Denník N

Mediabriefing logoMediaBrífing: Pätinu komentárov na sociálnych sieťach je potrebné odstrániť, ukazuje prax elfov

Dobrý deň, v dnešnom MediaBrífingu okrem iného nájdete:

  • elfovia musia odstrániť 20 percent komentárov v diskusiách;
  • poistka novinárov na Ukrajine je drahšia ako v Sýrii či Afganistane;
  • austrálske zákony sú nočnou morou;
  • ďalšie správy o médiách.
Ilustrácia: elfovia.sk

Slovenské médiá sa tento rok začali viac zaoberať tým, čo ľudia píšu v diskusiách na ich profiloch na Facebooku a Instagrame. Pomohol tomu aj projekt Elfov, ktorý v marci spustila PR agentúra s názvom Katedra Komunikácie.

Agentúra zamestnáva tím ľudí, ktorí z diskusií na sociálnych sieťach odstraňujú dezinformácie, nenávistné príspevky a blokujú trollov. Jej služby začala ako prvá využívať redakcia portálu Aktuality, v súčasnosti už elfovia kontrolujú aj diskusie na profiloch denníka SME, portálov Refresher, Dobré noviny či lokálneho webu Žilinak.

Elfovia už skontrolovali viac ako 470-tisíc komentárov, pričom vymazali alebo skryli takmer 100-tisíc z nich, pretože porušovali pravidlá slušnej diskusie. Elfovia identifikovali aj viac ako 1500 falošných a neautentických profilov na Facebooku a Instagrame.

Ako to funguje: Elfovia „čistia“ diskusie 14 hodín denne, a to od 8. hodiny ráno do 22. hodiny večer. „Podľa dát je to čas, keď na sociálnych sieťach pribúda najviac komentárov. V rámci dňa sa však vraciame aj k ‚nočným‘ komentárom, teda kontrolou prejdú všetky, ktoré sú na stránke,“ povedal Gabriel Tóth, zakladateľ agentúry Katedra Komunikácie.

  • Denne je skontrolovaných zhruba 15-tisíc komentárov, za jednu štvorhodinovú zmenu stihne elf prejsť 1400 až 1700 príspevkov. Ak by človek pracoval bez prestávky, za minútu by teda mal skontrolovať šesť až sedem príspevkov.
  • Moderovanie obsahu prebieha v nástroji Zoomsphere, ktorý spracúva všetky komentáre na profiloch zapojených médií. Elf počas svojej služby kontroluje len príspevky jedného média. „Je to tak preto, aby vedel posúdiť aj kontext príspevku a diskusie,“ vysvetlil Tóth.
  • Hodina „čistenia“ diskusie stojí 6,50 eura, pričom elf dostane päť eur, zvyšok ide na odvody. Agentúra očakáva, že cena sa časom zvýši na 7,50 eura, aby pokryla aj ďalšie náklady na manažment celého projektu.
  • Elfovia musia momentálne skryť alebo odstrániť zhruba 20 percent komentárov v diskusiách. „Priznám sa, že to negatívne prekonalo naše očakávania. Odhadoval som, že to bude len niekde do 10 percent,“ vraví Tóth.

Kto sú elfovia: Agentúra má na čiastočný úväzok zamestnaných 16 ľudí, ide zväčša o študentov, ktorí predtým pôsobili napríklad ako dobrovoľníci vo facebookovej skupine #somtu zameranej na boj proti nenávisti na internete.

Agentúra ľuďom poskytuje tréning na konkrétnych príkladoch komentárov a vypracovala aj manuál moderovania obsahu. „Zároveň prvé dni a týždne je moderovanie nových ľudí pod zvýšeným dohľadom seniorných kolegov, ktorí im dávajú pravidelne spätnú väzbu,“ opisuje Tóth.

„Dohľad seniorných elfov spočíva v náhodnej kontrole odstránených komentárov a aj diskusií pod príspevkami. Najväčší dôraz dávame na správne odhaľovanie trollov a falošných účtov, kde každý jeden takto označený profil prejde ešte kontrolou seniora, aby sme sa vyhli omylom,“ dodal.

Čo bude ďalej: Služby elfov by mali v blízkej budúcnosti využívať aj ďalšie slovenské médiá, agentúra s nimi už rokuje. Projekt chce rozšíriť aj do zahraničia, už bolo spustené pilotné testovanie v Česku.

Kontext: Redakcie sa v minulosti tvárili, že zodpovednosť za diskusie na ich profiloch má samotná sociálna sieť. Médiá na nej len zdieľali svoj obsah, zvyšovali si tak návštevnosť webov – a niektoré dokonca trvajú na to, že im platformy majú ešte platiť za zobrazovanie ich obsahu. Stoka v diskusiách bola nechceným dieťaťom, na ktoré nik nechcel míňať čas, energiu a peniaze. To sa začína pomaly meniť.

Nápad outsourcovať moderovanie diskusií nie je nový, veď aj samotné platformy ako Facebook či YouTube platia iným firmám, ktoré po svete zamestnávajú desaťtisíce ľudí, aby kontrolovali obsah a mazali to, čo porušuje pravidlá.

Výzvou je kvalita moderovania, jeho škálovanie a dlhodobá udržateľnosť. Médiá už opísali, že „admini“ obsahu vo svete sú často slabo platení, pracujú pod veľkým tlakom a časovým stresom. Mnohí túto robotu zvládnu robiť len niekoľko mesiacov a aj po takom krátkom čase sa môžu objaviť problémy so spánkom, stavy úzkosti či panické záchvaty. U niektorých moderátorov sa rozvinula posttraumatická stresová porucha, akou trpia napríklad vojaci po

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Facebook

Hoaxy a propaganda

Mediabriefing logoMediaBrífing

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie