Denník N

Na prevoz ukrajinského obilia niektorí používajú aj vagóny na uhlie, opisuje extrémnu situáciu šéf logistickej firmy

Ján Biznár, konateľ LTE Slovakia a prezident Asociácie železničných dopravcov Slovenska. Foto N - Tomáš Benedikovič
Ján Biznár, konateľ LTE Slovakia a prezident Asociácie železničných dopravcov Slovenska. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ukrajinské obilie sa tradične prevážalo z ukrajinských prístavov v Čiernom mori. Smerovalo napríklad do Afriky. Ukrajinské pobrežie však teraz blokuje Rusko. Navyše sú ukrajinské prístavy sčasti zamínované a poškodené, predpokladá šéf logistickej firmy LTE Logistik a Transport Slovakia a prezident Asociácie železničných dopravcov Slovenska Ján Biznár.

Ukrajinskí exportéri sa preto snažia dostať svoju produkciu do cieľa oveľa viac po súši. Tlak na železničné trate aj prekladiská v Európe je z toho dôvodu extrémny, a tak sa tovar z Ukrajiny vozí aj cez Slovensko, aby sa po preplnených tratiach dostal do prístavov v Poľsku či na Jadrane.

„Dopyt je po preprave obilia, olejov aj rudy,“ opisuje Biznár.

Ešte väčší problém než kapacity koľajníc a prekladísk sú však vagóny – tie európske jazdia po užšom (tzv. normálnom) rozchode a zohnať ich dosť, aby dokázali previezť desiatky miliónov ton obilia a ďalších komodít, je v krátkom čase nemožné, rozpráva Biznár a v rozhovore vysvetľuje aj:

  • s akými nečakanými riešeniami prichádzajú niektoré prepravné spoločnosti,
  • prečo v tejto situácii nie sú kamióny efektívnym riešením,
  • či sa môže situácia časom upokojiť,
  • ale aj ako rastú ceny prekládkových mechanizmov.

Presmerováva sa teraz vo veľkom doprava obilnín z Ukrajiny? 

Dopyt po nových trasách je obrovský a nejde len obilniny, ale aj o prepravu olejov. Skrátka, po preprave akejkoľvek agroprodukcie z Ukrajiny je masívny dopyt, pretože táto produkcia sa predtým prepravovala loďami z Čierneho mora. Na ukrajinskom pobreží je asi 10 významnejších prístavov. Najväčší je, samozrejme, Odesa. Teraz však obvyklú trasu po mori blokuje ruská armáda, zároveň je to tam už z veľkej časti zamínované a časť infraštruktúry je už, predpokladám, aj zbombardovaná. Podľa mojich informácií sa dokonca vyprázdňovali silá v Odese už tesne pred konfliktom, tovar sťahovali do vnútrozemia krajiny.

Kadiaľ sa teraz vozí poľnohospodárska produkcia z Ukrajiny?

Časť

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Doprava

Rozhovory

Vojna na Ukrajine

Železnice

Ekonomika

Teraz najčítanejšie