Denník N

Košický newsfilter: Pod Spišským hradom bude Putinova jachta

Dobrý deň,

čítate výber desiatich najdôležitejších správ týždňa z Košíc a okolia. Tipy na správy, kritiku či facebookový status týždňa nám posielajte na dusan.karolyi@dennikn.sk.


1. Znova sa objavili správy o záujemcoch o kúpu košického U. S. Steelu

Maďarská ropno-plynárenská skupina MOL a česká firma Sev.en Energy, ktorá podniká v energetike a ťažbe uhlia, sú noví údajní záujemcovia o kúpu košických oceliarní od amerického U. S. Steelu.

S informáciou prišli Hospodárske noviny s tým, že v prvej fáze by mal víťaz výberu získať vo fabrike väčšinový podiel a predkupné právo na ostatné podiely.

Žiadna zo zainteresovaných strán to však nechce potvrdiť.

  • „Klebety na trhu zásadne nekomentujeme,“ uviedol pre HN maďarský MOL Group, vlastník bratislavského Slovnaftu. MOL už roky hovorí o potrebe diverzifikácie svojho biznisu, lebo spotreba uhľovodíkov bude s rozvojom obnoviteľných zdrojov energií klesať.
  • „K akvizíciám sa nevyjadrujeme, či už sa na nich zúčastňujeme, alebo nie,“ povedala Gabriela Sáričková Benešová, hovorkyňa Sev.en Energy. Firmu vlastní ôsmy najbohatší Čech Pavel Tykač. Ten už s americkým U. S. Steelom dlhšie spolupracuje, oceliarskemu koncernu dodáva koksovateľné uhlie zo svojich amerických baní BlackHawk Mining v Kentucky a Západnej Virgínii.

Košická fabrika už pred mesiacom potvrdila, že hľadá partnera na dekarbonizáciu svojej výroby s rozpočtom 1,3 miliardy eur. Ale možné je aj to, že informácie o možnom predaji majú len vytvárať tlak na slovenskú vládu, aby im pomohla s ekologizáciou. O štátnom stimule pre túto investíciu sa rokuje už dlhšie.

Keď vlani štátna maďarská firma MVM prejavila záujem vstúpiť do Stredoslovenskej energetiky, zasiahol minister hospodárstva Richard Sulík s argumentom, že ide o strategický podnik. Lenže aj v MOL-e je najväčším akcionárom maďarská vláda.

Ministerstvo hospodárstva zatiaľ pre Denník E nechce komentovať možnosť blokovania prípadného prechodu oceliarní do rúk MOL-u. Podobne sa nechcelo vyjadriť ani ministerstvo financií.


2. Nemecká Mubea chce pri Košiciach zamestnať ďalších 350 ľudí

Komponenty do áut od firmy Mubea. Foto – Mubea

V priemyselnom parku pri Veľkej Ide neďaleko Košíc chce firma Mubea postaviť závod za 125 miliónov eur. Vyplýva to z projektu, ktorý investor odovzdal povoľovacím úradom.

Nemecký výrobca oceľových a hliníkových dielcov do áut svoj prvý závod na Slovensku začal stavať tesne pred pandémiou. V Kežmarku investoval 50 miliónov eur (15 miliónov sú vládne investičné stimuly). Prácu si tam zatiaľ našlo viac než sto zamestnancov, ale po plnom nábehu ich má byť 500.

S plánovanou fabrikou pri Veľkej Ide sa tak Mubea stáva na Slovensku jedným z najväčších investorov za posledné roky. Vyššie investičné projekty od vypuknutia pandémie prisľúbili iba automobilky – bratislavský Volkswagen a trnavský Stellantis.

Závod pri Košiciach sa má stavať v troch etapách od konca tohto roka až do začiatku roka 2026. V prvej etape, ktorá má byť dokončená pred budúcoročnou jeseňou, investor preinvestuje celkovo takmer 55 miliónov eur a zamestná prvých vyše 130 ľudí. Po dokončení ďalších dvoch etáp bude v závode pracovať až 350 ľudí.

Mubea produkuje odľahčené komponenty pre podvozky, motory i prevodovky, ktoré znižujú hmotnosť áut a prispievajú tak k ochrane životného prostredia.

Firma má navyše divíziu aj na komponenty pre letecký priemysel. Celosvetovo zamestnáva 15-tisíc ľudí a má 50 závodov v 20 krajinách. Jej tržby sú dve a pol miliardy eur.


3. V Ubli čakajú týždeň v aute, kým prejdú na Ukrajinu

Kilometrové kolóny stoviek vozidiel na hraničnom priechode v Ubli smerom na Ukrajinu súvisia s dovozom osobných áut. Zvýšený dopyt spôsobilo zrušenie dovozného cla u nášho východného suseda.

„Z dôvodu rozhodnutia ukrajinskej strany sa od 11. mája

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Košický newsfilter

Dušan Karolyi raz týždenne zhŕňa dianie v Košiciach.

Slovensko

Teraz najčítanejšie