Denník N

Skúma svadobné sály z čias socializmu: Sú to skryté skvosty plné umenia a dizajnu

Sobášna sála v Dunajskej Lužnej s výrazným tvarovaním svietidiel, kresiel na mieru, asymetrickým stolom a keramickou stenou od Karola Drexlera z roku 1978. Foto N - Tomáš Benedikovič
Sobášna sála v Dunajskej Lužnej s výrazným tvarovaním svietidiel, kresiel na mieru, asymetrickým stolom a keramickou stenou od Karola Drexlera z roku 1978. Foto N – Tomáš Benedikovič

Historička umenia Sabina Jankovičová robí výskum interiérov svadobných sál, ktoré vo veľkom vznikali najmä v 70. a 80. rokoch po celom Československu. Objavila v nich vzácne diela uznávaných výtvarníkov.

Keď sa Sabina Jankovičová pred pätnástimi rokmi začala venovať umeniu v architektúre a vo verejnom priestore, všimla si zvláštny paradox.

Komunisti síce prostredníctvom komisií dávali pozor na to, aká hudba, knihy alebo obrazy sa k ľuďom dostanú, no tento systém zďaleka nebol dokonalý. Výtvarníkov, ktorí prejavovali nepohodlné politické postoje, síce dokázali dostať preč z galérií, no ich diela sa často dostali na fasády nemocníc, úradov, do parkov aj interiérov škôl či škôlok.

Výnimkou neboli ani sobášne siene, ktoré socialistická vláda začala intenzívne budovať po celej republike začiatkom 70. rokov. „Mnohí dnes ani len netušia, aké skvosty majú vo svojej obci,“ vraví historička umenia Jankovičová.

Bola len otázka času, kedy bude mať príležitosť urobiť komplexný výskum, a ten čas nastal. Minulý rok prešla viac ako sto sobášnych siení po celom Slovensku a pokračuje ďalej. To, čo našla, ju ohromilo.

Detail stropu so svietidlami v Dunajskej Lužnej. Foto N – Tomáš Benedikovič
Sobášna sála v Dunajskej Lužnej. Foto – Sabina Jankovičová
V sále bol vymenený koberec, no obec ho našťastie nenahradila plávajúcou podlahou. Foto N – Tomáš Benedikovič
Detail keramického reliéfu, ktorý pôsobí veľmi zachovalo. Foto N – Tomáš Benedikovič
K sobášnej sále zväčša prislúchali obslužné priestory, ktoré tiež zariaďovali architekti a výtvarníci. V Dunajskej Lužnej ostali na chodbe tvarované vešiaky a zrkadlá. Foto N – Tomáš Benedikovič

Akoby sa zastavil čas

„Som príjemne prekvapená,“ hovorí Sabina Jankovičová, ktorá sa špecializuje na umenie druhej polovice 20. storočia v architektúre a verejnom priestore. V minulosti zažívala skôr frustráciu.

V rokoch 2007 a 2008 prešla v rámci výskumu najlepšie diela od vybraných autorov po celom Slovensku. Neraz sa jej stalo, že prišla na miesto, kde malo byť dielo, no ono tam už nebolo, lebo ho niekto zničil alebo bolo veľmi poškodené.

Už vtedy však zistila, že sobášne siene by

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Architektúra a dizajn

Kultúra

Teraz najčítanejšie