Müller, Šeban a Peteraj o albume Baal: V Opuse nám povedali, že takúto platňu nikdy nevydajú
V týchto dňoch vyšla reedícia kultovej nahrávky z roku 1991. Vtedy si ju málokto všimol, dnes patrí medzi klenoty slovenskej hudby.
Sú albumy, ktoré v čase vydania úplne zapadnú a takmer nikto si ich nevšimne. Baal vyšiel v roku 1990 v malom českom vydavateľstve a napriek tomu, že išlo o dielo trojice známych autorov – Richard Müller, Andrej Šeban a Kamil Peteraj, úplne zapadol. No dnes ho možno považovať za jeden z najlepších slovenských albumov všetkých čias.
Pôvodne išlo o pesničky a scénickú hudbu pre inscenáciu Baal, ktorú martinské divadlo odpremiérovalo v apríli 1989, no nakoniec sa jej autori po revolúcii rozhodli, že ju vydajú aj ako svoju autorskú platňu. Ich Baal vyšiel v roku 1991 v malom českom vydavateľstve Multisonic.
Kúpilo si ho len zopár šťastlivcov, no dnes ide o kultové dielo, ktoré sa v čase vzniku svojou surovosťou, drsnou výpoveďou a alternatívnymi pesničkami výrazne odlišovalo od vtedajšej strednoprúdovej produkcie. O kľukatom osude a neprávom prehliadanej platni nám porozprávali spevák Richard Müller, gitarista, skladateľ a producent Andrej Šeban, textár a dramaturg Kamil Peteraj a grafik, fotograf a scenárista rovnomenného televízneho program Baal Jano Kukučka.
Zhýralý boh v Martine
Kamil Peteraj: V tých časoch bol dramaturgom martinského divadla môj veľmi dobrý priateľ Martin Porubjak. Oslovil ma, že má v rukách materiál k divadelnej hre Baal od Bertolda Brechta. Ako dvaja dramaturgovia sme sa dohodli, ako by to malo vyzerať, s tým, že by tam mohlo byť aj zopár nových textov a alúzie na Brechtove texty. Mali sme vybraté dve autorské dvojice, ale voľba nakoniec padla na Müllera so Šebanom. Ktorých skladateľov sme najprv oslovili? To