Denník N

Učiteľky z Ukrajiny si nevedia nájsť prácu v školách, kde už sú tisíce malých utečencov. Brzdí ich byrokracia a poplatky

Vyučovanie v prešovskej Spojenej škole Tarasa Ševčenka s vyučovacím jazykom ukrajinským, kde prijali aj desiatky detí z Ukrajiny. Foto - TASR
Vyučovanie v prešovskej Spojenej škole Tarasa Ševčenka s vyučovacím jazykom ukrajinským, kde prijali aj desiatky detí z Ukrajiny. Foto – TASR

V Nemecku pomáhajú deťom utečencov v tzv. willkommensklassen – uvádzacích triedach, kde sa deti ľahšie adaptujú a učiteľky nájdu prácu.

Alena a Jana sú učiteľky ukrajinského jazyka. Do Bratislavy prišli s vysokoškolskými diplomami a verili, že nájsť si prácu nebude ťažké. Veď v školách je veľa ukrajinských detí, ktoré by nemali zabudnúť na rodný jazyk.

Prešli už dva mesiace a prácu si stále nenašli. Vypísali formulár, cez ktorý slovenské ministerstvo školstva sľubuje prepojiť naše školy s ukrajinskými učiteľmi. Odpoveď doteraz nedostali.

V iných krajinách to tak nefunguje, hovorí Alena. Riaditeľka ich školy odišla do Holandska a takisto tam vyplnila formulár so žiadosťou o prácu. Štát ju následne oslovil a ponúkol jej miesto v škole. „Čakali sme, že to tak bude aj na Slovensku,“ hovorí sklamane.

Slovenskému ministerstvu školstva sa len v apríli prihlásilo so žiadosťou o prácu viac ako štyristo učiteľov z Ukrajiny. Počet učiteľov žijúcich u nás je pravdepodobne oveľa vyšší, nie každý sa rozhodol využiť ministersky formulár.

Učiteľka spevu: jej študenti sú vo filharmónii, u nás robí v sklade

Natália prišla na Slovensko z Černihiva. V Galante si našla ubytovanie, prácu už nie. Pracovala ako učiteľka spevu v umeleckej škole, zameriavala sa na muzikálový spev. Veľa jej žiakov sa uplatnilo v divadlách v Kyjive, niektorí aj vo filharmónii.

Na Slovensku však bude Natália pracovať v sklade v automobilke Jaguar. Skúšala si hľadať zamestnanie ako učiteľka cez úrad práce, bola sa pýtať aj v miestnej škole, no neuspela. Problémom je, že nevie po slovensky a že má diplomy v ukrajinskom jazyku. Ich preklad by ju stál okolo 50 eur a takýto výdavok si teraz nemôže dovoliť.

Natália zatiaľ býva zadarmo, ale iba do júna, potom za prenájom izby bude platiť 350 eur mesačne. Od štátu dostáva iba 179 eur. Vyžiť jej pomáha aj dcéra, ktorá už pracuje v nitrianskej automobilke. Natália si myslí, že skôr než dostane prácu v školstve, sa jej podarí vrátiť naspäť na Ukrajinu.

Ukrajiniek, ktoré u nás berú prácu nezodpovedajúcu ich dosiahnutému vzdelaniu, nie je málo. Podľa portálu Profesia si za posledné dva mesiace hľadalo prácu vyše 2700 ľudí z Ukrajiny, pričom viac ako polovica mala vysokoškolské vzdelanie. Najčastejšie si však hľadali prácu ako upratovačky, čašníčky či robotníčky. Viac ako dve tretiny záujemcov sú ženy.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Naše kolegyne, ktoré utiekli pred vojnou, si v zahraničí prácu našli

Alena a Jana utiekli pred vojnou z Dnipra, mesta neďaleko Zaporižžie. O tom, ako by si mohli nájsť prácu v školstve, majú žalostne málo informácií. Dopočuli sa iba o jednej veľmi neistej ponuke – kamarát kamaráta ich známeho im povedal, že v dedine pri Bratislave možno vznikne škola pre ukrajinské deti, kde by ich mohli zamestnať. Viac nevedia.

Spoľahli sa iba na štát a dúfali, že im príde odpoveď z formulára ministerstva školstva. Neskúšali telefonovať riaditeľkám alebo klopať na dvere škôl a pýtať si prácu. Nechcú veriť, že by toto mohla byť spoľahlivejšia cesta než osloviť ministerstvo.

„Naše kolegyne, ktoré išli do iných krajín, vyplnili podobný formulár a prácu si už našli. Mysleli sme si, že to tak bude aj tu,“ hovorí Alena s tým, že to tak funguje v Rakúsku, Poľsku či Holandsku.

Učiteľky nevedia ani to, kedy sa na Slovensku začínajú letné prázdniny. Na Ukrajine končia deti školu už 31. mája, teda o mesiac skôr ako naši školáci. Príjemne ich to prekvapilo, obávali sa totiž, že cez letné prázdniny budú mať ešte menšiu šancu zamestnať sa, a takto majú ešte mesiac k dobru.

Skôr sa však už pomaly zmierujú s tým, že si miesto na škole nenájdu. Obzerajú sa po iných prácach, pravdepodobne ako opatrovateľky. Zatiaľ ešte učia online deti na Ukrajine. „Ale chceme pracovať pre krajinu, v ktorej žijeme,“ hovorí Alena.

Najväčší problém ukrajinských učiteľov je, že nevedia po slovensky

Ministerstvo školstva vytvorilo koncom marca formulár, cez ktorý sa môžu utečenci z Ukrajiny prihlásiť na prácu v školstve. Doteraz sa prihlásilo 418 ľudí. K začiatku apríla sa v školstve zamestnalo iba 34 Ukrajincov utekajúcich pred vojnou. Väčšina však nie sú učitelia. „Sú to pedagogickí zamestnanci, odborní zamestnanci, ale výrazný podiel predstavujú administratívni a prevádzkoví zamestnanci,“ spresňuje rezort školstva.

Ministerstvo školstva zverejnilo aktualizované čísla k 6. máju. Podľa nich sa v školách zamestnalo už 230 ľudí z Ukrajiny, pričom v Bratislavskom kraji je ich zamestnaných 57. Najčastejšie pracujú ako pedagogickí a prevádzkoví zamestnanci.

Najviac učiteľov utekajúcich pred vojnou hľadá prácu v Bratislavskom kraji, kde je aj najviac žiakov, ktorí začali chodiť do slovenskej školy. Od začiatku vypuknutia vojny do našich škôl v rámci celého Slovenska nastúpilo už takmer desaťtisíc ukrajinských detí.

Najviac je ich na základných školách, a to viac ako 7-tisíc. V materských školách je takmer 1600 detí a na stredných viac ako 800. „V priemere na každej základnej škole pribudlo na celom Slovensku 800 žiakov, na každý ročník v každom kraji to vychádza na 60 – 100 žiakov z Ukrajiny, výnimkou je opäť Bratislavský kraj, kde je to 200 žiakov na ročník,“ informuje ministerstvo.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Ukrajinci sa nemôžu zamestnať najmä z jedného dôvodu – nevedia po slovensky. Učitelia z Ukrajiny preto nevedia nájsť prácu ani v Bratislave, kde je inak nedostatok učiteľov. Na Základnej škole Dudova v Bratislave by potrebovali fyzikára, matematikára či učiteľa informatiky.

„Viem si predstaviť, že by sme prijali angličtinára. Ale keby sa mi prihlásil fyzikár, bolo by zložité zamestnať ho. Je to predmet, pri ktorom musí vedieť slovensky,“ hovorí riaditeľka Hana Závodná.

V škole prijali šestnásť detí z Ukrajiny, ale učiteľa odtiaľ k nim nepotrebujú. Deti sú jednotlivo roztrúsené v bežných triedach a škola zatiaľ necíti potrebu ukrajinsky hovoriaceho odborníka. „Našou prioritou je, aby deti začali hovoriť po slovensky,“ hovorí riaditeľka.

