Denník N

Vývojári chystajú vlastnú konferenciu, bude o 1,3 milióna lacnejšia než TechMatch

Juraj Gavenda (vľavo) a Samuel Hapák chcú ukázať, že trojdňová akcia sa dá pripraviť aj za minimálne náklady. Foto N – Tomáš Benedikovič
Juraj Gavenda (vľavo) a Samuel Hapák chcú ukázať, že trojdňová akcia sa dá pripraviť aj za minimálne náklady. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ako sa to robí bez štátnych peňazí? Namiesto hostesiek pomôžu dobrovoľníci, minerálku za 1,30 nahradí voda z kohútika.

Vyzerá to ako déjà vu. V Bratislave sa bude znovu konať medzinárodná konferencia. Znovu na nej vystúpia rečníci zo Silicon Valley a znovu budú v publiku sedieť mladí inovátori.

Podobnosť s dnes už legendárnou konferenciou TechMatch je však čisto náhodná.

Akciu s názvom Reactive 2015 neplatí štát, ale skupina vývojárov. A rozpočet nebude 1,4 milióna eur, ale len 105-tisíc.

„Sme štyria ľudia, ktorí do toho dali vlastné peniaze. Preto je v našom záujme, aby sme boli čo najefektívnejší,“ hovorí Samuel Hapák, šéf spoločnosti Vacuum Labs, ktorá akciu organizuje.

Konferencia sa koná v prvej polovici budúceho týždňa. Nepôjde síce o rovnako veľké podujatie ako TechMatch, ktorý trval celých päť dní, i tak však budú mať organizátori čo robiť.

„Naša konferencia potrvá tri dni. Počítame, že na ňu dorazí okolo 500 ľudí, polovica z nich zo zahraničia,“ vraví Hapák.

Ukážeme softvér i Bratislavu

Pre štvoricu vývojárov to bude zatiaľ najväčšia takáto akcia. Či organizáciu zvládnu, sa ukáže na budúci týždeň.

Už teraz však Reactive 2015 vyzerá ako návod pre štátnych úradníkov, ako s obmedzenými zdrojmi pripraviť medzinárodnú akciu.

Video: Pripomeňte si najslávnejšiu a najdrahšiu konferenciu pre startupy
autor: Martina Pažitková

Vývojári dokázali ušetriť takmer na všetkých položkách, ktoré kritici vyčítali nedávnemu TechMatchu – nepotrebujú hostesky, neobjednávajú si limuzíny na rozvoz hostí, zaobídu sa aj bez drahého osvetlenia. „Veľa vecí pre nás robia dobrovoľníci,“ vysvetľuje Hapák.

Treba však povedať, že ich konferencia bude mať iný účel než TechMatch, za ktorý zodpovedala štátna agentúra Slovak Business Agency (SBA).

Oficiálnym cieľom TechMatch bola podpora takzvaných startupov. Začínajúcim podnikateľom ponúkla možnosť spojiť sa s potenciálnymi investormi, ako aj školenie od zahraničných lektorov.

Naproti tomu chystané podujatie má účastníkom hlavne priblížiť softvér s názvom React, ktorý vytvoril programátor Facebooku Jordan Walke, a ktorý môže IT firmám uľahčiť vývoj rôznych aplikácií.

„Tento produkt nie je nijako autorsky chránený. Bezplatne ho môžu využívať vývojári, ktorí potrebujú vyvíjať svoje mobilné aplikácie,“ tvrdí Hapák.

Rozpis niektorých položiek konferencie TechMatch
Rozpis niektorých položiek konferencie TechMatch

Nepôjde teda o žiadnu filantropiu. Za vstup na konferenciu sa platí, pričom lístky začínali na sume 250 eur. „Väčšina vstupeniek už je predaná. Môžme teda predpokladať, že náklady sa nám vrátia,“ hovorí Juraj Gavenda, ktorý má na starosti propagáciu konferencie.

Popri tom však organizátori sľubujú, že pomôžu aj zviditeľniť Bratislavu medzi zahraničnými vývojármi. Konferencia Reactive 2015 bude totiž len tretia svojho druhu – podobná akcia doteraz prebehla len v Paríži a San Franciscu.

„Konferenciu sme propagovali z veľkej časti cez Bratislavu. Ľuďom z Nemecka či Veľkej Británie sme najprv vysvetľovali, že ich tu neokradnú a že aj na Slovensko sa im oplatí prísť, aby zistili niečo užitočné,“ dodáva Gavenda.

Organizátori lákajú zahraničných „ajťákov“ aj na spoznávanie Bratislavy.
Organizátori lákajú zahraničných „ajťákov“ aj na spoznávanie Bratislavy.

Výmenný obchod

Keď štátna agentúra SBA pred časom zverejnila rozpočet TechMatchu, kritici hovorili o plytvaní v priamom prenose. Viacero položiek bolo podľa nich zbytočných alebo sa dalo dohodnúť formou bartera.

Príprava konferencie Reactive to dokazuje. „Napríklad za prenájom priestorov nič neplatíme. Konferenčnú sálu nám poskytol hotel, v ktorom budú bývať naši hostia,“ spresňuje Hapák.

Organizátori sa na odplatu zaviazali, že si od hotela objednajú catering. Aj pri ňom sa snažili držať pri zemi – oželeli napríklad nákup stoviek minerálok, ktoré si TechMatch objednal v cene 1,30 za fľašu.

„Budeme ponúkať čistú vodu z vodovodu. Myslíme, že dôstojnosť celej akcie tým nijako neutrpí,“ poznamenáva Hapák.

Bez Kawasakiho

Konferencia Reactive sa od svojej slávnejšej „predchodkyne“ líši aj svojím užším zameraním. Určená je predovšetkým programátorom, ktorí môžu nový softvér využiť pri svojej každodennej práci.

Na programe preto nie je žiadny hviezdny rečník typu bývalého marketingového experta firmy Apple Guya Kawasakiho, ktorého honorár na podujatí TechMatch dosiahol 60-tisíc eur.

„Guy Kawasaki je určite veľmi zaujímavá osobnosť, ale je to hlavne šoumen,“ hovorí Hapák.

Guy Kawasaki bavil Bratislavu hodinovou one-man-show. Foto N - Vladimír Šimíček
Guy Kawasaki bavil Bratislavu hodinovou one-man-show. Foto N – Vladimír Šimíček

Na ich konferencii namiesto toho vystúpia rečníci z globálnych firiem, ktorí môžu rozprávať skôr o technologických veciach. Organizátori sa napríklad chvália účasťou programátora Andreasa Savvidesa z firmy Twitter či vývojára Rajivom Tirumaraleddyho zo spoločnosti Yahoo.

„Títo ľudia u nás vystúpia bez nároku na honorár. Platíme im len cestu a ubytovanie,“ hovoria organizátori.

Namiesto limuzín Uber

Podobným spôsobom im odpadli aj ďalšie výdavky, ktoré mohli ísť do tisícov eur. Napríklad rozpočet TechMatchu počítal s osvetlením za 18-tisíc eur, strážnou službou za 11 500 alebo ohrievačmi za 9900 eur.

Tieto položky nebudili zdanlivo veľký rozruch. Prvé dva dni konferencie TechMatch totiž prebiehali v nekonvenčných priestoroch Starej tržnice, ktorú bolo treba na tento účel prispôsobiť.

Vývojári z Vacuum Labs namiesto toho usúdili, že pre ich potreby postačia aj menej originálne priestory bežného hotela. „Ohrievanie i strážnu službu nám poskytne hotel, na osvetlenie máme vyčlenených dvetisíc eur,“ vypočítava Hapák.

Prvé dva dnich TechMatchu prebiehali v Starej tržnici (na fotke), následne sa účastníci presúvali do budovy Reduty. Foto N - Tomáš Benedikovič
Prvé dva dni TechMatchu prebiehali v Starej tržnici (na fotke), následne sa účastníci presúvali do budovy Reduty. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ďalšie veci si zabezpečili vďaka svojim kontaktom. Zatiaľ čo priebeh TechMatchu pomáhali zabezpečovať hostesky so sadzbou desať eur na hodinu, vývojári sa spoľahli na dobrovoľníkov.

„Je to podobné ako pri hudobnom festivale. Ak ide o zaujímavú akciu, môžete sa oprieť o množstvo nadšencov, ktorí vám radi pomôžu, pretože chcú byť pri tom,“ tvrdí Gavenda.

A v neposlednom rade si organizátori operatívne vyriešili aj rozvoz svojich hostí. V prípade TechMatchu poskytla vozidlá so šoférmi najatá firma za 58-tisíc eur.

Vývojári využijú vodičov zo služby Uber, ktorá v Bratislave od leta ponúka konkurenciu ku klasickým taxíkom.

„Uber využíva nami propagovaný softvér React. Ľudia z Uberu nám preto boli ochotní pomôcť,“ dodáva Hapák.

Dedičstvo TechMatchu

Hoci od konferencie TechMath už uplynuli takmer dva týždne, stále po nej zostáva istá pachuť. Jej výdavky chce napríklad na svojom najbližšom zasadnutí prebrať parlamentný výbor pre hospodárske záležitosti.

Šéf štátnej agentúry SBA si verí, že svoj rozpočet obháji. „Čiastka 1,4 milióna bola len maximálny strop, počítam, že nakoniec pôjdeme s nákladmi nižšie o zhruba 300-tisíc,“ povedal pred časom.

Jeho nadriadení však o rozpočte TechMatchu už tak presvedčení neboli – minister hospodárstva Vazil Hudák zakázal až do odvolania podpisovať Šafárikovi ďalšie zmluvy.

Aj preto bude mať SBA veľmi ťažkú pozíciu, pokiaľ by podobnú konferenciu chcela zorganizovať aj v budúcnosti.

Naopak, organizátori podujatia Reactive 2015 tvrdia, že takéto akcie vôbec nemusia ísť na účet štátu. „Štát môže pomôcť napríklad pri propagácii Slovenska ako miesta pre významné konferencie. Nemusí sa miešať aj do ich organizácie,“ tvrdí Hapák.

Teraz najčítanejšie

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto – TASR/AP