Denník N

Vlaky, autobusy a MHD spájali roky, aj tak je to veľký chaos

Pre Bratislavčanov je cestovanie drahšie. Tí, čo dochádzajú vlakom, si nemôžu nový lístok označiť vo vlaku.

Bratislavský kraj prešiel na jednotný lístok na vlaky, prímestské autobusy a MHD. Pripravovali sa na to roky, aj tak zavládol chaos.

Problémy nastali napríklad vo vlakoch. Ľudia môžu cestovať na nový jednotný lístok, vo vlakových súpravách a na staniciach si ho však nateraz nemôžu označiť. Chýbajú tam totiž označovače.

Cestujúcim je tak vo vlakoch nanič lístok, ktorý si kúpili vopred. Musia si vystáť rad pri okienku, aby im ho označili tam, alebo si ho kúpia od sprievodcu, ale za príplatok 1,50 eura. Ten sa neplatí len pri nastupovaní na stanici, ktorá lístky nepredáva. Lístok platí od kúpy a označenia pri okienku, napríklad 90 minút, nemá teda zmysel kupovať ho v okienku výraznejšie v predstihu.

Kedy označovače budú a prečo ešte nie sú, nepovedala samosprávna Bratislavská integrovaná doprava (BID), ŽSR a ani dopravca ŽSSK, s vysvetlením odkazujú na seba navzájom.

Problém je aj s automatmi na lístky priamo v Bratislave. Funguje totiž iba stovka z celkovo tristo automatov, ktoré doteraz predávali lístky. Zvyšné bratislavský dopravný podnik odstavil, kým ich prestaví. Cestujúci Bratislavou sa preto sťažovali, že museli po meste hľadať miesto, kde si lístok kúpia.

V predajni dopravného podniku zase nešetrili papierom a pri hromadnom nákupe viacerých jednorazových lístkov ku každému vytlačili doklad. Od utorka by mal byť systém už upravený a vydávať iba jeden bloček.

BID tvrdí, že v nedeľu mali aj malé technické problémy s nahrávaním dát do vozidiel, no ešte v ten deň ich odstránili. Cestujúci však môžu volať na infolinku, kde im poradia, aký lístok použiť a kde ho kúpiť v okolí Senca či Malaciek.

Aké sú ceny

Cestujúci z okolitých obcí v kraji by mali pri jednotnom lístku na MHD v hlavnom meste, na vlaky ŽSSK a na prímestské autobusy Slovak Lines teoreticky ušetriť. Najskôr sa však musia zorientovať v komplikovanom pláne s množstvom tarifných zón.

Najviac zaplatí pri ceste do Bratislavy obyvateľ obce Prieval, ktorá je dokonca už v Trnavskom kraji, no pri výbere lístka v tom má hneď jasno – potrebuje najdrahší celosieťový lístok. Jednorazovo zaplatí 3,60 eur, za ročný lístok dá takmer 1000 eur. Obyvatelia ostatných obcí si musia zrátať zóny, cez ktoré budú jazdiť.

Napríklad Cíferčan za cestu do centra Bratislavy na hlavnú stanicu musí zaplatiť za 8 zón, integrovaný lístok ho bude stáť 2,50 eura a platí 120 minút. Ak by tam končil a nechcel cestovať bratislavskou MHD, bolo by preňho výhodnejšie BID obísť a kúpiť si lístok priamo od železníc za 2 eurá cez internet.

Práve prepojenie s bratislavskou MHD je pre šetrenie nákladov kľúčové. Cestujúci zo Senca zaplatí za cestu na stanicu bez BID síce iba 1,47 eura, no ak sa chce v Bratislave ešte presúvať, musí si kúpiť aspoň 15-minútový lístok za 70 centov. Pri integrovanom lístku za 2,10 eho už nepotrebuje. Iné to nie je ani pri ceste prímestskými autobusmi, cenám BID sa nevyrovnajú ani zľavy z čipových kariet pre pravidelných cestujúcich.

 

Mapa novej integrovanej dopravy

Snímka obrazovky 2015-11-02 o 16.40.08

Bratislavčania zaplatia viac

Nie všetci však po zavedení jednotného lístka ušetria. Cestujúci, ktorí hranice mesta neprekročia, budú platiť viac ako doteraz – kým ostatným výdavky klesli, mestská verejná doprava zdražela. Najlacnejší 15-minútový lístok je síce od novembra prestupný, no polhodinový stojí až 90 centov, koľko stál predtým hodinový. Ten zasa zdražel na 1,20 eura.

Výhodnejší tak bude SMS lístok na 70 minút, no ten naďalej platí len na cestovanie v MHD. BID tvrdí, že zohľadnili inú ponuku spojov a väčšie možnosti cestovania v meste, širšie centrum hlavného mesta preto účtujú ako dve zóny a okrajové mestské časti ako ďalšiu zvlášť. Mierne zdraželi aj električenky MHD, pri ročnej o 30 centov.

Integrovaná doprava poškodila aj cestujúcich, ktorí doteraz napríklad v MHD vôbec neplatili. Ťažko zdravotne postihnutí s pobytom v kraji získajú zľavu 90 percent iba pri predplatenom lístku. Pri jednorazovom ušetria iba polovicu nákladov. Zľavy pritom dostanú iba na bezkontaktnú čipovú kartu, ktorú si budú musieť vybaviť, nové pravidlá však pre nich platia až od 31. decembra. Doteraz cestovali zadarmo.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Bratislavská integrovaná doprava

Slovensko

Teraz najčítanejšie