Denník N

Štúrovu ulicu v Bratislave dokončujú, hanba je v detailoch (+ fotogaléria)

Šešť rôznych povrchov na pár metroch štvorcových. O pár metrov ďalej sú ďalšie. Foto N - Miro Kern
Šešť rôznych povrchov na pár metroch štvorcových. O pár metrov ďalej sú ďalšie. Foto N – Miro Kern

Rekonštrukcia ulice, ktorá najviac rozčuľuje Bratislavčanov, trvá takmer dva roky a pred dokončením viac ako celok vnímate sfušované detaily.

Dlažba zasadená nakrivo s medzerami na dva prsty, čudesne orezané a ledabolo uložené dlažobné kocky a na niektorých miestach aj sedem druhov dlažby. Takto vyzerá Štúrova ulica po roku a trištvrte rekonštrukcie. Bratislavčania ju v týchto dňoch môžu vidieť v takmer finálnej podobe, aj keď sa na nej ešte pracuje.

Ulica na prvý pohľad zle nevyzerá, diabol je však ukrytý v detailoch. Nepodarkov sú tam stovky.

Prvé, čo zaujme, je mix na chodníkoch. Architekt sa nerozhodol pre asfalt, ale pre dlažbu. Obvykle to býva preto, lebo ulice u nás rozkopú už niekoľko mesiacov po uložení nového povrchu a pri opätovnom položení asfaltu stavebná firma zvykne dbať na to, aby bol inej farby.

Nová dlažba na Štúrovej ulici. Foto N – Vladimír Šimíček

Základný vzorec – tmavosivé štvorce – pôsobí celkom dobre, keď sa však približujete k priechodu pre chodcov, druhov pribúda. Na niektorých miestach ich počas desiatich krokov nájdete aj sedem. Svoju úlohu však hrá aj dlažba, ktorá pomáha v orientácii nevidiacim. Bez nej použili päť druhov.

Čím je uhol križovatky z bočných ulíc ostrejší, tým zložitejšie sú aj obrazce pred priechodmi. Zároveň pribúda nepresností pri opracovaní dlažobných kociek. Miestami ide o výjavy, ktoré sa zrejme budovali desiatky hodín a vyzerajú napriek tomu oveľa horšie ako osvedčený fúrik asfaltu.

Štúrova ulica. Foto N – Vladmír Šimíček

Dlaždičky pri ceste sa už teraz hýbu a počas prvého väčšieho pochodu neonacistov im tak ulica poskytne muníciu na týždeň pouličného boja s policajtmi.

Zaujímavým detailom je aj kanál uprostred plánovaného minitrávnika. Keďže sa okrem povrchu menila aj celá infraštruktúra pod ulicou, musel to byť úmysel.

Ďalšie nepodarené detaily vychádzajú zo zjavnej nekomunikácie zhotoviteľa alebo mesta s majiteľmi budov na Štúrovej. Odkvapy na domoch často končia pol metra nad chodníkom, alebo vytŕčajú do cesty chodcom. Obludnú a zanedbanú elektrickú rozvodnú skriňu jednoducho olemovali dlažbou a zatiaľ z nej ani nestrhli zvyšky plagátov.

Foto N – Miro Kern

Otázna je aj funkcionalita ulice, hoci napríklad na cyklistov mysleli. Jeden smer cykolopruhu má byť v úzkom pruhu pri električkovej trati, druhý na opačnej strane ulice. Cesta je určená len na jednosmernú prevádzku. Zo zakrivenia križovatiek je jasné, že smerom od centra ku Starému mostu. Na prípadné otočenie premávky bez stavebných úprav zjavne nemysleli.

Štúrovu ulicu začali rekonštruovať na začiatku minulého roka, posledná električka po nej prešla v januári 2014. Rekonštrukcia sa naťahovala aj v dôsledku zmeny projektu. Na stavebné povolenie mesto čakalo sedem mesiacov a stálo to dodatočných 600-tisíc eur. Pôvodne ju mali otvoriť 15. marca tohto roka.

I56A2949
Foto N – Vladimír Šimíček

Celkový pohľad na dokončovanie Štúrovej ulice. Cyklotrasy budú z oboch strán električkových koľajníc, autá pustia len do jedného pruhu v jednom smere. Foto N – Vladimír Šimíček

Stretáva sa tu veľa druhov betónovej dlažby. Foto N – Vladimír Šimíček

Nesadla ani staršie pôsobiaca kamenná dlažba. Foto N – Vladimír Šimíček

Foto N – Vladimír Šimíček

Foto N – Vladimír Šimíček

Štúrova ulica
Foto N – Vladimír Šimíček

Štúrova ulica
Foto N – Vladimír Šimíček

Štúrova ulica
Foto N – Vladimír Šimíček

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Slovensko

Teraz najčítanejšie