Príde nová fyzika? Hmotnosť vzácnej častice narúša štandardný model

Detektor Tevatron vo Fermilabe pri Chicagu, kde vykonali zrážky dôležité pre meranie hmotnosti W bozónu. Foto – Fermilab

Prečo je práve W bozón vhodným kandidátom na overenie platnosti štandardného modelu? A ako je možné, že štandardný model funguje a opisuje svet, ak prijmeme hypotézu, že je neúplný, lebo nové merania sú v rozpore s teoretickými predpokladmi?

Nové merania hmotnosti častice zvanej W bozón sú v rozpore s tým, čo predpovedá štandardný model časticovej fyziky.

Niektorí označili také zistenia za „šokujúce“, ďalší hovoria o prvej veľkej trhline v štandardnom modeli, ktorý sa ujal v 70. rokoch minulého storočia.

Teória predpovedá, že hmotnosť W bozónu bude 80 357 MeV (1 MeV = 1 mega elektrónvolt). No podľa novej štúdie zverejnenej minulý týždeň v časopise Science je to 80 433 MeV.

Svet bude vyzerať inak

Meranie je dvakrát presnejšie ako predošlý rekord.

Do výskumu sa zapojilo vyše 400 fyzikov z 54 rôznych vedeckých inštitúcií po celom svete, uvádza správa k výskumu.

Tím analyzoval údaje z rokov 2002 až 2011 z urýchľovača častíc Tevatron vo Fermilabe pri Chicagu, kde sa zrážali protóny a antiprotóny. Zariadenie je v súčasnosti neaktívne.

„Ak výsledky potvrdia ďalšie experimenty, svet bude vyzerať inak,“

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Prírodné vedy