Denník N

Skúma vzťah medzi génmi a úspechom: Svoje zásluhy preceňujeme, nášmu svetu dominuje náhoda

Americká psychologička a behaviorálna genetička Kathryn Paige Hardenová. Foto - Paige Newton
Americká psychologička a behaviorálna genetička Kathryn Paige Hardenová. Foto – Paige Newton

„Genetika nefunguje ako tehotenský test. Nevieme s určitosťou povedať, ako sa vám bude dariť v škole, vieme však, že gény vymedzujú ihrisko, na ktorom budete v živote hrať. Posolstvo, že na génoch záleží, nám môže pomôcť pochopiť, že by sme sa mali znovu zamyslieť nad svojimi príbehmi o meritokracii. Zároveň nám však hovorí, že gény nie sú deterministické a že žiadny jednotlivec nie je odsúdený na zlý život,“ hovorí Kathryn Paige Hardenová, americká psychologička, behaviorálna genetička a autorka knihy o tom, ako gény ovplyvňujú náš úspech v škole a čo sa s tým dá robiť.

V rozhovore sa okrem iného dočítate:

  • aké vlastnosti dôležité pre úspech či neúspech vo vzdelávacom procese ovplyvňujú práve gény;
  • prečo nie je namieste premýšľať nad akýmsi jedným génom zodpovedným za úspech;
  • prečo je pre nás stále zvláštne premýšľať nad tým, že v niektorých veciach máme genetickú výhodu;
  • ako by mohla vyzerať spoločnosť, ktorá by sa ku genetickým rozdielom stavala férovo;
  • čo sa môžeme pri vytváraní spravodlivejšej spoločnosti naučiť zo vzťahu k svojim deťom.

Asi sa môžeme zhodnúť, že ste človek, ktorému sa v pracovnej oblasti naozaj darí: na Texaskej univerzite vediete laboratórium vývojovej behaviorálnej genetiky, nedávno ste vydali úspešnú knihu, niektorí vás dokonca označujú za vychádzajúcu hviezdu v oblasti psychológie a behaviorálnej genetiky. Povedali by ste, že za svoj úspech vďačíte šťastiu?

V mnohých ohľadoch áno a som za to naozaj veľmi vďačná.

V tomto bode svojej kariéry som oceňovaná za to, že disponujem súborom určitých vedeckých a komunikačných zručností. Za mnohé z nich si však naozaj nemôžem pripisovať žiadne morálne uznanie – jednoducho som ich náhodou zdedila a takisto náhodou žijem v prostredí, ktoré mi ich umožňuje zušľachťovať. Ďalšia vec je, že žijem v čase a priestore, kde tieto schopnosti spoločnosť oceňuje. Ak by som sa s tou istou genetickou výbavou narodila v 18. storočí, ako by vyzeral môj život? Akú prácu by som robila?

Asi chápete, prečo sa vás na to pýtam: vaša nová kniha sa odvíja od základnej myšlienky, že v tom, či uspejeme vo vzdelávacom procese a aj neskôr v živote, hrajú významnú rolu práve naše gény. Začneme teda tento rozhovor tým, ako presne si ich rolu môžeme predstaviť. Na prvé počutie to totiž môže znieť tak, že ide o akýsi jeden gén, ktorý buď máme, alebo nemáme. V skutočnosti je to však omnoho zložitejšie…

Ľudia si často predstavujú jeden gén, ktorý v tomto ohľade zodpovedá za všetko. Pri psychologických a behaviorálnych rysoch to však takto takmer nikdy nefunguje – v skutočnosti nás ovplyvňujú tisíce genetických odlišností, z ktorých každá má iba malý účinok, avšak spoločne vytvárajú nezanedbateľný efekt. A tak to je aj pri téme predispozície na úspech vo vzdelávaní. Máme tu na mysli tisíce génov. Keď sa však na ne pozrieme ako na celok, zistíte, že môžu byť rovnako výrazným predpokladom na to, aby ste napríklad dokončili vysokú školu, ako príjem rodiny, do ktorej ste sa narodili.

Genetika nefunguje ako tehotenský test – nikdy s určitosťou nevieme povedať, ako sa vám bude dariť v škole. Vieme však, že to vďaka genetike ide niektorým ľuďom jednoducho ľahšie. Prirovnanie k príjmu rodiny je naozaj príhodné. Sú bohaté deti, ktoré majú v škole problémy, a sú chudobné deti, ktorým to v škole ide výborne. Skutočnosť, do akej rodiny sa niekto narodí, neurčuje, aké budú jeho vzdelávacie výsledky – vymedzuje však ihrisko, na ktorom bude v živote hrať, a vytvára štruktúru, vďaka ktorej to bude mať jednoduchšie alebo ťažšie.

Kathryn Paige Hardenová je americká psychologička a behaviorálna genetička. Je profesorkou psychológie na Texaskej univerzite, kde vedie laboratórium vývojovej behaviorálnej genetiky. V roku 2017 ju za jej výskum prepájajúci genetiku s klasickou behaviorálnou psychológiou ocenila Americká psychologická asociácia (APA). V roku 2021 zverejnila knihu The Genetic Lottery: Why DNA Matters for Social Equality, v ktorej genetický výskum prepája so svojou víziou spravodlivejšej a férovejšej spoločnosti.

Aké vlastnosti dôležité pre úspech či neúspech vo vzdelávacom procese teda ovplyvňujú práve gény? O akých konkrétnych schopnostiach tu hovoríme? 

V prvom rade ide o rôzne

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Rozhovory

Veda

Teraz najčítanejšie