Denník N

RegioJet na začiatku budúceho roka zruší linku Bratislava-Košice

RegioJet na linke Bratislava - Košice prevádzkuje štyri páry spojov. Foto - TASR
RegioJet na linke Bratislava – Košice prevádzkuje štyri páry spojov. Foto – TASR

Aktualizované 23.11. – Český súkromník oznámil, že linku ukončí na začiatku roka 2016. Prinášame starší článok, v ktorom firma vysvetlila dôvody.

V železničnej doprave príde k veľkej zmene. Český dopravca RegioJet oznámil, že na začiatku budúceho roka odíde z linky Bratislava – Košice, kde s veľkou publicitou začal jazdiť len minulý rok. Informovali o tom HN.

Prvé obmedzenie príde už od 13. decembra, kedy RegioJet na tejto trase zruší nočný spoj.

Dôvod? Slovenská vláda mu vraj neumožňuje slobodne podnikať.

Súkromníkovi prekážajú stopercentné zľavy pre študentov a dôchodcov, ktoré platia len v bežných rýchlikoch, ako aj štátne expresy InterCity.

Naozaj odídeme

RegioJet tvrdí, že súčasná prevádzka IC vlakov porušuje pravidlá hospodárskej súťaže – súpravy vraj jazdia za dampingové ceny. Český súkromník požaduje, aby ich štát buď zrušil, alebo upravil ich ceny, či zredukoval počet spojov.

[poll id=“154″]

„Ak minister dopravy Ján Počiatek počas niekoľkých dní nevyrieši prevádzku stratových vlakov IC, odídeme z linky Bratislava – Žilina – Košice už v polovici decembra 2015,“ uvádza RegioJet v tlačovej správe.

Počiatkovo ministerstvo je vlastníkom štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorá prevádzkuje IC vlaky. Či na hrozby RegioJetu bude nejako reagovať, nie je zatiaľ jasné.

Samotná ZSSK o rušení svojich najlepších spojov nechce ani počuť. „My naďalej pokračujeme v prevádzkovaní IC vlakov. V najbližšom čase, naopak, oznámime viaceré novinky, ktoré urobia cestovanie ešte zaujímavejším,“ uvádza hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.

Stupňujúci sa tlak

Majiteľ RegioJetu Radim Jančura o podobnom scenári hovoril už na jar. Tentokrát ale tvrdí, že to so svojím odchodom myslí vážne.

„Vedie nás k tomu pokračujúca nečinnosť ministerstva dopravy, ktorá nás dlhodobo poškodzuje,“ dodáva RegioJet.

RegioJet na linke Bratislava – Košice v súčasnosti vypravuje štyri páry spojov denne. Stále si však ponecháva otvorené dvere, aby v prevádzke pokračoval i naďalej.

V novom cestovnom poriadku, ktorý začne platiť v polovici decembra, má tieto kapacity naďalej rezervované. Dokonca si požiadal o pridanie ďalších spojov.

Stratové vlaky

Vlaky InterCity sú jediné, ktoré štátna ZSSK prevádzkuje na takzvané komerčné riziko. Zatiaľ čo v prípade bežných osobákov a rýchlikov poberá od štátu dotáciu na každý kilometer, „ícečká“ musia žiť len z toho, na čo si samy zarobia. Aspoň také sú pravidlá.

Problém ale je, že ZSSK svoje expresy doteraz prevádzkovala vždy so stratou (hoci každým rokom ju znižovala). „Naše straty sa nám v minulých rokoch podarilo znížiť na 1,7 milióna eur. S podobným výsledkom počítame aj v roku 2015,“ pripustil vlani vtedajší riaditeľ odboru stratégie Rastislav Glasa.

RegioJet preto tvrdí, že takéto vlaky nemajú opodstatnenie – aspoň nie v situácii, pokiaľ súkromný dopravca ponúka alternatívu. „Je jasné, že stratové vlaky InterCity sú krížovo financované z dotovaných liniek,“ tvrdí RegioJet.

Čo robí konkurencia

Keď navyše vlani RegioJet ohlásil vstup na linku Bratislava – Košice, štátna ZSSK išla ešte ďalej. Vo svojich IC vlakoch zaviedla pohyblivé ceny – podobne ako pri aerolíniách sa hodnota lístka odvíja od doby rezervácie a od konkrétneho spoja.

V praxi to znamená, že vlaky InterCity zlacneli. Zatiaľ čo pred príchodom RegioJetu stál bežný lístok do Košíc 24 eur, v súčasnosti ceny mimo špičky začínajú už na úrovni 12,90.

V novej triede 1 plus majú cestujúci k dispozícii trojchodové menu v cene lístka. Foto - ZSSK
ZSSK pri príchode RegioJetu zaviedla luxusnú triedu 1 plus, kde majú cestujúci v cene lístka aj trojchodové menu. Foto – ZSSK

InterCity je tak paradoxne nezriedka lacnejší než klasický rýchlik, ktorý stojí takmer 19 eur. „Už pred naším príchodom jazdili vlaky InterCity so stratou. A po našom príchode dokonca ministerstvo dopravy umožnilo, aby ešte viac zlacnili,“ poznamenávajú zástupcovia RegioJetu.

Podľa nich konkurenčná ZSSK porušuje pravidlá hospodárskej súťaže. „Jednoznačne zneužíva svoje dominantné postavenie,“ hovorí majiteľ firmy Jančura.

A dodáva, že straty vlakov InterCity v konečnom dôsledku zaplatí daňový poplatník. „Slováci platia dane, aby rástla napríklad kvalita prímestských vlakov. Miesto toho sa dotácie používajú k tomu, aby sme boli vytlačení z trhu,“ zdôrazňuje RegioJet.

Keď jeden viní druhého

ZSSK sa naopak obhajuje tým, že doterajšie straty IC vlakov nič neznamenajú – jej expresy sú vraj dlhodobý projekt, ktorý môže byť o pár rokov ziskový. „Každý rok sme doteraz stratu znižovali,“ argumentoval pred časom šéf ZSSK Pavol Gábor.

Štátny dopravca odmieta, že by akokoľvek zneužíval dominantné postavenie. „Vlaky InterCity nie sú financované z dotácií štátu. Majú oddelené hospodárenie, ktoré overuje audítor,“ tvrdí ZSSK.

Naopak RegioJet by si mal vraj upratať pred vlastným prahom. Český súkromník totiž sám nasadil podnákladové ceny, ktoré v jeho prípade začínajú už na úrovni deväť eur. Tým spustil cenovú vojnu medzi oboma dopravcami.

„Je absurdné, keď ten, kto jazdí za neprimerane nízke ceny, ukazuje na druhého,“ dodal Gábor.

Jančura v minulosti priznal, že RegioJet skutočne jazdí za podnákladové ceny. A že dopredu počíta aj so stratou. „Tento rok budeme v strate zhruba štyri milióny eur,“ povedal v júni Hospodárskym novinám.

Majiteľ RegioJetu Radim Jančura. Foto N - Tomáš Benedikovič
Majiteľ RegioJetu Radim Jančura. Foto N – Tomáš Benedikovič

Súkromný dopravca sa však v porovnaní so ZSSK nachádza v odlišnom postavení – ako nový dopravca môže podľa Jančuru jazdiť hoci i za jedno euro.

„My ako nový hráč máme právo na seba upozorniť, lenže ZSSK je dominant, preto svoje postavenie zneužívať nemôže,“ tvrdí Jančura.

Neférový štát?

RegioJet už cenovú politiku ZSSK napadol na slovenskom Protimonopolnom úrade. „Nedávno sme takýto podnet skutočne podali,“ potvrdzuje hovorca firmy Aleš Ondrůj.

Takáto cesta je však veľmi zdĺhavá. Napríklad v Česku, kde RegioJet vedie podobné spory s Českým dráhami, trvajú jeho právne ťahanice už štyri roky.

Či úrad dá RegioJetu za pravdu, sa zatiaľ odhadnúť nedá. „V každom prípade je však postup štátu voči nemu neférový a diskriminačný,“ myslí si šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

RegioJet sa preto rozhodol, že radšej skúsi tlačiť priamo na ministra dopravy Počiatka, ktorého úradníci rozhodujú o aktivitách ZSSK.

Počiatkovo ministerstvo napríklad môže pred schválením nového cestovného poriadku nariadiť ZSSK, aby zmenila cenovú politiku. „Celá zodpovednosť padá na plecia ministra dopravy,“ hovorí Jančura.

Sen o dotovaných linkách

Na druhej strane, rozhodovanie RegioJetu môže súvisieť aj s niektorými záležitosťami, o ktorých sa verejne nehovorí. Podľa Mertinkovej môžu hrať úlohu napríklad nové smernice Európskej únie v oblasti železníc (označované ako štvrtý železničný balíček).

Ministri dopravy členských krajín sa začiatkom októbra dohodli, že spomalia proces takzvanej liberalizácie. V praxi to znamená, že dotované linky, na ktoré sa už tešili súkromníci, môžu naďalej prevádzkovať štátni dopravcovia.

„Takéto dotované linky sú pre dopravcov oveľa zaujímavejšie. Ponúkajú stabilnejší zdroj príjmov než komerčné spoje, aké prevádzkuje RegioJet medzi Bratislavou a Košicami,“ hovorí Mertinková.

RegioJet jazdí za dotácie aj na Slovensku a to na trati Bratislava – Komárno. Netají sa však ambíciami časom ovládnuť aj ďalšie trate.

„Nedávne rozhodnutie európskych ministrov dopravy znamená, že na dotovaných linkách môže zostať zabetónovaný štátny dopravca. Slovenský trh tak pre RegioJet stráca na atraktivite,“ dodáva Mertinková.

Predvolebná kampaň

V každom prípade, odchod RegioJetu by nebol jednoduchou operáciou. Český súkromník už nabral kvôli linke Bratislava – Košice 150 nových zamestnancov, dohodol si úvery v bankách a prenajal si aj predajné okienka na viacerých staniciach.

Napríklad časť predajných miest môže ešte využiť pri svojej ďalšej linke z Prahy do Košíc, väčšinu infraštruktúry by však musel opustiť.

Aj preto je možné, že RegioJet stále dúfa, že sa s Počiatkom dohodne. Jeho najnovšie vyhlásenie tak môže byť iba ďalším krokom v taktickej hre.

V prospech českého súkromníka navyše hrajú aj blížiace sa voľby. Pre ministra dopravy by totiž nebola dobrá vizitka, keby nedlho pred nimi skončila historicky prvá konkurencia na slovenskej železnici.

Informácie o firmách pochádzajú z databáz Finstat.sk

Teraz najčítanejšie