Naozaj treba pre zdravie 10-tisíc krokov denne? Zbytočne veľa, je to len marketing, reaguje veda

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.
Dobrý deň,
jedno z častých odporúčaní pre zdravý životný štýl radí prejsť za deň aspoň 10-tisíc krokov. Výsledkom má byť lepšia kondícia, nižšia hmotnosť, a tým pádom aj zdravší, kvalitnejší a dlhší život.
Spomenuté číslo však nemá žiadny vedecký základ. Je vymyslené a vzniklo pred 60 rokmi ako šikovný marketingový ťah. No keďže sa ľahko pamätá a jeho obsah je pre spoločnosť pozitívny, nikto ho v uplynulých dekádach zásadne nespochybnil.
Až v roku 2019 skupina vedcov vypracovala rozsiahlu štúdiu, aby preverila, či je toto fitness pravidlo skutočne pravdivé. V nasledujúcich rokoch pribudli aj ďalšie výskumy a výsledky boli prekvapivé. Z ich záverov vyplýva, že 10-tisíc krokov zrejme nepotrebujete.
Odborníci zdôrazňujú, že pohyb je zdravý a dôležitý, no každodenná snaha dopracovať sa k päťcifernému číslu je zvyčajne málo efektívna. Pomyselná denná hranica krokov je totiž nižšia.
Výklus je pravidelný týždenný newsletter o behu, vychádza každý utorok a posielame ho aj e-mailom. Vypočuť si ho môžete aj ako podcast na kanáli Športové podcasty vo svojej podcastovej aplikácii.
V roku 1964 organizovalo japonské Tokio olympijské hry a tamojšia firma Yamasa Tokei sa rozhodla zúročiť ich marketingový potenciál. Využila zvýšený záujem verejnosti o šport a pohyb a vyrobila vôbec prvý krokomer.
Jeho názov by sa dal voľne preložiť ako „merač 10-tisíc krokov,“ pričom pri prepise do japonského znakového písma pripomínal postavičku kráčajúceho muža.
Na vynáleze mal podiel aj mladý doktor Yoshiro Hatano, ktorý sa na základe odborných poznatkov a dát o zvyšujúcej sa obezite obával, že Japonci prejdú na konzumný spôsob života. Snažil sa ich preto motivovať k pohybu.
K tomu všetkému sa pridala reklamná kampaň, ktorá hlásala, že pre zdravý životný štýl potrebujete prejsť denne aspoň 10-tisíc krokov, a verejnosť si výrobok obľúbila.
Tým sa však úspech kampane nekončil. Prešli roky a neskôr desaťročia, na marketingové pozadie sa zabudlo a v spoločnosti sa ustálilo všeobecné presvedčenie, že reklamný slogan je skutočne pravdivý. Až pokým sa naň podrobne nepozrela skupina vedcov.