Denník N

Prečo už necestovať do Bratislavy autom a čo čaká človeka vo verejnej doprave

Bratislava bude bez zápch až v ďalekej budúcnosti, keď už aj vy budete cestovať verejnou dopravou. Foto N – Tomáš Benedikovič
Bratislava bude bez zápch až v ďalekej budúcnosti, keď už aj vy budete cestovať verejnou dopravou. Foto N – Tomáš Benedikovič

Existuje aspoň päť dôvodov, pre ktoré by ste mali zvážiť verejnú dopravu, a päť vecí, na ktoré sa musíte pripraviť, keď tak urobíte.

Nasledujúce pozorovania a rady sú výsledkom skúseností a znalostí reportérov Denníka N a ich známych, ktorí do Bratislavy denne dochádzajú a poznajú cestu autom i verejnou dopravou.

Nie sú vyčerpávajúce a nehodia sa pre každého. Ak so sebou do Bratislavy vozíte aj deti do školy alebo cestujete v jednom aute viacerí, ste v inej situácii než cieľová skupina tohto textu.

To isté platí aj v prípade, že prichádzate z menej problémových smerov – z Rakúska či, povedzme, od Rusoviec.

Ak však podobne ako väčšina šoférov cestujete autom pravidelne sami, a to v smere od Senca, Pezinka či Dunajskej Lužnej, existuje päť dôvodov, prečo by ste mali zvážiť, že svoje auto necháte doma a namiesto toho vyskúšate dobrodružnejšiu cestu autobusom či vlakom. Tu sú:

1. Zápchy sú rekordné

Začalo sa to hneď v prvý deň nového školského roka a neustalo to doteraz. Paralelné zápchy na diaľnici D1, na „starej seneckej“, i od Šamorína.

Také dlhé a pomalé, aké sme vlani či predvlani zažívali len výnimočne. Vznikali bez toho, aby cestu upchala nejaká nehoda. A vôbec sú bez jasnej príčiny, pretože rozkopávky v Bratislave aj dilatačky na obchvate sa nepravidelne opakujú, ale zápchy takých rozmerov a takto dlho tu ešte asi neboli.

Autá smerujúce od Galanty či od Senca pokojne stoja už pri Bernolákove a trvá trištvrte hodiny, kým sa dostanú na okraj Bratislavy, kde rovno vhupnú do ďalšej trištvrtehodinovej tlačenice.

V jednom dopravnom servise už začali používať spojenie „trasy z okolitých obcí“, pretože vymenúvať jednotlivo Ivanku, Senec, Bernolákovo, Šamorín či Jur a Pezinok by trvalo pridlho.

Typická doprava do Bratislavy v pondelkové rána (8.00) podľa Google Maps. Zelená farba znamená plynulú premávku, oranžová pomalšiu, červenou sú upchaté cesty.
Typická doprava do Bratislavy v pondelkové rána (8.00) podľa Google Maps. Zelená farba znamená plynulú premávku, oranžová pomalšiu, červenou sú upchaté cesty.

2. Nezlepší sa to

O čo menej sú známe bezprostredné príčiny zápchy, o to väčšia je šanca, že onou príčinou bude kritické množstvo áut. Zlou správou je, že ani v strednodobom výhľade neexistuje žiadne riešenie. Bratislavský obchvat pravdepodobne umrie na svoju predraženosť a keby aj neumrel, jeho schopnosť odľahčiť doprave je pochybná.

V útrobách úradov sa síce rodili a rodia plány, ako dostať ľudí z áut do hromadnej dopravy, ale ich praktická hodnota je takmer nulová. Veď posúďte sami: výstavba nových terminálov – zastávok vlakov prichádzajúcich do Bratislavy (má ich byť osem vnútri mesta) nemá ani termín začiatku. Mesto síce ide investovať do električky z Petržalky, ale keď sa pozrieme na čas potrebný len pre úpravu Štúrovej ulice, koľko rokov bude treba, kým cez Starý most prejde prvá električka do Petržalky? A kedy vôbec bude električka jazdiť ďalej do Petržalky ako len pár metrov za most?

Starý most opäť stojí, ale kedy po ňom prejdú električky? Foto N - Tomáš Benedikovič
Starý most opäť stojí, ale kedy po ňom prejdú električky? Foto N – Tomáš Benedikovič

So záchytnými parkoviskami sa tiež nedá počítať, pretože bratislavský primátor nemá také kontakty so Smerom, aby zohnal peniaze na električku i na parkoviská. Cyklochodníky a buspruhy? Tie sú pri súčasnej doprave nedosiahnuteľné.

Jeden jediný – milimetrový – posun za posledné roky je BID – bratislavská integrovaná doprava. Tá zjednoduší kupovanie lístkov – bude stačiť jeden povedzme od Senca až do Petržalky. Dohodnúť sa na tomto trvalo úradníkom desať dlhých rokov a nerieši to nič iné než cenu cestovania. Koľko ďalších rokov bude trvať, kým sa ešte skoordinujú odchody vlakov, MHD a prímestských autobusov?

Jednoducho ani na cestách, ani mimo nich sa v blízkom čase nestane nič, čo by zlepšilo zápchy.

3. Parkovanie bude ešte horšie

Možno patríte k tým, ktorí majú o miesto pre svoje auto postarané vďaka zamestnávateľovi. Ak nie, tak presne na vás mieria pripravované opatrenia v rámci celej Bratislavy. Pripomeňme, že ich cieľom je prečistiť mesto vytlačením „cezpoľných“. A pozor, vy, čo prichádzate denne, nie ste v tej skupine cezpoľných, ktorých sa bude niekto zastávať. Vy nie ste ten, čo v Bratislave žije, len na to nemá úradnú pečiatku, vy ste tí, ktorí v Bratislave „len“ pracujú.

Je to zlé a nová parkovacia politika vám to ešte zhorší. Foto - TASR
Je to zlé a nová parkovacia politika vám to ešte zhorší. Foto – TASR

Ak si dnes dokážete nájsť miesto na sídlisku, ktoré je najbližšie k vašej práci, tak možno už na buduci rok, možno neskôr, o túto možnosť prídete alebo si za ňu budete draho platiť. Nedá sa na to hnevať, pretože dochádzanie do práce z okolitých dedín hromadnou dopravou má logiku. Dá sa hnevať akurát na jej kvalitu, ale k tomu sa ešte dostaneme.

4. Uvidíte skutočný svet

Dochádzanie do Bratislavy autom má vo väčšine prípadov viac-menej podobný priebeh: ráno odídete z bytu či z domu niekoľko desiatok krokov k autu. Nasadnete a nasledujúcich 30, 40 alebo niekedy aj 90 minút strávite v aute. Máte rádio so správami a dopravným servisom, alebo počúvate hudbu, alebo sa len ticho veziete, keďže spolucestujúceho vidno v autách skôr výnimočne.

Šofér, ktorý cestujúcim rozvešal po električke cukríky, pretože mal narodeniny. Také v aute nezažijete. Foto - TASR
Šofér, ktorý cestujúcim rozvešal po električke cukríky, pretože mal narodeniny. Také v aute nezažijete. Foto – TASR

Čo sa zmení, keď prestanete jazdiť autom? Ráno sa musíte dopraviť k vlaku, možno na stanici alebo vo vlaku stretnete susedov či bývalých spolužiakov. Ale aj keď nie, isté je, že vyjdete z automobilovej bubliny do reálneho sveta, stretnete masy ľudí. Má to svoje výhody, hlavne ak ste pozorovací typ.

5. Budete zdravší

Už mnohé štúdie dokázali, že ľudí zabíja ničnerobenie. Ak sedíte cestou do práce, potom osem hodín v kancelárii a nakoniec aj cestou domov, tak vás nezachráni ani večerný či ranný beh.

Trochu sa nachodíte, ale chôdza je zdravá. Foto - TASR
Trochu sa nachodíte, ale chôdza je zdravá. Foto – TASR

Človek by mal spraviť denne niekoľko tisíc krokov (podľa rôznych zdrojov šesť až desaťtisíc). To znamená niekoľko kilometrov chôdze. Vystúpte z auta na vzduch a začnite chodiť. Môžete ísť pešo na stanicu, alebo zo stanice, ak neprší, môžete vypustiť MHD.

Keď s väčšinou týchto dôvodov súhlasíte a rozhodnete sa pre verejný spôsob dopravy, nezmenia sa vám len cestovateľské zážitky, zmena bude oveľa širšia: odrazu zistíte, že čas strávený v dopravnom prostriedku sa dá užitočne využiť, že pevné príchody a odchody z domu a domov vás prinútia k lepšej organizácii svojho času, že existujú ľudia, ktorí žijú niečím úplne iným než vaši kolegovia.

Aby sme vaše odvážne rozhodnutie pre verejnú dopravu uľahčili, pripravili sme prehľad piatich najdôležitejších vecí, ktoré vás čakajú a ktoré si budete musieť vyriešiť:

1. Dostať sa na spoj

V ideálnom prípade to máte z domu na stanicu či zastávku vo svojej obci blízko na pešo. Ak je to ďalej, ľudia to riešia rôzne. Niektorí sa odvezú na bicykli, ktorý odložia zamknutý na stanici. Nie všetky obce a všetky stanice sú na to pripravené, v Plaveckom Štvrku i v Senci majú prístrešok, inde je ťažké nájsť čo i len kovové zábradlie, o ktoré sa dá bicykel pripevniť. A tak sú aj takí, čo si bicykel nechávajú u známych blízko stanice.

S autami je to podobne. Väčšina dedín nemá oficiálne parkoviská pri vlakových či autobusových zastávkach, a tak vodiči parkujú „na divoko“. Je to tak v Plaveckom Štvrtku, v Bernolákove, v Ivanke pri Dunaji, vo Svätom Jure a tak ďalej.

Typické parkovanie pri dedinských staniciach. Toto je vo Veľkom Bielil. Foto - Juraj Javorský
Typické parkovanie pri dedinských staniciach. Toto je vo Veľkom Bieli. Foto – Juraj Javorský

Problém neupravených parkovísk sa ukáže v zlom počasí. Keď prší na štrkový či trávnatý podklad, plocha parkovania výrazne ustúpi vodnej ploche.

Každopádne, ak sa raz rozhodnete prestúpiť z auta na verejnú dopravu, celkom iste si svoju metódu nájdete. Dostať sa na spoj by nemalo byť fatálnou prekážkou.

2. Spoľahnúť sa na spoj

Veľmi záleží, z akého smeru prichádzate. Ak je to Senec či Pezinok, pôjdete pravdepodobne vlakom, nebudete predsa presadať z auta, ktorým stojíte v zápche, do autobusu, ktorý stojí tiež, ale na rozdiel od auta si v ňom možno vôbec nesadnete, zvlášť keď cestujete pred ôsmou ráno alebo skoro popoludní.

Ak cestujete zo Stupavy, pôjdete autobusom, pretože vlak tam nejazdí, hoci pred pár desaťročiami ešte vlak spájal Stupavu s Devínskym jazerom. Ak bývate smerom na juh od Bratislavy, budete si vyberať medzi vlakom a autobusom podľa toho, ako ďaleko máte Miloslavov, Kvetoslavov či Nové Košariská pri Dunajskej Lužnej. Cez Šamorín vlak nejazdí už dlhé roky.

Stanete sa odborníkom na cestovanie po vašej trase. Foto - TASR
Stanete sa odborníkom na cestovanie po svojej trase. Foto – TASR

Vo všeobecnosti platí, že kým sa rozhodnete cestovať verejnou dopravou, sami si nájdete najlepší spôsob. Ak napríklad žijete v časti Dunajskej Lužnej Jánošíkova, tak zistíte, že je časovo výhodnejšie prejsť jeden kilometer pešo na vzdialenejšiu zastávku autobusu, pretože aj krokom sa pohybujete rýchlejšie ako zápcha. Alebo nastúpite do auta a vydáte sa opačným smerom ako všetci ostatní – do Miloslavova, kde zaparkujete a nastúpite na vlak.

Vlaky jazdia v najvyťaženejších časoch v pravidelných intervaloch (hodinových). A jazdia špecificky presne. Znamená to, že takmer nikdy nekopírujú grafikon, ale meškania bývajú v jednotkách minút. Ak neprestupujete na iný spoj alebo nemáte iný dôvod byť na minútu presný, tak ich meškanie vám nebude stáť za reč. S výnimkou období, v ktorých sa opravuje trať.

3. Budete cestovať dlhšie

S tým sa treba zmieriť. Čas, ktorý ušetríte tým, že do auta nastupujete a vystupujete blízko štartu a cieľa cesty, verejná doprava nikdy nedobehne. Výnimkou sú dni, kedy sú zápchy mimoriadne husté, čo sa nestáva až tak často.

Rozdiely v čase cestovania autom versus verejnou dopravou sú inak veľmi individuálne a závisia od vzdialenosti vašej obce od Bratislavy, od vzdialenosti stanice od vášho domu a aj od toho, ako sa budete dopravovať v Bratislave. Napríklad cesta zo Senca na bratislavskú hlavnú stanicu trvá osobnému vlaku 27 minút, čo je čas, ktorý by ste autom dosiahli, len keď sú cesty prázdne. Avšak keď pripočítate cestu k vlaku a cestu z vlaku, čas sa začne naťahovať. A je pravdepodobné, že aj keď pripočítate zápchy a čas potrebný na zaparkovanie, auto vyhráva.

4. Ušetríte na cestovnom

Od pondelka 1. novembra 2015 má fungovať jednotný cestovný lístok v rámci integrovanej dopravy. Ale ako to s týmto konceptom celé dopadne nevedia ani kompetentní, inak by tesne pred spustením nezrušili tlačovú konferenciu.
Od pondelka 1. novembra 2015 má fungovať jednotný cestovný lístok v rámci integrovanej dopravy. Ale ako to s týmto konceptom celé skončí, nevedia ani kompetentní, inak by tesne pred spustením nezrušili tlačovú konferenciu.

V závislosti od auta, paliva či vzdialenosti vás jednosmerná cesta autom z okolitých obcí bude stáť dva či trikrát viac, ako cesta verejnou dopravou. Na dennej báze ušetríte euro, dve či tri, takže mesačná úspora pôjde do desiatok eur. Čím lepšie spoznáte zľavové systémy na železniciach či v prímestských spojoch a MHD, tým lacnejšie budete cestovať.

Tí šťastnejší, teda smerom na sever a na východ od Bratislavy, môžu alebo budú môcť cestovať na jeden „integrovaný“ lístok na celej trase, vrátane MHD, a to už od 1. novembra 2015.

5. Užijete si retro

Keď nebudete mať veľké očakávania, nebudete sklamaní. Po koľajniciach už jazdia aj nové vlaky, i keď je ich zatiaľ primálo. Železnice ich posielajú v rovnakých časoch každý deň, takže keď natrafíte práve na ne, cestu absolvujete v moderne vyzerajúcom prostredí so zvukovým upozornením na blížiace sa stanice, s obrazovkami s presnou polohou i rýchlosťou vlaku, s relatívne pohodlnými sedadlami.

Mnohé vlaky sú retro ale aspoň čisté. A väčšinou aj bezpečné. Foto - TASR
Mnohé vlaky sú retro, ale aspoň čisté. A väčšinou aj bezpečné. Foto – TASR

Ak na ne nenatrafíte, vrátite sa do čias socializmu: vlaky s kupé a s úzkymi chodbičkami, vysokými schodíkmi, nepriateľskými k mamičkám. No aj keď budete sedieť na starých koženkových sedadlách, na rozdiel od 80. rokov bude vidno, že sa o ne niekto stará. A čistejšie sú aj tie staré záchody.

Ešte väčší vplyv na vašu spokojnosť bude mať hustota cestujúcich. Keď musíte cestovať v najfrekventovanejších časoch, čiže naraz so študentmi, tak si sedadlá veľmi nevyskúšate – v starých ani v nových vlakoch. No aj tu platí, že časom spoznáte finty, ako to urobiť čo najlepšie. Napríklad sa naučíte, že keď krátko pred vaším osobákom odchádza rýchlik tým istým smerom, budete mať viac miesta.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie