Denník N

Rádio Expres a matematika

Ak chce byť súkromné rádio aspoň také transparentné, ako je štátny Tipos, malo by o svojej hre informovať lepšie.

Autor je bývalý primátor Bratislavy

Som pravidelným poslucháčom rádia Expres. Mám ho rád ako príposluch ráno, ale aj pri jazde autom. Už dlhšie mi nedá pokoj súťažná kampaň, ktorá je v ňom už rok a pol silne prítomná a pozná ju skoro každý ich poslucháč pod názvom Počúvam rádio Expres.

Nemám problém s tým, ak niekto vyhrá tisíc alebo teraz dvetisíc eur, radosť ľudí, ktorí ich získajú, je obrovská a úprimná, čomu sa v platových pomeroch Slovenska nemožno čudovať. Prekáža mi to, ako rádio opakovane vťahuje poslucháčov do tejto hry a presviedča ich – včera vyhral tento alebo táto a dnes to môžeš byť ty. Človek musí poslať aspoň jednu SMS a iba vtedy môže vyhrať. Ak nevyhrá, musí poslať na druhý deň ďalšiu. A tak posiela SMS, posiela a stále nič.

Podľa zverejneného štatútu je cieľom tejto súťaže zvýšiť počúvanosť rádia Expres. O koľko sa zvýšila vďaka tejto kampani, nikto nepovedal, rovnako ako to, koľko na tom rádio získalo. Skúsme teda použiť trochu matematiky. Cena jednej SMS je 0,80 eura vrátane DPH, čiže jeden poslucháč prispeje rádiu jednou SMS do súťaže sumou 0,64 eura. Minimálna suma, ktorú musí rádio denne získať, aby nebolo na súťaži stratové, je dvetisíc eur, čiže potrebuje minimálne 3 125 SMS (lebo 2000 deleno 0,64 = 3125). Predpokladajme, že každý poslucháč pošle iba jednu SMS, potom číslo 3125  je aj dolný odhad počtu zapojených poslucháčov.

Hracím dňom je každý deň, čiže ročne môže vyhrať najviac 365 výhercov. Aby mal šancu vyhrať každý hrajúci poslucháč, ako Express nepriamo sľubuje, potreboval by hrať súťaž minimálne 8,5 roka (lebo 3125 deleno 365 = 8,56). Vtedy by posledný hrajúci poslucháč mal šancu vyhrať dvetisíc, ale za tie roky by do súťaže prispel 8,5 x 365 x 0,80 = 2482 eur. Výpočet je zjednodušený v tom, akoby každý deň hralo tých istých 3125 poslucháčov, ktorí každý deň posielajú jednu SMS, čo, samozrejme, nie je tak, ale potom sa tie časy čakania na výhru ešte predlžujú. Zjednodušený je aj v tom, že nepočíta náklady na technickú realizáciu, čiže minimálny počet zapojených poslucháčov musí byť vyšší, aby pokryl aj tie.

Môj horný odhad počtu zapojených poslucháčov je desaťtisíc a každý pošle jednu SMS (odhad nepovažujem za prehnaný, lebo podľa prieskumu agentúry Median.sk je denná počúvanosť okolo 900-tisíc poslucháčov). Pri 10-tisíc SMS by rádio denne získalo 6400 eur, z toho 2000 ide na výhru a rádiu denne zostane 4400 eur, čo je ročne činí 1,6 milióna eur mínus náklady na technickú realizáciu. Aby v súťaži aspoň teoreticky mohol vyhrať každý poslucháč, musela by trvať viac ako 27 rokov, čo zrejme nie je reálne.

Takže určite nevyhrá každý, kto poslal alebo posiela SMS. Čo sa rádia týka, ak po vyplatení výhier a nákladov za technickú realizáciu ostane na nule, s tým nemám problém. Ak však na svojich poslucháčoch zarába, tak by malo aspoň povedať, že koľko. Ak chce byť Expres aspoň taký transparentný, ako je štátna lotériová spoločnosť Tipos, tak by mal zverejniť raz ročne osobitnú správu, koľko peňazí celkove získal v tejto súťaži, koľko z toho išlo na výhry, koľko boli náklady technickej realizácie a na čo použil ostatné peniaze. Koľko išlo na výhry, to si vieme vypočítať, lebo je to 365 x 2000 = 730 000 eur. Ostatné by mal povedať Expres.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Komentáre

Teraz najčítanejšie