Denník N

Logo MediabrífingMediaBrífing: Facebook a Instagram budú ukazovať menej obsahu od priateľov, aby sa podobali viac na TikTok

Dobrý deň, v dnešnom MediaBrífingu sa okrem iného dočítate:

  • Facebook a Instagram chcú menej príspevkov od priateľov,
  • svetový deň slobody tlače je dňom celého ľudstva,
  • Facebooku odpadli podcasty od chuti
  • a ďalšie dôležité správy o médiách.
Ilustračné foto – Jakob Owens /Unsplash

Facebook a Instagram sa chcú posunúť od príspevkov priateľov k zábave

Dnes vidia ľudia na Facebooku a Instagrame najmä príspevky od svojich priateľov a účtov, ktoré sledujú. To by sa malo postupne zmeniť. Spoločnosť Meta totiž chce na svojich službách zobrazovať používateľom viac rôzneho populárneho obsahu. Vyberať by ho mala umelá inteligencia nazývaná Discovery Engine.

„Obsah od priateľov, ľudí a firiem, ktoré sledujete, bude aj naďalej tým najhodnotnejším, najpútavejším a najrozmanitejším obsahom, no možnosť presne odporúčať obsah z celého sveta, ktorý nesledujete, otvára veľké množstvo zaujímavých a užitočných videí a príspevkov, ktoré by vám inak asi unikli,“ uviedol šéf spoločnosti Mark Zuckerberg.

„Myslím si, že ľudia sa budú čoraz viac obracať na Discovery Engines postavené na umelej inteligencii, aby ich zabavili, niečo ich naučili a spojili ich s ľuďmi, ktorí majú podobné záujmy,“ dodal Zuckerberg.

Prečo sa to mení: Hlavným dôvodom je sociálna sieť TikTok, ktorá rýchlo rastie a na ktorej používatelia trávia aj viac času. Za jej úspechom stojí aj umelá inteligencia, ktorá dokáže ľudí nasmerovať k zaujímavému obsahu, aj keď na platforme nemajú priateľov a nepoznajú šikovných tvorcov.

Problémy: Populárny obsah od úplne cudzích účtov je štatisticky pútavejší ako obsah priateľov a účtov, ktoré sledujete, napísal novinár Casey Newton. Už dnes algoritmy zásadne ovplyvňujú, čo ľudia na sieti uvidia, no ak budú mať ešte väčšiu váhu, môže to spôsobiť ďalšie problémy.

„Vo svete, kde obsah vášho feedu určujú vaši priatelia a rodina, je prirodzené predpokladať, že vojna bude hlavnou témou diskusie,“ napísal Newton v súvislosti s vojnou na Ukrajine. „No svet, v ktorom je feed poháňaný ‚discovery enginom‘, môže vyzerať úplne inak.“ Napríklad namiesto príspevkov o vojne môžu dostať prednosť videá mačičiek, psíkov a tančekov, pretože umelá inteligencia sa nerozhoduje na základe toho, čo je objektívne dôležité.

Nie je to prekvapenie: Instagram už pred mesiacom informoval, že bude používateľom servírovať viac obsahu od účtov, ktoré nesledujú, no podľa algoritmov by ich mohli zaujímať. Aj preto spustil nové chronologické feedy, v ktorých budú len príspevky od používateľmi sledovaných účtov. Sú alternatívou pre tých, ktorým ponuka umelej inteligencie nevyhovuje.

Prečo je to dôležité: Facebook a Instagram boli vždy postavené na „sociálnom grafe“ priateľov, známych a účtov, ktoré sa ľudia rozhodli sledovať. Umelá inteligencia môže fungovanie týchto sociálnych sietí zásadne ovplyvniť – a môže aj prehĺbiť niektoré už existujúce problémy, keďže dezinformácie a toxický obsah môžu byť pre umelú inteligenciu pútavým obsahom hodným šírenia. Táto zmena by tiež zásadne ovplyvnila stratégie marketérov či médií, ktoré sociálne siete využívajú na šírenie svojho obsahu.

Mimochodom, TikTok nechce byť vnímaný ako sociálna sieť, ale skôr ako platforma pre zábavu.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Facebook

Logo MediabrífingMediaBrífing

MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik. Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.

TikTok

Svet

Teraz najčítanejšie