Denník N

Počiatek vyhlasuje súťaž, pri ktorej môže štát ušetriť a cestujúci získať

Študentov chcú železnice dostať do osobných vlakov. Foto N – Tomáš Benedikovič
Študentov chcú železnice dostať do osobných vlakov. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ministerstvo dopravy otvára konkurencii vlakovú linku do Banskej Bystrice, ktorú dotuje štát.

Minister dopravy Ján Počiatek sa rozhodol vyhlásiť prvý tender, pri ktorom sa štát vzdáva rýchlikovej dopravy na niektorej z dôležitých tratí.

Jeho ministerstvo zverejnilo oznámenie, že hľadá dopravcu, ktorý zabezpečí spojenie z Banskej Bystrice do Bratislavy.

„Predmetom zákazky je zabezpečiť bezpečné, efektívne a kvalitné služby pre cestujúcich medzi mestami Bratislava a Banská Bystrica vlakmi diaľkovej dopravy,“ píše sa v oznámení.

Na linke teraz jazdí štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). V rámci Počiatkovho obstarávania by o ňu mohli prejaviť záujem aj súkromní dopravcovia. Podmienkou je, aby ukázali, že už majú skúsenosti so železničnou dopravou.

„Záujemca predloží zoznam poskytnutých služieb rovnakého alebo podobného charakteru, ako je predmet zákazky, za predchádzajúce tri roky,“ píše ministerstvo.

Víťaz súťaže by mal získať až desaťročný monopol na obsluhu celej trate.

Trať, kde vlaky prehrávajú

Ministerstvo týmto krokom vôbec po prvýkrát vyhlasuje súťaž o niektorú z liniek, ktorej prevádzku dotuje štát. „Dopravcovi bude náležať úhrada preukázateľnej straty za zrealizované výkony,“ uvádza ministerstvo.

ZSSK za svoje služby medzi Banskou Bystricou a Bratislavou teraz inkasuje necelých deväť miliónov eur ročne.

Počiatkov tender môže pomôcť náklady štátu znížiť. Uchádzači by sa totiž podľa predstáv ministerstva mali tromfovať v tom, kto bude požadovať nižšiu dotáciu.

„Kritériom pre výber víťaza bude ekonomicky najvýhodnejšia ponuka,“ sľubuje ministerstvo.

vlaky_infograf4-1024x506-1000x494-1000x494

Jediným súkromníkom, ktorý doteraz získal nejakú dotovanú linku na Slovensku, je český RegioJet. V roku 2010 sa dostal k zmluve na prevádzku osobných vlakov medzi Komárnom a Bratislavou – tomuto kontraktu však nepredchádzala otvorená súťaž, do ktorej by sa mohli zapojiť aj iní hráči.

V časovej tiesni

Okrem nižších nákladov môže ministerstvo žiadať od víťaza aj vyššiu kvalitu pre cestujúcich. Aspoň v Česku je bežné, že štát pri podobných súťažiach zvýhodňuje tých dopravcov, ktorí ponúknu nízkopodlažné vozne, klimatizáciu alebo WiFi pripojenie.

Či to bude tak aj pri Počiatkovom tendri, zatiaľ nie je známe. Detaily podmienok chce ministerstvo poskytnúť až súťažiacim firmám.

No príliš veľa času im nedopraje. Lehota na predloženie ponúk vyprší v polovici januára 2016, teda o dva mesiace a pár dní.

České ministerstvo dopravy nedávno pri podobnej súťaži nechalo lehotu až sedem mesiacov.

RegioJet, Arriva ďalší

O zákazku už prejavil záujem RegioJet, ktorý sa dlhodobo snažil prenikať na slovenské dotované linky.

„Je to veľmi stabilné podnikanie. Spočítate si, koľko vyberiete na cestovnom, prirátate dotáciu a ste v zisku. Ak teda viete počítať,“ vysvetlil vlani majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

Doterajšia nechuť ministerstva takéto trate otvárať ho nakoniec viedla k tomu, že vlani vstúpil na komerčnú trasu Bratislava – Košice. Na nej podľa svojich prehlásení prerába milióny.

Okrem RegioJetu avizovala svoj záujem aj nemecká Arriva, ktorá na Slovensku zabezpečuje hlavne prímestskú autobusovú dopravu.

„Máme dostatok skúseností, aby sme mohli pripraviť kvalitnú ponuku a v prípade úspechu poskytovať okrem autobusovej dopravy aj dopravu vlakmi,“ hovorí šéf slovenskej divízie Arrivy László Ivan.

A v neposlednom rade by sa mohla prihlásiť aj ZSSK, ktorá by o rýchliky z Banskej Bystrice do Bratislavy nerada prišla. Na rozdiel od minulosti však kontrakt nedostane automaticky, ale bude musieť ponúknuť lepšie podmienky než konkurencia.

„Máme záujem naďalej jazdiť na linke Bratislava – Banská Bystrica, o účasti v súťaži sa rozhodneme po preštudovaní podmienok,“ uviedla nedávno hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.

Prečítajte si knihu od Vladimíra Šnídla: Pravda a lož na Facebooku

Viac

Teraz najčítanejšie