Neurážajme divadlo prirovnávaním k Matovičovi

(Jazykové okienko na piatoček.)
Autorka je členka predsedníctva PS
V poslednom čase nám tu verejný diskurz zaplavili texty, zvolania a povzdychy, v ktorých sa Igor Matovič a jeho spôsob „vládnutia“ a tak celkovo verejnej činnosti prirovnáva k divadlu, cirkusu, kabaretu či iným umeleckým činnostiam.
Áno, tieto metafory sa priam samy ponúkajú už od ostatných volieb (pre jasnozrivých už dávno pred nimi) a používanie tohto typu prirovnaní či rečníckych figúr je v slovenskom jazyku zaužívané.
Ale čo je veľa, to je veľa. Stav a spôsob slovenského vládnutia či mysle Igora Matoviča sa dnes natoľko vymkol z kĺbov a všetkého mysliteľného, že tieto prirovnania začínajú svojou frekvenciou a intenzitou byť urážkou všetkých tých, ktorí v divadle, cirkuse, kabarete pracujú, využívajú svoj talent, či vytvárajú spoločenské hodnoty.
Vyzývam preto komentátorov, verejné osoby či influencerov – prosím, neurážajme divadlo, cirkus či kabaret ich prirovnávaním k Matovičovi a jeho spôsobu spravovania verejných vecí!
Skúsme načrieť do hlbín slovenského jazyka a použime potom radšej žánrové označenia ako napríklad fraška, tragifraška, komédia omylov či anglické „mockumentary“. Prípadne použime aspoň zopár vysvetľujúcich prívlastkov – zbabraná školská besiedka, lokálny cirkus s troma ovcami a so sliepkou, nepodarená reality šou, veľmi zle obsadený parodický horor a pod. Pre náročnejších pisateľov intelektuálnych textov môžeme dianie v slovenskej vláde a parlamente opísať aj prirovnaním k rečníckym figúram a trópom, ako napríklad kalambúr, zeugma či oxymoron. Možno sa ujmú aj ako inovatívne nadávky.
Pracovníci a umelci divadiel, cirkusov a kabaretov vám vopred ďakujú, slovenský jazyk a kvalita verejnej debaty tiež.
Celý svet je javisko, ako vraví Shakespeare. Ale talenty sú rôzne.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.