Denník N

Nakrátko sa ocitli v Košiciach a maľovali tak, že by im to závideli aj v Paríži

Gejza Schiller - Krajina s mostom, 1922, Východoslovenská galéria
Gejza Schiller – Krajina s mostom, 1922, Východoslovenská galéria

Maliari František Foltýn a Gejza Schiller prišli pred sto rokmi do Košíc, kde sa stali dobrými priateľmi aj partnermi v umení.

Keď sa v roku 2011 ocitla rozsiahla zbierka českého umenia na aukcii v Sotheby’s, medzi položkami, ktoré sa predávali za najvyššie ceny, boli vedľa diel Františka Kupku a Emila Fillu aj maľby Františka Foltýna z 20. rokov minulého storočia.

Čech Foltýn viaceré z nich vytvoril počas štvorročného pobytu v Košiciach, odkiaľ chodieval maľovať krajinu na východe Slovenska a v bývalej Podkarpatskej Rusi.

Počas ciest ho často sprevádzal aj jeho dobrý priateľ a spolupracovník, maďarský maliar Gejza Schiller. Ich maľby teraz vystavuje Východoslovenská galéria v Košiciach.

„Maľby, ktoré obaja vytvorili, predstavujú zvláštny východoeurópsky odvar kubizmu. To, ako ku krajine pristupovali, ako ju svojsky stvárňovali, sa výrazne líši od toho, čo sa v tom čase robilo na západe. Ak by napríklad bola oproti v sieni výstava Fullu a Benku alebo Fullu a Galandu, tak je to niečo úplne iné. Vidieť, že moderna v medzivojnovom období mala u nás rôzne podoby,“ hovorí Miroslav Kleban, historik umenia a kurátor výstavy.

František Foltýn – Milenci, 1922, zbierka ArtHáz
František Foltýn – Mlynský náhon, 1924, zbierka ArtHáz
Gejza Schiller – Most v Nagybányi, 1924, zbierka ArtHáz

Priaznivé podmienky

Ako prvý z dvojice prišiel do Košíc Gejza Schiller v roku 1920 z rodnej Budapešti. O jeho živote veľa nevieme a nepoznáme ani presný dôvod jeho príchodu.

Ten najpravdepodobnejší je, že Košice

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Košice

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie