Denník N

Mediabriefing logoMediaBrífing: Ukrajinci žiadajú Facebook a Instagram, aby neodstraňovali dôkazy ruských zločinov

Dobrý deň, v najnovšom MediaBrífingu sa okrem iného dočítate:

  • ľudskoprávne organizácie žiadajú sociálne siete, aby nemazali dôkazy o ruských zločinoch na Ukrajine,
  • Elon Musk dostáva lekcie o slobode prejavu,
  • aké chyby robia novinári pri písaní o sexuálnom obťažovaní a sexuálnom násilí.
Ukrajinská Buča sa stala symbolom ruskej brutality. Foto – TASR/AP

Facebook a Instagram v apríli odstránili fotografie zobrazujúce vraždenie v meste Buča. Príspevky označené hashtagmi #RussianWarCrimes, #BuchaMassacre, #Bucha, #GenocideOfUkrainians či #StopUkrainianWar boli skryté a obnovené boli až po protestoch verejnosti.

Ukrajinské mimovládne organizácie preto vyzvali sociálnu sieť, aby nemazala príspevky, ktoré môžu obsahovať dôkazy o porušovaní ľudských práv a ruských vojnových zločinoch na Ukrajine.

„Takéto príspevky musia byť zachované ako cenný dôkaz pre budúce právne kroky a presadzovanie spravodlivosti pred rôznymi medzinárodnými tribunálmi vrátane Medzinárodného súdneho dvora, Medzinárodného trestného súdu, Európskeho súdu pre ľudské práva a prípadne ďalších špeciálne vytvorených tribunálov,“ napísali organizácie.

Čo organizácie žiadajú:

  • Sociálne siete by mali upraviť svoje pravidlá týkajúce sa napríklad násilia alebo nahoty, aby sa zabránilo odstraňovaniu dôkazov o zločinoch a vážnom porušovaní ľudských práv.
  • Zlepšiť moderovanie obsahu, lepšie spolupracovať s občianskou spoločnosťou a médiami.
  • Naďalej používať varovania na nevhodný obsah, aby ostali cenné informácie a dôkazy uchované, ale aby sa zároveň chránili používatelia a obete násilia.

„Trváme na tom, že takéto príspevky musia zostať online a používatelia, ktorí ich šíria, nesmú byť trestaní,“ napísali organizácie. „Zakázaním takýchto príspevkov spoločnosť Meta nelegitímne porušuje právo verejnosti na informácie,“ dodali.

Čo ešte treba vedieť: Na problémy so sociálnymi sieťami upozorňujú aj (lokálne) ukrajinské médiá, ktoré sa v zložitej situácii snažia informovať ľudí o aktuálnom dianí. Za zverejňovanie správ z vojny však dostávajú upozornenia na porušovanie pravidiel a dosah ich príspevkov bol dramaticky znížený.


Elon Musk dostáva lekcie o slobode prejavu

Elon Musk. Foto – TASR/AP

Hlavnou mediálnou udalosťou tohto týždňa bola nepochybne kúpa Twittera Elonom Muskom. Popísalo sa o nej množstvo článkov a komentárov, vyberáme z nich pár zaujímavých postrehov, ktoré stoja za pozornosť:

  • Musk tvrdí, že chce zmeniť fungovanie Twittera tak, aby chránil slobodu prejavu. Konzervatívci ho vítajú ako osloboditeľa, pretože tvrdia, že konzervatívne hlasy sú na internete potláčané, hoci to žiadne dáta nedokazujú. Interný audit Twittera dokonca ukázal opak, a to, že pravicový politický obsah sa na sieti šíri lepšie ako ľavicový. Navyše aj platforma sa môže rozhodnúť, že nechce vytvárať priestor niektorým ľuďom a škodlivým názorom, to je zase jej sloboda. (Atlantic)
  • Musk takisto vyhlásil, že chce, aby boli algoritmy Twittera open source, teda aby boli zdrojové kódy verejne dostupné. Chce tak zvýšiť dôveryhodnosť siete. To je však problém, pretože ide o komplexné systémy a pri technológii strojového učenia sú niektoré detaily záhadou aj pre samotný Twitter. Kontrolovať tieto kódy nestačí, jedine ich testovanie na reálnych dátach môže ukázať, ako fungujú. (Wired)
  • Musk je vnímaný ako geniálny inovátor, no bez tímov expertov by nemohol vytvárať autá ani rakety. To bude potrebovať aj v Twitteri a má dve možnosti: buď si získa dôveru súčasných zamestnancov, bude sa od nich učiť a potom vytvorí víziu firmy, ktorá bude zahŕňať aj ich nápady. Na to by ich však musel počúvať, musel by byť diplomatický a mať schopnosť prijímať kritiku – čo nie sú vlastnosti, ktorými by sa preslávil. Druhou možnosťou je prerobiť zamestnancov na svoj obraz a zbaviť sa tých, ktorí by boli voči jeho riadeniu skeptickí. To sa skôr podobá na Muskov štýl, no vo firme by to spôsobilo určité nepokoje, stratu časti odbornosti a inštitucionálnej pamäte. Musk si už zrejme vybral druhú možnosť, keďže priamo na Twitteri zaútočil na súčasných zamestnancov, najmä na šéfprávničku Vijaya Gadde, ktorej tak privodil vlnu nenávistných a rasistických útokov. (Washington Post)
  • Po ohlásení obchodu nastali veľké pohyby používateľov – niektorí svoje účty na sieti na protest deaktivovali, iní si ich vytvorili. Výsledkom bolo, že viacerým konzervatívnym účtom počet sledovateľov rástol a liberálnym klesal. Bývalý americký prezident Barack Obama prišiel o 300-tisíc followerov, speváčka Katy Perry o 200-tisíc. Sociálna sieť potvrdila, že zmeny boli prirodzené a neboli spôsobené botmi či hromadným blokovaním účtov. (TechCrunch, Verge)
  • Uzavretie obchodu potrvá niekoľko mesiacov a Musk ešte stále nemusí Twitter kúpiť, hoci keby odskočil bezdôvodne, stálo by ho to jednu miliardu dolárov. No existujú dobré dôvody, aby sa ešte pokúsil vycúvať – najväčším je Tesla, ktorej pre dianie okolo Twittera klesla cena akcií. Ďalším dôvodom je Čína, kde Tesla vyrába polovicu svojich áut a môže sa stať rukojemníkom sporov medzi Twitterom a Pekingom. Musk navyše so svojou predstavou slobody prejavu narazí v Európe, kde ho budú obmedzovať nové zákony, ale problémy môže mať aj s inými technologickými firmami – ak by sa nebodaj Twitter stal toxickou službou, Apple ho môže vyhodiť zo svojho obchodu s aplikáciami. (Reuters)

Za pozornosť stojí aj bývalý produktový manažér Facebooku Samidh Chakrabarti, ktorý mal na starosti integritu sociálnej siete a ktorý dal Muskovi poučnú lekciu toho, ako funguje sloboda prejavu na internete.

Chakrabarti vysvetlil, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Facebook

Mediabriefing logoMediaBrífing

Vojna na Ukrajine

Svet

Teraz najčítanejšie