Denník N

Naozaj treba pre zdravie 10-tisíc krokov denne? Zbytočne veľa, je to len marketing, reaguje veda

Ilustračné foto - Adobe Stock
Ilustračné foto – Adobe Stock

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Dobrý deň,

jedno z častých odporúčaní pre zdravý životný štýl radí prejsť za deň aspoň 10-tisíc krokov. Výsledkom má byť lepšia kondícia, nižšia hmotnosť, a tým pádom aj zdravší, kvalitnejší a dlhší život.

Spomenuté číslo však nemá žiadny vedecký základ. Je vymyslené a vzniklo pred 60 rokmi ako šikovný marketingový ťah. No keďže sa ľahko pamätá a jeho obsah je pre spoločnosť pozitívny, nikto ho v uplynulých dekádach zásadne nespochybnil.

Až v roku 2019 skupina vedcov vypracovala rozsiahlu štúdiu, aby preverila, či je toto fitness pravidlo skutočne pravdivé. V nasledujúcich rokoch pribudli aj ďalšie výskumy a výsledky boli prekvapivé. Z ich záverov vyplýva, že 10-tisíc krokov zrejme nepotrebujete.

Odborníci zdôrazňujú, že pohyb je zdravý a dôležitý, no každodenná snaha dopracovať sa k päťcifernému číslu je zvyčajne málo efektívna. Pomyselná denná hranica krokov je totiž nižšia.

Výklus je pravidelný týždenný newsletter o behu, vychádza každý utorok a posielame ho aj e-mailom. Vypočuť si ho môžete aj ako podcast na kanáli Športové podcasty vo svojej podcastovej aplikácii.


V roku 1964 organizovalo japonské Tokio olympijské hry a tamojšia firma Yamasa Tokei sa rozhodla zúročiť ich marketingový potenciál. Využila zvýšený záujem verejnosti o šport a pohyb a vyrobila vôbec prvý krokomer.

Jeho názov by sa dal voľne preložiť ako „merač 10-tisíc krokov,“ pričom pri prepise do japonského znakového písma pripomínal postavičku kráčajúceho muža.

Na vynáleze mal podiel aj mladý doktor Yoshiro Hatano, ktorý sa na základe odborných poznatkov a dát o zvyšujúcej sa obezite obával, že Japonci prejdú na konzumný spôsob života. Snažil sa ich preto motivovať k pohybu.

K tomu všetkému sa pridala reklamná kampaň, ktorá hlásala, že pre zdravý životný štýl potrebujete prejsť denne aspoň 10-tisíc krokov, a verejnosť si výrobok obľúbila.

Tým sa však úspech kampane nekončil. Prešli roky a neskôr desaťročia, na marketingové pozadie sa zabudlo a v spoločnosti sa ustálilo všeobecné presvedčenie, že reklamný slogan je skutočne pravdivý. Až pokým sa naň podrobne nepozrela skupina vedcov.

Stačí len

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Radíme športovcom

Výklus

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie