Veľké porovnanie maturít: po pandémii sa zlepšili aj niektoré odborné školy, niektoré gymnáziá prepadli (+ grafy)
Pozreli sme sa na výsledky písomného maturitného testu zo slovenčiny v roku 2022 a z rokov pred pandémiou. Najviac sa zlepšilo gymnázium v Kráľovskom Chlmci a odborná škola strojnícka v Kysuckom Novom Meste.
Maturanti to tento rok nemali ľahké a búrili sa proti tomu, aby písali maturity. Chceli to, čo mali ich predchodcovia – v roku 2020 aj 2021 maturity zrušili pre covid a nahradil ich priemer známok.
Tohtoročných maturantov covid zastihol už v druhom ročníku na strednej škole a takmer polovicu svojho štúdia strávili doma. Ako ich zmenili dlhé mesiace online vyučovania? Máme generáciu maturantov, ktorých výsledky sa prepadli?
Urobili sme veľký prehľad výsledkov maturít – konkrétne písomného testu zo slovenského jazyka a literatúry, ktorý píšu všetci maturanti každoročne na jar. Pozreli sme sa na výsledky už od roku 2015, pričom sme porovnali úspešnosť škôl pred epidémiou covidu a po skončení jeho poslednej vlny.
Graf – a rozhovory s riaditeľmi – ukázali niekoľko dôležitých správ o tom, ako covid ovplyvnil generáciu tohtoročných maturantov.
Cieľom nie je vytvoriť rebríček stredných škôl na základe maturity, pretože jej výsledky zďaleka nehovoria o kvalite školy. Škola so slabšími výsledkami môže v skutočnosti pripravovať kriticky mysliacich žiakov, aj napriek tomu, že sa to neukáže na maturitnom písomnom teste.
Nechceme ani porovnávať maturitné úspechy bratislavského gymnázia a prešovskej odbornej školy. Také porovnanie je neférové a aj nesprávne. Hlbším skúmaním grafov chceme zistiť, ako sa školy – so svojimi žiakmi a vo svojom regióne – posúvali pred pandémiou a po nej.
Grafom nechceme povedať, že odborné školy sú slabšie ako gymnáziá. Je prirodzené, že odborné školy majú v teste zo slovenčiny slabšie výsledky ako gymnáziá, keďže študenti z odborných škôl majú ťažisko štúdia v praxi.
Nejde pritom ani o jednoduché porovnanie poslednej maturity s výsledkom pred covidom, ako to robí ministerstvo školstva – takéto porovnávanie totiž môže ovplyvniť to, že testy v rôznych rokoch mohli byť rôzne náročné. Porovnávame s dlhodobými výsledkami škôl za viac rokov (detailné vysvetlenie nižšie).
Päť vecí, ktoré sme sa o maturantoch po pandémii dozvedeli
Z dát možno vyčítať päť základných zistení: