Denník N

Je veľa zlých spôsobov, ako sa vyrovnať s traumou, humor je ten lepší z nich, ukazuje slovenský film, ktorý mieri do Cannes

Hlavná predstaviteľka Zoja, ktorú stvárnila herečka Patrícia Balajová. Foto - FTF VŠMU
Hlavná predstaviteľka Zoja, ktorú stvárnila herečka Patrícia Balajová. Foto – FTF VŠMU

Mladá režisérka Alica Bednáriková nakrútila krátky film, ktorý vybrali do súťažnej sekcie prestížneho festivalu v Cannes. Ide o rodinnú tragikomédiu z prostredia slovenského juhu.

Keď jej prišiel email s logom festivalu v Cannes, pomyslela si, že to bude jedna z tých správ: Ďakujeme, videli sme váš film, páčil sa nám, ale nezaradíme ho do programu, prajeme vám veľa šťastia niekde inde.

Lenže nič také v ňom nezaznelo. Naopak, pýtali sa jej, či už jej krátkometrážna snímka Chlieb náš každodenný mala svoju svetovú premiéru. Alica Bednáriková odpísala, no netrúfala si čo i len pomyslieť, že by to mohlo niečo znamenať. Ale znamenalo.

Bakalársky film, ktorý vytvorila vlani ako študentka réžie na Vysokej škole múzických umení v Bratislave, vybrala porota do súťažnej sekcie študentských filmov La Cinef na jednom z najlepších filmových festivalov na svete.

„Asi si to úplne naplno uvedomím až tam,“ vraví Alica Bednáriková. Teraz ju vraj teší najmä to, že s ňou do Cannes pôjde aj časť štábu a budú si to môcť spolu užiť. Festival sa začína 17. mája. „Dali do toho obrovské množstvo práce, ja som sa len snažila vyrovnať tomu, čo všetko do tohto filmu vložili oni.“

Ako hlboko sa rodia tragédie

Keď k nej v marci dorazilo definitívne potvrdenie z Cannes, akurát bola v Bruseli. So sebou mala aj fľašku „domácej“ od starého otca, a tak si aspoň s kamarátmi pripili. „V rámci žánru,“ vraví so smiechom Alica Bednáriková.

Ak by to nebolo úplne jasné zo slovenského názvu filmu, ten anglický – Liquid Bread – by mohol čo-to naznačiť. Bolo by však podcenením očakávať od jej filmu len

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Filmy

Kultúra

Teraz najčítanejšie