Denník N

Zaveďme tarifu na ruskú ropu a podporme zelené opatrenia

Autor je poslancom Európskeho parlamentu a podpredsedom Progresívneho Slovenska

Spor ministra financií Igora Matoviča a ministra hospodárstva Richarda Sulíka v téme ropného embarga je ako hádka hluchého so slepým. Ani jeden nie úplne rozumie problému, ani jeden neponúka dobré riešenia. Výsledkom ich naťahovania bude spokojnosť majiteľov Slovnaftu a Putinovho režimu. Ceny pohonných hmôt na Slovensku pritom neznížia a nákupom ruskej ropy bude Slovensko ďalej financovať Putinovi agresiu a utrpenie ľudí na Ukrajine.

Ako teda vyzerá realita?

Slovnaft zažíva svoje zlaté časy. Nakupuje lacnú ruskú ropu (v súčasnosti o viac ako 30 eur lacnejšiu než západoeurópsky Brent), pohonné látky predáva za vysoké ceny naviazané práve na Brent a vo výsledku inkasuje dodatočný obrovský zisk, ktorý sa za obdobie jedného roka môže pri súčasných cenách vyšplhať k hodnote viac ako jedna miliarda eur. A k tomu všetkému mu slovenská vláda vybavuje výnimky a dokonca lobuje za finančné dotácie. A tento zisk je vlastne bonusom k nadmernému zisku, ktorý teraz majú všetky rafinérske spoločnosti v Európe.

Každému je jasné, že takáto situácia je neudržateľná a je ju potrebné riešiť. Problémom je, že nikto zo zodpovedných netriafa do čierneho.

Matovičov návrh na 30-percentnú daň z nadmerného zisku zabúda na jeden dôležitý fakt. Tým je to, že 70 percent zisku stále zostane Slovnaftu, teda MOL-u a Orbánovi. A tak nevytvára tlak a motiváciu na odpojenie sa od ruskej ropy. Síce to už nebude absolútna zisková prietrž mračien, no liať to stále bude poriadne.

Nehovoriac o tom, že dodatočný Matovičov návrh postaviť dlhodobé sociálne dávky na takejto mimoriadnej dani, ktorá dlhodobou z podstaty veci nemôže byť, je rozpočtový amaterizmus. Povedané slušne. Pripraví sa tak nášľapná deficitná “atómovka” pre budúce vlády. To však Matoviča asi až tak netrápi, keďže zrejme veľmi neráta, že bude ich súčasťou.

Postoj Sulíka k danej téme je obdobne zlý (a to je teda riadny výkon, keď vezmeme do úvahy, že súperí s Matovičom). Obhajovať záujmy MOL-u na európskej úrovni podporou dlhého prechodného obdobia a dokonca požadovaním dotácií, ktoré sa zdôvodňujú len záujmami a argumentmi jednej firmy, je, povedzme, minimálne netrhové. O ďalších možných motiváciách pomlčím, nerád špekulujem.

Ako teda z diery von? Najlepším riešením je čo najrýchlejšie odstrihnutie sa od ruskej ropy, to je jasné. To, že financujeme ruské vraždenie v Ukrajine aj nákupom ropy, je nielen nemorálne, ale súčasne to ohrozuje aj našu vlastnú bezpečnosť. A dokonca to ani nezlacnilo pohonné hmoty na Slovensku. My z toho proste nič nemáme, na rozdiel od Slovnaftu a MOL-u.

Druhým najlepším riešením je zamerať sa na dovoz samotnej ruskej ropy. Jednoducho treba nastaviť na dovoz ruskej ropy tarifu. A to vo výške rozdielu jej ceny oproti rope Brent plus desať percent vojnovej pokuty. Tak by štát získal nie 30, ale 110 percent z toho, čo Slovnaft zarobí, navyše oproti ich bežnému zisku. A prečo 110 percent? Aby mal jasnú biznisovú motiváciu sa ruskej ropy zbaviť čím skôr. Mimochodom, zavedenie cla odporúča aj ministerstvo financií Spojených štátov amerických a o tejto možnosti rokujú s Európskou úniou.

A čo so získanými peniazmi? Nakoľko to bude len dočasný príjem, treba ho použiť cielene na štyri veci.

Prvou je cielená pomoc ľuďom ohrozeným energetickou chudobou. Druhou je nasmerovanie týchto peňazí na obnovu budov a zelené energie pre domácnosti, opäť najmä tie ohrozené energetickou chudobou. Záujem, ako ukázali ostatné dni, je obrovský. A čím viac stihneme tento rok, tým menej fosílnych palív z Ruska budeme potrebovať. V treťom rade je potrebné skrátiť termíny spusenia programov podpory obnovy domov a zvýšiť počet domácností, ktoré získajú podporu ešte tento rok.

Poslednou je podpora dočasného výrazného zlacnenia hromadnej dopravy, presne tak, ako to robia v Nemecku. Verejná doprava je najmä v súčasnej situácii pre mnohých ľudí nevyhnutnou, efektívnou a cenovo výhodnou alternatívou k vlastným autám. A súčasne je najekologickejšou dopravnou alternatívou (azda len s výnimkou bicyklov).

Dobré riešenia súčasnej situácie poznáme. Teraz nám zostáva už len dúfať, že situáciu pochopia aj naši dvaja ministri, vypočujú si expertné a zahraničné odporúčania a spravia všetko pre to, aby zvýšili bezpečnosť Slovenska a pomohli jeho obyvateľom v ťažkých časoch.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Politici píšu

Komentáre

Teraz najčítanejšie