Denník N

Svojráz národného motorizmu alebo čo znesie Rus, neznesie Európan

Novému modelu Lada Vesta robil v októbri 2015 reklamu osobne Vladimir Putin. Foto -lada.ru
Novému modelu Lada Vesta robil v októbri 2015 reklamu osobne Vladimir Putin. Foto -lada.ru

Len aby sme raz nepoškuľovali po tých „novučičkých“ ladách bez ABS a airbagov.

Je taký príbeh, opisovali mi ho v ukrajinskom Mariupole v roku 2015. Vraj zo Sibíri prišiel Rus na akejsi lade. Putoval sedem dní, takmer bez prestávky, sám. Pozoruhodné je vyústenie. Dotyčný si zaplával v Azovskom mori, osušil sa a vrátil sa domov.

Prečo niekto cestuje štrnásť dní kvôli okúpaniu sa? Nazdávam sa, že odpoveď nespočíva v tom, že šlo o Azovské more, ale že šlo o „akúsi ladu“. Poviem to ešte inak. Ten, kto znesie dva týždne v staršom modeli tejto značky, znesie všetko. Aj Putina a jeho režim, aj siedmu vlnu sankcií, aj návrat do minulosti, ktorý tieto sankcie spôsobili.

Z Ruska prišla nedávno taká správa. V automobilke AvtoVaz, z ktorej sa stiahol francúzsky Renault ako väčšinový vlastník, sa opäť, po mesiaci a pol, rozbehla výroba zastavená v dôsledku sankcií. Byť Rusom, krotil by som nadšenie. Z liniek začal schádzať postarším občanom dôverne známy model Lada Granta. Fotky vyzerajú nádejne, prvé novovyrobené vozidlá majú striebornú metalízu, dokonca hliníkové disky, chybičkou krásy je však to, že chýba zopár „drobností“, ako je ABS či airbagy.

Pre nedostatok západných súčiastok sa musí ruský motorista vrátiť do praveku. Alebo si dovážať autá z Číny.

Správa nezmieňuje, či je v základnej výbave modelu Lada Granta volant a štyri kolesá. V každom prípade také „luxusné“ položky ako posilňovač riadenia či centrálne zamykanie sú súčasťou príplatkovej výbavy provokatívne (alebo vtipne, vyberte si) nazvanej Classic ’22.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Komentáre

Teraz najčítanejšie