Denník N

Integrovaný lístok v praxi: Nemám označovač, počkajte na ďalší autobus

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Vyskúšali sme, ako sa s jedným lístkom cestuje v Bratislavskom kraji v autobusoch aj vo vlakoch. Často chýbajú označovače lístkov, tarify sú neprehľadné.

„Nedali mi ešte označovač. Kam idete? Do Pezinka? Počkajte na ďalší autobus,“ hovorí vodič autobusov Slovak Lines, ktoré sú súčasťou integrovanej dopravy v Bratislavskom kraji. Mladá žena v rade na lístok sa zasmeje a uvoľní východ z autobusu.

Vyskúšali sme, ako sa s novým jednotným lístkom cestuje s viacerými dopravcami. V ponuke je už tretí deň, no samosprávna spoločnosť ani prepravcovia ešte stále nevyladili všetky problémy.

Iný autobus už označovač má, vodič však pozorne kontroluje, čo je to za lístok a kam sa s ním až dá ísť. „To stačí iba do Svätého Jura,“ hovorí. Lístok je o rad nižší, ako treba, no vodič sa zľutuje a nenechá cvaknúť ďalší, vytlačí iba doklad pre revízora. „Nabudúce už budete vedieť,“ hovorí a upozorňuje, že Bratislava sú vlastne tri zóny a treba si na to dať pozor.

Vodič vysvetľuje, cestujúci sú v novom systéme stratení

Cestujúca, ktorá ide z bratislavskej autobusovej stanice iba do okrajovej mestskej časti Rača, skúša, či to pôjde iba s električenkou na mestskú dopravu.

Jednotný lístok je totiž výhodný aj pre ľudí, ktorým v Bratislave ušiel spoj, alebo ich do cieľa dostane jednoduchšie ako MHD. Od novembra sa po hlavnom meste môžu zviesť aj autobusmi Slovak Lines či štátnymi vlakmi.

Vodič vraví, že si musí niekde prestaviť predplatenú kartu, zatiaľ jej dá doklad pre revízora. V inom prímestskom autobuse stačí električenku iba priložiť, automat vytlačí stručný doklad.

Po ceste z mesta postupne pribúda cestujúcich, aj nervozita. Sťažujú sa na neprehľadnosť aj zvýšené ceny, a čo spraví revízor, keď príde na kontrolu? „Zatiaľ nebehajú, ani oni nevedia, čo majú kontrolovať,“ upokojuje vodič.

Podobne na tom podľa neho boli aj školitelia, ktorí učili vodičov. „Viaceré veci nevedeli. Všetko sa robilo za pochodu.“ Informačnú kampaň spustila BID pomerne neskoro, iba pár dní pred zjednotením lístka. Autobusár ich supluje, ďalšej cestujúcej vysvetľuje, že teraz jej síce stačí iba preukážka o ťažkom postihnutí, no zabudli jej povedať, že len do decembra. Ak chce 90-percentnú zľavu, musí si vybaviť predplatený lístok, na jednorazovom ušetrí iba polovicu ceny.

„Vôbec tomu plánu s tarifami nerozumiem. Pozerám televíziu a tam som niečo počula, že ako ZŤP musíme platiť, a neviem koľko. Je to nové, iba to vypuklo,“ vraví dôchodkyňa Emília (67) na zastávke v Pezinku. Do Bratislavy chodieva pravidelne na vyšetrenia.

Autobusová stanica Mlynské Nivy. Foto N - Tomáš Benedikovič
Autobusová stanica Mlynské nivy. Foto N – Tomáš Benedikovič

Na vlak sú lístky z automatov zbytočné

Označovače nechýbajú iba v autobusoch, ale aj na vlakových staniciach, a tak je vopred kúpený lístok zatiaľ zbytočný. V Pezinku je aspoň predajné okienko, kde vydávajú už vopred označené lístky. Dajú sa síce kúpiť aj vo vlaku, no ak ich predávajú aj na stanici, cestujúci za pohodlnosť zaplatí prirážku 1,50 eura.

„Na psychiatriu toto. Načo to bolo dobré,“ hovorí pani pri okienku a podáva lístok. Dátum aj čas na ňom síce sú, no radšej sa opýtať, ako riskovať pokutu. „Vyhľadajte sprievodcu, nech vám ho označí. Radšej nečakajte, kým nájdu oni vás.“

Smerom na Hlavnú stanicu v Bratislave prichádza desiatky metrov dlhý vlak s niekoľkými súpravami, kde treba nájsť sprievodkyňu. Zbytočne. Nový lístok vidí prvýkrát, utorkové školenie musela pre prácu vynechať. Chvíľu rozmýšľa, ako ho označiť, na pečiatke má aj tak iba dátum a nie presný čas. Už chce niekomu zavolať, no ešte si ho vypýta a poradí sa na ďalšej stanici. Lístok by mal platiť podľa vytlačeného času predaja, no pre istotu ho ešte opečiatkuje.

Drahšie a komplikovanejšie

Cecília (65) a Jarmila (44) chodia z domu v Pezinku do Bratislavy za lekármi a prácou autobusom. V utorok idú prvýkrát od zavedenia jednotného lístka a zatiaľ majú s tarifnou mapou problém. „Potrvá mi to minimálne pol roka, kým sa to naučím,“ hovorí Jarmila. Starší to možno nezvládnu nikdy, zhodnú sa. Sťažujú sa aj na zdraženie lístkov, pri presune v Pezinku zaplatili predtým o 18 centov menej.

Jednoduché nie je ani zorientovať sa v ponuke automatov Dopravného podniku Bratislava. Cestujúci musí často vopred vedieť, cez koľko zón cestuje. Pri viacerých automatoch chýba mapa s vyznačenými mestami a tarifami.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Bratislavská integrovaná doprava

Slovensko

Teraz najčítanejšie