Denník N

Hanbu si vyrobíme a ani kradnúť nemusíme

Nikto nemal naozajstný záujem spojiť dopravu v okolí hlavného mesta, všetci ten nápad len nejako odtrpeli.

[poll id=“159″]

Dávno v minulosti, keď v amerických internátoch ešte len vznikal Facebook, v Tesle len kreslili projekty svojho prvého elektromobilu, u nás na Slovensku už na svojom veľkom projekte pracovali vizionári, ktorých spájala idea Bratislavskej integrovanej dopravy. Hoci ľudia už v tom čase dokázali samovoľne prestupovať medzi vlakmi, autobusmi a električkami, nápad spojiť to všetko jedným cestovným lístkom, ktorý by platil aj tam, aj tam, aj tam, bol predsa len neodskúšaný. No odvaha sa vyplatila. Je rok 2015 a „BID-ka“ je realitou.

Koniec irónie. Ak by sa taký chaos, aký zažil Bratislavský kraj pri spustení obyčajných spoločných lístkov na viaceré druhy dopravy, udial v nejakej, podľa nás rozvojovej krajine, alebo povedzme v Rusku, aj by sme tých ľudí poľutovali, že sa nenarodili v šťastnejšej krajine.

Samozrejme, prejde pár týždňov a ľudia sa naučia, kde kúpiť lístky a ako ich označovať. Keď sa mnohí z nás dokázali naučiť skladať Rubikovu kocku, zvládneme aj toto. Na súčasný zmätok sa rýchlo zabudne a raz možno niekto zavesí na web aj spoločný cestovný poriadok.

Akurát to dopravu významne nezlacní, neskvalitní, ani nijako inak nezatraktívni. Zabudli sme, aký bol pôvodný problém, prečo niekomu vôbec napadlo spájať vlaky, prímestské autobusy a mestskú dopravu. Aby sa ľudia ľahšie dostali do mesta a von z mesta, aby ich menej lákali autá a viac využívali efektívnu prepravu vlakom a prímestskými autobusmi.

Na to, aby sa tak stalo, by musela železnica postaviť nové zastávky, kúpiť nové súpravy, zriadiť viac spojov – a teda buď vyrobiť ešte väčšiu stratu, alebo si od niekoho vypýtať ďalšiu dotáciu. Lenže to ani neskúšajú. Železnice nie sú hodnotené podľa toho, či nejako pomohli riešiť problém dopravy Bratislavy. Železničiarom svieti slnko z ministerstva dopravy a to teraz zaujíma stavba diaľničného obchvatu Bratislavy, nemá čas uvažovať nad lacnými riešeniami.

Aby „BID-ka“ fungovala, musel by o to mať záujem a odvahu aj súkromný autobusový dopravca Slovak Lines. Museli by tam mať človeka, ktorý by mal chuť a kompetenciu dohadovať kompromisy s mestom, so župou, aj štátom. No kde by sa tam vzal, keď bývalú bratislavskú SAD kúpil developer HB Reavis len ako podružný náklad v snahe získať pozemky pri autobusovej stanici. Pri tej stanici, od ktorej je škaredšia len železničná, a ktorá mala byť podľa sľubov z čias privatizácie už najmenej päť rokov prestavaná.

Stačilo by, aj keby mala župa autoritu a dokázala by zvrchu povedať, čo región potrebuje, kto tomu môže pomôcť, a čo za to dostane. No to by župa nejakú autoritu musela mať.

Možnosť, že by tou organizačnou autoritou, ktorá by dala zmysel doprave v okolí, bol magistrát hlavného mesta, tu spomeňme len zo slušnosti a pre záznam.

Za všetky problémy tejto krajiny nemôže korupcia. Niekedy si dokážeme hanbu vyrobiť aj sami jednoducho tým, že sa ani nesnažíme tváriť, že riešime skutočné problémy. Väčšinou nám stačí viera, že ono to nejako dopadne.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Bratislavská integrovaná doprava

Komentáre

Teraz najčítanejšie