Nemecké riešenie – práca pre učiteľov a pomoc deťom

Slovenská komora učiteľov kritizuje, že ukrajinské deti sú v triedach bez toho, aby mali aj učiteľov vo svojom rodnom jazykom, a na druhej strane ukrajinskí učitelia nemajú možnosť zamestnať sa.

Podľa Viktora Križa z komory učiteľov nie je dlhodobo udržateľné, aby ukrajinských školákov učili iba slovenskí učitelia. „Deti potrebujú aj podporný servis, bezpečie a istotu aj vo svojej reči,“ tvrdí Križo, ktorý pracuje ako špeciálny pedagóg a psychológ. Časť detí sa navyše chce po vojne vrátiť do svojho domova, a preto by im aj naše školy mali pomôcť udržiavať materinský jazyk.

Slovenská komora učiteľov ako ideálny príklad ukazuje nemecké willkommensklassen. Sú to akési prechodné triedy, kde sa spoločne zídu noví ukrajinskí žiaci. „Dostali by tu ‚prvú pomoc‘ od učiteľov a psychológov z Ukrajiny, stabilizovali sa a pripravili na prechod a adaptáciu do slovenských tried a škôl,“ tvrdí Križo.

V uvítacích triedach sa deti učia základy nemeckého jazyka a spoznávajú školu v novej krajine. Začiatkom marca bolo takýchto tried iba v Bavorsku 760.

Prácu v nich nájdu práve učitelia z Ukrajiny. „Zjednodušuje sa tým príchod detí do cudzej krajiny a utečencom sa umožňuje veľmi rýchly a nebyrokratický vstup na trh práce,“ cituje bavorskú vládu verejnoprávne rádio Bayerische Rundfunk.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Podľa Slovenskej komory učiteľov ministerstvo nemotivuje školy, aby u nás vytvárali podobné ukrajinské triedy. Samotné ministerstvo tvrdí, že to nepovažuje za správny krok. „Rezort školstva odporúča integrovať deti, nesegregovať deti z Ukrajiny, najmä ak sú rodičia rozhodnutí dlhodobo zostať na Slovensku. V slovenských školách sa učia po slovensky, absolvujú jazykové kurzy,“ tvrdí.

Viktor Križo však tvrdí, že slovenčina nemusí byť to najpodstatnejšie, čo teraz deti z Ukrajiny potrebujú. Podľa neho môže mnoho detí trpieť posttraumatickými stresovými poruchami, objaviť sa môže veľa sociálnopatologických javov. „Ich neriešenie môže mať za následok závažné zhoršenie stavu všetkých detí na Slovensku. Ak nerátam ešte riziká duševného zdravia našich aj ukrajinských detí po pandémii,“ vysvetľuje Križo.

Uznávanie ukrajinských dokladov je pre utečencov pridrahé

Ministerstvo školstva školy nemotivuje k tomu, aby prijímali učiteľov z Ukrajiny. Naopak, riaditelia musia v prípade, že berú nového kolegu z Ukrajiny, prekonať náročný byrokratický proces. Potom si radšej dvakrát rozmyslia, či sa do toho pustia.

Na Gymnáziu Einsteinova v Bratislave prijali už 70 žiakov z Ukrajiny. Ide o slovensko-ruské bilingválne gymnázium, kde dokázali vytvoriť dve ukrajinské triedy. K nim prijali troch učiteľov z Ukrajiny. Medzi nimi aj Olenu z dediny neďaleko Donecka, ktorá vyučuje angličtinu a ruštinu.

Riaditeľka gymnázia tvrdí, že išlo o náročný proces. Učitelia z Ukrajiny si musia komplikovaným spôsobom dať uznať svoj vysokoškolský diplom z Ukrajiny. Najprv si ho musia dať úradne preložiť a notársky overiť a ďalej posunúť na overenie ministerstvu školstva.

Za túto byrokraciu si učitelia utekajúci pred vojnou musia zaplatiť. „Učiteľ potrebuje súdne preklady všetkých dokladov (približne 100 eur), následne notársky overené kópie (ďalších zhruba 50 eur), kolok (100 eur). Takisto potvrdenie o akreditácii svojej vysokej školy, osvedčené potvrdenie o overení podpisu na diplome a neviem, aké ešte tlačivá,“ opisuje Križo.

Ministerstvo tvrdí, že proces sa bude zjednodušovať, ale teraz odeň upustiť nemôžu. Neplánujú ani zrušiť 100-eurový poplatok. „V prípade, že sa žiadosť podá prostredníctvom elektronického podania cez www.slovensko.sk, sa výška správneho poplatku zníži o 50 percent,“ odpovedá ministerstvo.

Olena má šťastie, že všetky poplatky za ňu na Gymnáziu Einsteinova zaplatí zriaďovateľ, teda Bratislavský samosprávny kraj. Nie všetky školy to však učiteľkám takto uľahčia. Napríklad učiteľke spevu Alene v škole povedali, že poplatky si má zaplatiť sama. Keďže mesačne dostáva 170 eur od štátu, nemôže si to dovoliť.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Učiteľom sa podarilo spojiť s ukrajinským ministerstvom vnútra

Školy musia prekonať ešte jednu prekážku, kým sa im podarí zamestnať učiteľa z Ukrajiny. Podľa nášho zákona musí každý učiteľ preukázať bezúhonnosť. Potrebuje teda výpis z registra trestov, ten však bolo v čase vojny problematické získať.

Začiatkom apríla naše ministerstvo oznámilo, že ukrajinským učiteľom stačí predložiť čestné vyhlásenie o bezúhonnosti. No musia ešte podstúpiť psychologický posudok. Získať ho u nás je však nadlho – na termíny u klinických psychológov sa čaká aj mesiace. Nehovoriac o tom, že na to potrebujú aj tlmočníkov. Celý proces sa však ešte prakticky vôbec nerozbehol.

Začiatkom mája ministerstvo zdravotníctva konečne vydalo vyhlášku, ktorá proces spresňuje. Minulý týždeň rezort školstva tvrdil, že aktualizuje zoznam psychológov, ktorí budú tieto posudky vykonávať.

Slovenská komora učiteľov nerozumie, prečo si rezort školstva zvolil taký komplikovaný postup. Komore sa podarilo spojiť s ukrajinským ministerstvom vnútra a to sa rozhodlo poskytovať učiteľom výpisy z registra trestov. Vybojovalo to niekoľko psychologičiek z Ukrajiny, ktoré takisto potrebujú takéto potvrdenie. Skúšali sa obrátiť na ukrajinskú ambasádu, potom oslovili priamo ministerstvo vnútra.

To sa im najprv neozývalo a potom promptne pripravilo online formulár, v ktorom môžu ukrajinskí učitelia o potvrdenie požiadať. „Aj vojnové ministerstvo sfunkčnilo vlastné procesy na pomoc svojim občanom, ktorí však majú aktuálne prispievať do našej štátnej kasy,“ kritizuje Križo.

Učitelia, ktorí dostanú potvrdenie o bezúhonnosti z Ukrajiny, už teda nebudú potrebovať psychologický posudok. Slovenská komora učiteľov sa čuduje, načo vôbec bolo treba riaditeľom, a ukrajinským učiteľom komplikovať prácu psychologickými vyšetreniami.

Podľa komory mal už teraz štát Ukrajincom odpustiť potvrdenie o bezúhonnosti. Ide o krízovú situáciu, ktorá vyžaduje krízové riešenia. „V školách títo ľudia nerobia sami. Je tam riaditeľ a celý zbor učiteľov, iných odborníkov. V budove školy je dosť ľudí na to, aby posúdili, či je niekto v poriadku a funguje alebo nie,“ hovorí Križo.

Ministerstvo tvrdí, že si uvedomuje vyťaženosť klinických psychológov. „Ale máme za to, že je to jediné možné riešenie tejto neľahkej situácie s dôrazom na rovnaký prístup a podmienky bez diskriminácie voči ktorejkoľvek skupine pracujúcej v školstve,“ tvrdí.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Branislav Gröhling

Školstvo

Vojna na Ukrajine

Slovensko

Teraz najčítanejšie