Denník N

Pilot zo Sliača: V centrifúge som zvládol 9G, načas som prestal vidieť, no vedomie som nestratil

Top Gun: Maverick (2022). Reprofoto – IMDb/Paramount Pictures
Top Gun: Maverick (2022). Reprofoto – IMDb/Paramount Pictures

Aké následky má vysoké preťaženie na organizmus stíhacích pilotov a ako sa mu bránia? Prečo napínajú lýtka či brušné svaly, načo potrebujú anti-G odev, akú rolu hrá ich celkový zdravotný stav, poloha sedačky či špeciálne dýchanie, pri ktorom si pumpujú krv do hlavy?

V kinách je nový Top Gun: Maverick a v úchvatných záberoch robia bojoví piloti manévre, pri ktorých sa niektorým môže dvíhať žalúdok.

Denník N zaujímalo, ako sa piloti stíhacích lietadiel pripravujú na preťaženie, čo sa pri ňom deje v ľudskom tele a ako sa mu možno brániť.

Rozprávali sme sa s pilotom Richardom Kucharíkom, ktorý na letisku na Sliači pôsobí tretí rok a momentálne lieta na podzvukovom lietadle L-39 Albatros. Nasledovať bude výcvik na F-16.

Lietadlo L-39 Albatros vystavené na tohtoročnom Festivale letectva v Piešťanoch. Foto – TASR

Tri smery preťaženia

Gravitácia je sila, ktorou na seba pôsobia hmotné telesá. „Najbližší citeľný príklad je gravitácia Zeme, ktorá nás ťahá k svojmu ťažisku,“ vysvetľuje Samuel Kováčik, fyzik z Univerzity Komenského v Bratislave a zakladateľ projektu Vedátor na popularizáciu vedy.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Príroda

Technológie

Veda

Teraz najčítanejšie