Denník N

Košický newsfilter: Vojna na Ukrajine zdvihla význam prekladiska v Haniske aj potrebu diaľnice na Zemplín

Ilustračné foto - Interport
Ilustračné foto – Interport

Dobrý deň,

čítate výber desiatich najdôležitejších správ týždňa z Košíc a okolia. Tipy na správy, kritiku či facebookový status týždňa nám posielajte na dusan.karolyi@dennikn.sk.

1. Vojna na Ukrajine posilňuje potrebu diaľnice na Zemplín

Vojna na Ukrajine môže medzi viac preferované úseky pri dobudovaní diaľničnej siete na Slovensku dostať úsek z Košíc k hranici vo Vyšnom Nemeckom. Minister dopravy Andrej Doležal povedal, že už sa o tejto téme komunikuje.

Hovoril aj o vytváraní tlaku na Európsku komisiu, „aby na to vyčlenila nejaký extra balík mimo existujúcich štrukturálnych fondov a plánu obnovy“.

Aj poradca premiéra Hegera pre cezhraničnú spoluprácu dodáva, že potreba diaľnice smerom na Ukrajinu bude čoraz akútnejšia. „Ešte pred vypuknutím vojny u susedov z Košíc do Vyšného Nemeckého jazdili tisíce kamiónov. Teraz sa ich počet ešte zvýšil, pretože tam smeruje aj humanitárna pomoc. Vojna sa raz musí skončiť. Ukrajina bude potrebovať obnovu,“ povedal pre Aktuality Eduard Buraš.

Diskutovaná diaľnica by odbremenila nielen mestá ako Michalovce či Sobrance, ale pomohla by aj obyvateľom obcí, cez ktoré prechádza súčasná cesta prvej triedy.

Dobudovanie D1 z Bidoviec až po hranicu s Ukrajinou je nevyhnutné aj podľa Košického kraja. „Akokoľvek sa snažíme presunúť dopravu na železnice a motivovať ľudí, aby viac využívali autobusy, pri súčasnej frekvencii premávky z Košíc do Michaloviec je toto riešenie nepostačujúce,“ vraví župan Rastislav Trnka.

Podľa posledného sčítania z roku 2019 týmto úsekom denne prejde približne 15-tisíc vozidiel, čo je od roku 2011 nárast o 30 percent.

Útvar hodnoty za peniaze pred časom vypracoval plán výstavby cestných projektov do roku 2030. Ráta so štyrmi úsekmi diaľnice od Košíc po ukrajinskú hranicu. Tri úseky sú v druhej desiatke priorít: Dargov – Pozdišovce, Pozdišovce – Sobrance a Bidovce – Dargov. Najhoršie vtedy dopadol úsek medzi Sobrancami a hranicou s Ukrajinou, ktorý je na 67. priečke priorít. Odhadované náklady na všetky tieto úseky prekračujú miliardu eur.

Občianske združenie Diaľnica na Zemplín považuje za najviac nevyhnutné vybudovanie 25-kilometrového diaľničného úseku od Dargova po Michalovce.

„Spojili by sa tak dva navrhované úseky a nemusel by sa raziť tunel pod Dargov. Stálo by to 250 miliónov eur,“ načrtol jedno z možných riešení Peter Báthory, predseda združenia.


2. Výkony prekladiska v Haniske išli prudko hore, lebo železnica nahrádza lodnú dopravu z Ukrajiny

Európske prekladiská tovarov, ale i železničné trate zažívajú nával potravinových surovín z Ukrajiny. Časť z nich prechádza aj Slovenskom. Zariadenie v Haniske pri Košiciach zabezpečuje prekládku tovaru zo širokorozchodnej trate na európsky rozchod a opačne.

Podľa Dušana Trnku, člena predstavenstva spoločnosti Interport Partners Group, ktorej dcérska firma vlastní a prevádzkuje prekladisko v Haniske, je aktuálne dopyt z ukrajinskej strany niekoľkonásobne vyšší ako kapacita našej železničnej infraštruktúry.

Súčasnú situáciu spôsobila ruská vojenská blokáda ukrajinských prístavov v Čiernom mori. Tento stav znemožňuje krajine vyviezť obilniny a slnečnicový olej lodnými trasami na trhy Afriky a Ázie. Riešením nie je podľa Trnku ani kamiónová doprava, pretože muži v produktívnom veku nesmú opustiť krajinu.

„Dnes prakticky neexistuje iná možnosť, ako dostať tovary z krajiny, ako po železnici. Dnes fungujú smery hlavne na Poľsko, Maďarsko, ale i Slovensko. Suroviny odtiaľ prúdia do poľských prístavov, do Hamburgu, Rotterdamu či prístavov v Jadranskom mori. Máme informácie, že všetky tieto porty sú plne vyťažené,“ povedal Trnka pre denník Korzár.

Je presvedčený, že ani pri maximálnom úsilí a zapojení všetkých kapacít nebude v možnostiach okolitých krajín dostať z Ukrajiny viac ako polovicu surovín určených na export. Problémom je okrem kapacity prekladísk hlavne nedostatok vozňov.

„Denne mi volá 20 klientov, ktorí by chceli doniesť z Ukrajiny státisíce ton surovín, no nemajú vozne. Vysvetľujem im, že v takom prípade nemajú nič.“

Dušan Trnka si myslí, že ak sa nenájde riešenie, niektoré krajiny vo svete môžu trpieť hladom. V Európe sa to podľa neho prejaví ďalším výrazným zdražovaním potravín.


3. Boris Kollár nedal ani euro, ale pásku strihal ako jeden z donorov

Zľava podnikateľ Stanislav Obický, predseda Hlasu-SD Peter Pellegrini, predseda parlamentu Boris Kollár a primátor Vranova Ján Ragan. Zdroj – vranov.sk

Zaujímavá zostava strihačov pásky sa zišla pri otváraní

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Košický newsfilter

Dušan Karolyi raz týždenne zhŕňa dianie v Košiciach.

Slovensko

Teraz najčítanejšie