Denník N

Švíky len tak praskali, navrhnúť kostýmy pre tanečníkov je výzva, hovoria módni dizajnéri (+ foto)

Z kostýmovej skúšky k predstaveniu Fashion Ballet v Slovenskom národnom divadle. Foto N - Tomáš Benedikovič
Z kostýmovej skúšky k predstaveniu Fashion Ballet v Slovenskom národnom divadle. Foto N – Tomáš Benedikovič

Slovenské národné divadlo chystá špeciálne baletné predstavenie, v ktorom spojilo štvoricu choreografov so štvoricou módnych dizajnérov. Boli sme sa pozrieť, ako to vyzerá týždeň pred jeho uvedením.

Keď Olga Chelpanova vojde do miestnosti, okamžite na seba pritiahne pozornosť. Napriek ruchu, kamerám a fotoaparátom médií, ktoré sa prišli pozrieť na kostýmovú skúšku do baletného štúdia SND, sa snaží aspoň na pár minút skoncentrovať. Istým spôsobom jej v tom pomáha kostým, ktorý okolo jej tváre v prvých sekundách jej výstupu vytvára dramaticky nepreniknuteľný závoj.

Nemusíte byť tanečníkom, aby vám bolo jasné, že tancovať v ňom asi nebude úplne najľahšie, hoci efekt je impozantný. „Ide to ťažko,“ priznáva Olga Chelpanova, ktorá je prvou sólistkou národného divadla štyri roky. „Musím dávať pozor, aby som sa nešmykla alebo nezakopla,“ vraví, pridŕžajúc lem šiat, ktorý padá až na zem. Ešte má chvíľu času. Kým sa o týždeň postaví na javisko pred divákov, prebehne ešte niekoľko skúšok.

Autorom jej kostýmu je módny návrhár Boris Hanečka. Nielen jeho, ale aj Martina Hrču, Pavla Dendisa a Lukáša Krnáča oslovilo národné divadlo na spolupráci pri tvorbe špeciálneho baletného predstavenia Fashion Ballet ’22.

Prvá sólistka Baletu SND Olga Chelpanova v kostýme od Borisa Hanečku. Foto N – Tomáš Benedikovič
Kostým Lukáša Krnáča k choreografii Extravaganza Romana Novitzkého. Foto N – Tomáš Benedikovič
Kostýmy Pavla Dendisa k choreografii Adriana Ducina. Foto N – Tomáš Benedikovič
(zľava) Dizajnéri Boris Hanečka, Martin Hrča, Lukáš Krnáč a Pavol Dendis. Foto N – Tomáš Benedikovič
Z kostýmovej skúšky pripravovaného podujatia Fashion Ballet, ktoré bude 26. a 27. mája. Foto N – Tomáš Benedikovič

Príležitosť ukázať tvorbu choreografov

Za nápadom prepojiť samostatné tanečné choreografie s kostýmovou tvorbou domácich dizajnérov je dramaturg Kristián Kohút. „Pred pár rokmi som počas študijnej stáže v New Yorku videl podobne koncipované predstavenie,“ hovorí Kohút. Vtedy ešte netušil, že bude dramaturgom v národnom divadle, no keď nastúpil, spomenul si na túto ideu a predostrel ju riaditeľke baletu Nine Polákovej.

„Odvtedy ubehol tuším presne rok a dnes tu spolu stojíme a zostáva týždeň do premiéry,“ vraví s nadšením Kristián Kohút, ktorý sa takisto prišiel pozrieť na črtajúci sa výsledok. V baletnom štúdiu sa zišli dizajnéri s tanečníkmi, asistentmi choreografov a ďalšími členmi divadla, aby doladili detaily. Do vystúpenia ešte všetkých čaká veľa práce.

„Na začiatku bol pre nás kľúčový najmä

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Divadlo a tanec

Kultúra

Teraz najčítanejšie