyri roky už „len“ 55 percent (v roku 2014 Žilina rozpočtovala bežné príjmy na vyše 144 miliónov eur).

Primátor Choma tvrdí, že údaje INEKO sú zavádzajúce, lebo vláda im dlh neodpustila. Pravda je taká, že Žiline neodpustili celý dlh, „len“ takmer šesť miliónov eur.

„Podarilo sa mi za štyri roky znížiť dlh o 75,22 percenta, čo je možné považovať v porovnaní s ostatnými krajskými mestami za nevídaný úspech,“ konštatoval.

Spoločná politická štruktúra

Premiér Robert Fico pred približne rokom v Žiline ohlásil ako už niekoľkokrát predtým, že politická príslušnosť a väzby na vládnu stranu sú dobrá vec. Objavili sa správy o odpustení 17,5-miliónového dlhu voči štátu za výstavbu obytného súboru Krasňany pre automobilku KIA, čím by Žilinu vyviedol suchou nohou spod hrozby nútenej správy.

„Práve to, že pán primátor je súčasne aj poslancom Národnej rady, ale aj to, že sme spoločná politická štruktúra, umožnilo prijať takéto rozhodnutie. Inak by bolo prijímané veľmi, veľmi ťažko,“ vyhlásil Fico približne mesiac pred komunálnymi voľbami a Choma sa stal druhý raz primátorom Žiliny.

Niežeby strany, ktoré sú teraz v opozícii, nepomáhali svojim. Po zverejnení výšky štátnych dotácií a straníckej príslušnosti starostov a primátorov však „taktne“ mlčali. Verejné vyhlásenia „na drzovku“ sú špecialitou Smeru.

Kórejskú dedinu postavili počas primátorovania Jána Slotu v roku 2006 za peniaze od štátu, ktoré schválil rok predtým Dzurindov kabinet. Volalo sa to návratná finančná výpomoc a termín bol rok 2009 a neskôr 2014.

Keď v roku 2014 hrozila Žiline a Chomovi nútená správa, ktorej ťažiskom bola práve 17,5-miliónová sekera, prišiel na pomoc straníckemu kolegovi Fico. Žiline dlh neodpustil, ale „zreálnil“ ho o takmer šesť miliónov eur smerom nadol. Navyše, pridal dva roky na splatenie.

Lúka za dva a pol milióna

Keď už sme pri žilinskom dlhu, otázky vyvoláva Chomov biznis krátko pred ostatnými primátorskými voľbami, keď kupoval pre Žilinu pozemok, lúku, na sídlisku Solinky za dva a pol milióna eur.

Opozícia tvrdí, že bez investičného zámeru a verejného prerokovania. Navyše, Choma nepravdivo tvrdil poslancom pred hlasovaním, že mesto kupuje pozemok naspäť, hoci ho nikdy nevlastnilo. Neskôr sa ospravedlnil.

Žilina. Foto –  minv

Jeden z poslancov obhajoval primátorov obchod tým, že na pozemku Žilinčania venčia psov a keby sa tam aj nič nevybudovalo, bude to prínosom. Mesto tak bude mať pravdepodobne najdrahší priestor na venčenie psov na svete.

Zatiaľ ho nemá. Choma tvrdí, že pozemok ešte nekúpili. Majiteľa požiadal o zníženie ceny.

Firma chcela od mesta o približne milión eur viac, ako zaň zaplatila. Napokon mesto si dalo urobiť znalecký posudok. Opozícia si ho však dala urobiť tiež. Rozdiel medzi mestským a nezávislým znaleckým posudkom je 650-tisíc eur v neprospech Žiliny.

Primátor, hochštapleri, šašovia

Politická klíma v mestskom zastupiteľstve nie je práve najlepšia, čo vyplýva z terajšieho zloženia, posťažoval si primátor. Je pravda, že spolupráca s poslancami, ktorých vedenie mesta nazýva „hochštaplermi“, politickým suterénom, šašami, ktorí nič nerobia, niektorí preskakujú „ako blchy“ zo strany do strany a zo správania iných je napríklad viceprimátorovi na „zvracanie“.

Primátor Choma má dôvod na nervozitu. Zatiaľ čo v prvom volebnom období mal v zastupiteľstve pohodlnú väčšinu, v ostatných komunálnych voľbách Žilinčania zvolili len šesť poslancov zo Smeru. Väčšinu majú nezávislí.

„Niektorí poslanci do mestských problémov zaťahujú politikárčenie, pochybné budovanie si politických kariér na očierňovaní, obštrukciách, antikampaniach a negovaní všetkého, čo mesto navrhne. Preto sú rokovania mestských poslancov zložité a často neracionálne,“ hovorí primátor.

Opozícia Chomovi nezostala nič dlžná. Martin Kapitulík (Sieť) ho obvinil z mafiánskych a eštebáckych praktík a nasledovalo trestné oznámenie.

Bezplatná MHD, Areál žilinského športu… a dlh?

Aj napriek nadávkam a trestným oznámeniam sa poslanci s vedením mesta vzácne zhodli na bezplatnej mestskej hromadnej doprave pre dôchodcov zo Žiliny nad 62 rokov, ktorí mestu nič nedlhujú.

Zámer magistrátu je oveľa odvážnejší a rozšafnejší. Do roku 2017 chcú zadarmo voziť všetkých Žilinčanov. Inšpirovali sa v českom Frýdku Místku, kde takto fungujú už niekoľko rokov. Ak sa to podarí, bude Žilina jediné mesto na Slovensku s bezplatným systémom dopravy.

Rok 2017 je, zdá sa, magický. V tomto roku chce Žilina stavať nový Areál žilinského športu. Investícia sa pohybuje v rozmedzí od 35 do 70 miliónov eur.

Primátor hovorí o európskych fondoch, pomoci štátu, PPP projekte…, tak či tak pri päťpercentnom spolufinancovaní je to od 1,75 do 3,5 milióna eur.  Keď k tomu pripočítame plánovaný výpadok z MHD jeden až dva milióny, nákup lúky a ďalšie investície, nazbieralo by sa aj na zaplatenie štátneho dlhu.

Primátor Choma však počíta s dvomi variantmi. Buď predá kórejskú dedinu za vyše jedenásť miliónov a znížený dlh zaplatí, alebo to zaň vyrieši „spoločná politická štruktúra“ Fico. V takom prípade by zaplatili občania, z ktorých ani zďaleka všetci nie sú zo Žiliny.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie