Denník N

V tomto prípade sa už nedá povedať, že som pacifista, nech si to medzi sebou vyriešia

Výber fotografií z autorskej knihy Lucie Nimcovej Khroniky – Majdan, 2014 – 2016
Výber fotografií z autorskej knihy Lucie Nimcovej Khroniky – Majdan, 2014 – 2016

V novej epizóde podcastu Oči dokorán hovoríme o dlhodobom vzťahu fotografky Lucie Nimcovej k Ukrajine, ktorá je témou jej niekoľkých projektov.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Dlhodobo sa venuje zbieraniu a dokumentovaniu príbehov z pohraničnej oblasti v Karpatoch na západe Ukrajiny. Tieto príbehy vo forme piesní zbiera pod názvom Khroniky, čo v preklade znamená aj záznamy udalostí. V roku 2014 LUCIA NIMCOVÁ vyrazila do Kyjiva, kde fotograficky zdokumentovala miesta, na ktorých sa odohrávali boje. Zo série fotografií vznikla autorská kniha s názvom Majdan.

Vlani Galéria mesta Bratislava kúpila do zbierok súbor tvojich diel, jedným z nich je aj maketa autorskej knihy z cyklu Khroniky, ktorá dokumentuje udalosti na Ukrajine počas Majdanu. Čo ťa viedlo k tomu, že si šla za príbehmi do Kyjiva? Je to predsa len iná téma ako zbieranie piesní v pohraničnej oblasti.

Ja som navštevovala základnú ukrajinskú školu a hovorím po ukrajinsky. Na Ukrajine som už bola oficiálne ako pozorovateľka volieb po oranžovej revolúcii, v roku 2006 som strávila pol roka v aute a precestovala som celú krajinu. Ukrajina ma fascinuje. Svojou históriu, jazykom a vôbec ľuďmi. Dokonca keď som v roku 2006 potrebovala odísť na štúdium do Amsterdamu, ani sa mi nechcelo, lebo som musela svoju prácu prerušiť v polovici. Keď v roku 2014 vypukol Majdan, bývala som v Bruseli a sledovala online, čo sa tam deje. Ako tam v priamom prenose zabíjajú ľudí. Keď som sa potom dozvedela, že Timothy Snyder organizuje konferenciu v Kyjive a kulisy Majdanu tam stále stoja, tak som vedela, že vycestujem. Chcela som to miesto zažiť, keď už všetci všetko nakrútili a odišli. Podaktorí revolucionári tam stále medzi prázdnymi kulisami žili, nechceli odísť.

To celé bolo niekedy na jar a inštalácie a barikády, ktoré tam ľudia postavili, upratali až v lete. Na konferenciu vtedy zo Slovenska prišli aj Mirek Tóda a Fedor Blaščák, takže som vedela, že sa budem mať ku komu pridružiť. Chcela som využiť možnosť dozvedieť sa viac priamo na mieste. Bola tam aj režisérka Agnieszka Holland a rôzni iní intelektuáli, ktorí sa vyjadrovali k tomu, čo sa na Majdane udialo. Pre mňa bolo dôležité zaznamenať stopu udalostí v momente, keď sa už nebojuje a zostanú len nejaké ready made predmety z boja.

Ako si teda vysvetľuješ, že tie kulisy tam zostali pomerne dlhý čas po skončení revolúcie?

Tak to je jasné – boli tam boje a tie kulisy zostali ako pamiatka na ľudí, ktorí tam zomreli. Bolo to zároveň posolstvo, že to nebude nakrátko a že to môže trvať ešte dlho. V istom zmysle to bol živý pamätník toho, čo má prísť, a pre mňa bolo neuveriteľné to zažiť. Rôzne nadpisy a všetky vrstvy bojov, to, ako na ne ľudia reagovali, miesta, kde mnohí zomreli a kde im ich kamaráti a rodina zhotovili improvizované pamätníky. Estetika týchto pamätníkov. To sú veci, ktoré som chcela uchopiť. Zároveň som si uvedomila, že pokiaľ existujú akékoľvek

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Iné podcasty Denníka N

Oči dokorán

Rozhovory

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie