Denník N

Vyznamenanú sochárku Mariu Bartuszovú sme naplno objavili až 26 rokov po jej smrti. Jej dielo vystavia v londýnskej Tate Modern

Maria Bartuszová (1936 - 1996) a jej nová monografia. Foto - archív M. B. a Adam Šakový
Maria Bartuszová (1936 – 1996) a jej nová monografia. Foto – archív M. B. a Adam Šakový

Maria Bartuszová patrila k najvýznamnejším slovenským umelkyniam. Po desaťročnom výskume vyšla komplexná monografia jej tvorby, ktorej editorkou je Gabriela Garlatyová. Nasledovať bude anglické vydanie a výstava v londýnskej galérii Tate Modern.

Sochárka Maria Bartuszová zomrela v roku 1996. V tom čase mala len 60 rokov a za sebou iba tri samostatné výstavy. Jej tvorba sa uzavrela predčasne, no nemožno povedať, že by nedosiahla vrchol.

Po sebe zanechala stovky diel, od drobných plastík, ktoré sa dajú chytiť do ruky, cez diela vo verejnom priestore až po špičkové „galerijné kusy“, pripomínajúce padanie dažďa, búrkové mraky či škrupiny vajec. Časť z nich práve teraz môžu vidieť diváci na prestížnom benátskom Bienále umenia, na jeseň chystá sólovú výstavu jej tvorby londýnska galéria Tate Modern.

Až donedávna jej tvorbe, ktorú si začali všímať aj teoretici a teoretičky spoza hraníc, chýbalo čosi, bez čoho sa vo svete veľkého umenia nedá zaobísť – poriadna monografia, ktorá by detailne sumarizovala jej tvorbu. Dnes je tento dlh splatený.

Maria Bartuszová navyše v nedeľu získala aj vyznamenanie od prezidentky – Rad Ľudovíta Štúra I. triedy in memoriam za mimoriadne šírenie dobrého mena Slovenskej republiky v zahraničí.

Monografia vyšla pod hlavičkou Archívu Marie Bartuszovej, občianskeho združenia, ktorú založila jej rodina a Mestskej galérie v Rimavskej Sobote. Grafický dizajn knihy robil Matúš Lelovský, na vizuálnom spracovaní spolupracovali aj Veronika, Anna a Soňa Bartuszové. Foto – Adam Šakový
Maria Bartuszová: Klíčenie, 1966, Archív Marie Bartuszovej. Foto – Soňa Bartuszová
Maria Bartuszová: Bez názvu (haptické skladačky), 1966, AMB. Foto – Soňa Bartuszová
Maria Bartuszová v košickom ateliéri, roky 1987 – 1988. Foto – Gabriel Kladek

Čo s tým všetkým?

Keď Maria Bartuszová zomrela, jej mladšia dcéra Veronika mala len čosi vyše dvadsať, staršia Anna bola čerstvou matkou. Rodinný dom, v ktorom vyrástli, bol spolovice ateliérom, no nielen preto bol plný tvorby ich mamy.

Kopy kresieb, fotky, časti plastík aj takzvané skladačky, veľké reliéfy, to všetko bolo

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Prezidentské vyznamenania

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie