Denník N

Prečo sa už RegioJet nekamaráti so slovenskou vládou

RegioJet sa do sporov so slovenskými politikmi dostáva často. Začiatkom roku nechal rozvešať bibórdy, v ktorých napadol niektorých krajských politikov za to, že mu bránili otvoriť autobusovú linku z Banská Bystrica - Nitra - Bratislava. Foto N- Tomáš Benedikovič
RegioJet sa do sporov so slovenskými politikmi dostáva často. Začiatkom roku nechal rozvešať bibórdy, v ktorých napadol niektorých krajských politikov za to, že mu bránili otvoriť autobusovú linku z Banská Bystrica – Nitra – Bratislava. Foto N- Tomáš Benedikovič

Český súkromník musel prekopať svoje plány už dávno pred zavedením Ficových zliav.

Český podnikateľ Radim Jančura ešte pred pár rokmi slovenských politikov vychvaľoval.

Podľa neho chápali, čo je dobré pre železnicu. Lepšie povedané, chápali, že železnica vraj potrebuje súkromných dopravcov, ako je Jančurov RegioJet. „Je príjemné pracovať v prostredí, kde som vítaný,“ hovoril.

To sa ešte písal január 2011 a Jančura sa práve dostal k zmluve na obsluhu trate Komárno – Bratislava. Tá RegioJetu zabezpečila pravidelný prísun dotácií do roku 2021.

S týmto základom sa Jančura rozhodol expandovať. Pred necelým rokom vstúpil na najdôležitejšiu trať medzi Bratislavou a Košicami, kde začal vypravovať vlaky kategórie InterCity.

To však už bola iná vláda aj iná doba. Krátko nato Jančura označil premiéra Roberta Fica za „korupčníka“, ktorý si kupuje voličov bezplatnými vlakmi. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa pre neho stala firmou, ktorá ho za verejné peniaze pripravuje o tržby.

A pred pár dňami už po niekoľkýkrát varoval ministra dopravy Jána Počiatka, že ak nezakročí, v decembri svoje žlté expresy zruší.

Majiteľovi RegioJetu Radimpvo Jančurovi sa na Slovensku už nedarí podľa predstáv. Foto N - Tomáš Benedikovič
Majiteľovi RegioJetu Radimovi Jančurovi sa na Slovensku už nedarí podľa predstáv. Foto N – Tomáš Benedikovič

„Nemôžeme úspešne podnikať v prostredí, kde nie sú rešpektované zákony a kde štátom vlastnený dopravca robí všetko pre to, aby nás z trhu vyštval,“ sťažuje sa Jančura.

Hoci on sám býva nezriedka napádaný za neférové správanie, ani kritici mu nemôžu uprieť jedno prvenstvo.

Vďaka RegioJetu sa na slovenskej železnici začalo prvýkrát reálne súperiť o zákazníka. A pokiaľ teraz svoje hrozby naplní, čo je stále veľmi otázne, konkurencia náhle skončí.

Vianočná dohoda s Figeľom

Zredukovať nezhody RegioJetu s vládou na bezplatné vlaky či odvetné reakcie ZSSK by však bolo príliš zjednodušujúce. Jeho slovenské plány sa totiž museli prepisovať už dávno pred nimi.

Pôvodným cieľom totiž neboli vlaky kategórie InterCity, aké dnes vypravuje do Košíc.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Prečítajte si knihu od Vladimíra Šnídla: Pravda a lož na Facebooku

Viac

Teraz najčítanejšie