Denník N

Bajanovo parkovanie v Petržalke stroskotalo, EEI odstúpilo od zmluvy

PR kampaň samosprávy so starými vrakmi na trávniku. Foto N – Tomáš Benedikovič
PR kampaň samosprávy so starými vrakmi na trávniku. Foto N – Tomáš Benedikovič

Aktualizované 12:45 – EEI odstúpenie od zmluvy oznámilo starostovi Vladimírovi Bajanovi listom. Časť nákladov, ktoré firma s prípravou parkovania mala, môže teraz žiadať od Petržalky.

Žiadne 60-eurové poplatky pre Petržalčanov s trvalým pobytom, žiadnych 800 eur pre ostatných. Projekt spoplatneného parkovania v Petržalke, ktorý posledné týždne hýbal nielen najväčším sídliskom na Slovensku, ale ovplyvňoval debatu o parkovaní v celom hlavnom meste, stroskotal.

Víťazná firma EEI, ktorá vyhrala spornú súťaž na dodávateľa celého systému, dnes listom starostovi Vladimírovi Bajanovi oznámila, že odstupuje od zmluvy. Dôvodom sú neustávajúce protesty poslancov a obyvateľov, debaty na internete a sociálnych sieťach. Starosta o liste od EEI dnes povedal poslancom miestneho zastupiteľstva.

„Za posledné týždne sme si vypočuli z úst takzvaných expertov na rezidentské parkovanie toľko nezmyslov a urážok a prečítali a videli toľko mediálnych skreslení a zavádzania, že to nemá zmysel. Občania Petržalky si asi budú musieť na poriadok v parkovaní na svojom sídlisku počkať dlhšie,“ píše v stanovisku EEI.

Video: Takto starostu Bajana pred týždňom vypískali Petržalčania
autor: Martina Pažitková

Úspech systému rezidentského parkovania podľa firmy stojí a padá na tom, ako ho akceptujú obyvatelia. „Našou prácou nie je viesť boj s poslancami, médiami či dokonca obyvateľstvom. My ponúkame funkčnú a v praxi overenú koncepciu,“ píše firma.

Bajan: Systém bol dobrý

Ľudia, ktorí sa na zastupiteľstvo prišli pozrieť, oznam o stiahnutí sa firmy EEI privítali potleskom. Bajan na krátkom brífingu neskôr povedal, že nechápe, prečo Petržalčania tlieskali, lebo podľa neho prehrali.

Starosta pripravované parkovanie naďalej obhajoval. „Odborná debata sa zmenila na politikárčenie. Výhody či nevýhody, plusy či mínusy systému zakryli emócie, najmä tie negatívne,“ píše sa vo vyhlásení, ktoré rozdal novinárom. „Systém, ktorý bol takmer pred spustením, bol dobrý, efektívny, pre Petržalku i Petržalčanov výhodný.“

Opoziční zastupitelia sa potešili. „Je to dobrá správa, a je to dobrá správa zvlášť pre ľudí,“ povedal miestny poslanec a kritik zmluvy s EEI Vladimír Dolinay.

„Podarilo sa to vďaka tlaku verejnosti. Vďaka patrí všetkým, ktorí prišli sem, prišli na verejné prerokovanie minulý týždeň. Tento tlak dokázal malý zázrak na Slovensku, lebo prinútil aj takú firmu ako EEI odstúpiť od zmluvy.“

Čo bude ďalej? Nevie sa

Bajan dnes novinárov presviedčal, že ak by EEI od zmluvy neodstúpilo, v zastupiteľstve by nová parkovacia politika prešla. Ešte minulý týždeň potrebnú trojpätinovú väčšinu poslaneckých hlasov nemal.

Čo bude s parkovaním v Petržalke ďalej, sa nevie. „V každom prípade sme dnes na bode nula,“ tvrdí Bajan.

Najväčšie sídlisko na Slovensku je známe tým, že obyvatelia tam každý deň zvádzajú na husto zastavenom území boj o každé jedno miesto pre auto a často musia dlhé minúty krúžiť okolo blokov, v ktorých bývajú, a vyčkávať, kým sa niekde neuvoľní miesto. „Začíname odznova. Na ťahu sú poslanci, ktorí náš návrh kritizovali a povedali, že majú pripravené nové riešenie,“ hovorí teraz starosta Bajan.

Opoziční zastupitelia kritizovali predovšetkým spôsob, akým sa mestská časť dopracovala k zmluve s firmou. EEI bolo vybraté bez klasického verejného obstarávania, z takzvanej verejnej obchodnej súťaže navyše predtým vylúčili ostatných uchádzačov.

Rezidentské parkovanie ako také má podporu aj niektorých kritikov pripravovaného systému. Poslanec Peter Cmorej (SaS) povedal, že riešením je transparentná súťaž na dodávateľa, ktorá však podľa neho prebehne možno až po ďalších voľbách.

Bajan dodal, že veľa bude závisieť aj od magistrátu hlavného mesta, ktorý sa usiluje o jednotnú parkovaciu politiku v celej Bratislave.

Nepomohla ani PR kampaň

Nadšenie Petržalčanov pre projekt rezidenčného parkovania nepriniesla ani PR kampaň za necelých 20-tisíc eur od agentúry WRPR bývalého hovorcu ministerstva obrany Ivana Rudolfa. Kampaň začala kontroverzným úvodom so starými vrakmi na trávniku, pokračovať mala bilbordami, road show a rozdávaním agitačných letáčikov.

Mestská časť Rudolfovu agentúru vybrala bez klasického verejného obstarávania spomedzi troch iných agentúr, ktoré oslovila napriamo. Ako úradníci na WRPR prišli? Odporúčil im ju vicestarosta Petržalky Ján Bučan (SDKÚ), ktorému predtým pomáhala.

„Majiteľa agentúry poznám, spolupracoval so mnou pri kampani v posledných komunálnych voľbách,“ priznáva Bučan. „A práve preto, že na moju kampaň boli pozitívne ohlasy, odporučil som túto agentúru, aby bola oslovená v súťaži na uskutočnenie vonkajšej reklamy, keďže viem, ako pracuje.“

Podľa Bučana boli takto vybrané aj ďalšie dve agentúry, ktoré mohli predložiť ponuku. Podobne hovorí aj šéf WRPR Rudolf, ktorý však zároveň odmieta, že by vďaka známosti s Bučanom zákazku aj dostali.

„Oslovili nás s tým, že dostali na nás odporúčania od pána Bučana, ktorému sme pomáhali pri jeho kampani do miestneho zastupiteľstva,“ povedal.

„Nič viac, nič menej. Ak máte na mysli úvahu, či sme túto zákazku dostali takpovediac dopredu, to kategoricky odmietam. Moju agentúru a ľudí v nej sa snažím viesť slušne a férovo, poctivo sa zúčastňujeme súťaží takmer výlučne v súkromnej sfére, v ktorých niekedy uspejeme, inokedy zas nie.”

Minulo sa už na projektantov

Peniaze na PR kampaň však nie sú jediné, ktoré mestskú časť idea nového parkovania stála. Keďže zmluva s EEI bola po podpise starostom platná, firma začala prípravné práce na spustenie celého systému. Časť nákladov by jej Petržalka podľa zmluvy mala preplatiť.

„Firma má nárok len na kompenzáciu ekonomicky oprávnených nákladov vynaložených na prípravu materiálu na rokovanie zastupiteľstva, nemá nárok na kompenzáciu investičných nákladov ani ušlého zisku,” tvrdí hovorkyňa Petržalky Michaela Platznerová.

„To, čo koncesionár do tejto chvíle reálne urobil, je príprava a realizácia výkresov, čiže návrhov dopravného značenia. Tie by aj tak musela dať spracovať mestská časť, lebo sú nevyhnutným predpokladom pre ďalší postup.”

Sumu, ktorú bude musieť Petržalka firme EEI zaplatiť, mestská časť zatiaľ nespresnila.

Parkovanie v Bratislave

Teraz najčítanejšie