Denník N

Počiatek odovzdal novú cestu od Doprastavu aj Váhostavu, hádzali po ňom vajcia

Nová rýchlocesta za Zvolenom zrýchli južnú trasu medzi Bratislavou a Košicami najviac o 5 až 10 minút. Cenou za to sú aj v tomto prípade nevyplatení drobní stavbári.

cesty_kosice_WEB (1)

Kliknutím mapu zväčšíte

Keď sa vyberiete z Bratislavy do Košíc, trasu zbehnete relatívne rýchlo po rýchlostnej ceste smerom na Banskú Bystricu, odbočíte na Zvolen a ďalej pôjdete po cestách prvej triedy. Potrvá to podľa googlemaps necelých 5 hodín.

Po novom sa táto cesta o čosi zrýchli. Odhady bývalého investičného šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti Juraja Čermáka hovoria, že aj o 10 minút. V žilinskom dopravnom výskumnom ústave rátajú s asi 5 až 6-minútovou úsporou, ktorú šoférom prinesie nový úsek rýchlostnej cesty, označovanej R2, za Zvolenom, Pstruša – Kriváň. Ide o obchvat Detvy.

Má 10,4 kilometra a šoférom ho v utorok odovzdal minister dopravy Ján Počiatek. Nebol pri tom sám, asistovali mu manažéri stavebných firiem, ktoré v konzorciu cestu postavili: Strabag, Doprastav vo vlastníctve neznámych majiteľov a Váhostav z portfólia podnikateľa Juraja Širokého.

Posledné dve spomínané spoločnosti si na práce zvykli najímať menších subdodávateľov, ktorých nechali robiť, ale napokon ich nevyplatili. Samotní stavbári, ktorí majú zmluvu priamo so štátom, by mali napríklad za diaľnicu za Zvolenom dostať asi 180 miliónov eur bez DPH.

Na oslavu novej cesty štát opäť zavolal verejnosť. Už po niekoľkýkrát žreboval šťastlivcov, ktorí pásku strihali spolu so štátnymi manažérmi a ako prví sa mohli previezť po novej ceste.

Tentoraz sa do súťaže zapojilo veľké množstvo motoristov práve z Podpoľania. Národná diaľničná spoločnosť spomedzi prihlásených vyžrebovala Soňu D. z Detvy, Miroslava S. zo Zvolena a Michala H. z Detvy. Blahoželáme, píše Národná diaľničná spoločnosť na svojej stránke.

Mieril na šéfa Váhostavu, trafiť sa nedalo

Zďaleka nie všetci však boli takí nadšení novou rýchlocestou ako vyžrebovaní šoféri. Na strihanie pásky prišli zástupcovia strany OĽaNO s transparentom: Fico vysmiaty, Široký zahojený, ľudia okradnutí.

Predstavitelia opozície tak pripomenuli drobných stavbárov, ktorí sa svojich peňazí za odvedenú prácu zatiaľ nedočkali a ani ich všetky tak skoro neuvidia. Na strihanie pásky prišli aj ich zástupcovia. Jozef Viskupič z OĽaNO opísal, že Milan Blaho, zástupca nevyplatených stavbárov, hodil na sprievod okolo ministra dopravy Počiatka zo desať vajec.

Vajcia, ktoré ľudia hádzali počas slávnostného strihania pásky. Foto - Tasr
Vajcia, ktoré ľudia hádzali počas slávnostného strihania pásky. Foto – Tasr

Mieril som na riaditeľa Váhostavu Mariána Moravčíka, ale z tej vzdialenosti sa to ani veľmi nedalo. Skôr som symbolicky hodil vajcia na zem, opisuje Blaho. Hovorí, že to urobil za bratov Oláhovcov, ktorí na autostráde za Zvolenom pracovali a tiež obišli bez peňazí. Vynadal som im do zlodejov. Keď si ma upiekli, nech si ma aj zjedia, povedal Blaho o ministerskej akcii.

Bratia Oláhovci sa na strihanie pásky nedostali, prístup na miesto diania bol podľa Blaha striktne vybraný tak, aby mali ochrankári možnosť selektovať nežiaducich. Blaho vraj prekĺzol spoločne so zástupcami OĽaNO.

Zástupcov z OĽaNO sa pokúšali z miesta strihania pásky vystrnadiť zvláštni ochrankári. Viskupič hovorí o neoznačených ľuďoch, ktorí sa odmietli legitimovať či prezradiť, pre ktorú SBS vlastne pracujú. V chaose, ktorý zavládol, sa podľa Viskupiča hodené vajcia podpísali minimálne na topánkach viacerých zúčastnených.

Minister Počiatek označil celú záležitosť ako zvolenú taktiku niektorých politických strán na vedenie predvolebného boja, citovala ho agentúra TASR.

Kadiaľ sa pôjde ľahšie

Nová autostráda posilňuje pozíciu južnej trasy medzi Bratislavou a Košicami v konkurencii iných. Stále sa však ešte oplatí premýšľať najmä nad jazdou cez Maďarsko, kadiaľ vedie takmer súvislá a bezpečná diaľnica.

Aj tento pomer síl sa onedlho zmení. Na hornej trase cez Žilinu tiež pribúdajú kilometre a do konca roka by malo byť vyasfaltovaných ďalších asi 20 kilometrov D1. Nové kilometre pribudnú na budúci rok aj za Zvolenom.

Odborníci upozorňujú, že pri výbere trasy treba mať na zreteli aj to, či je práve sneh alebo nie.

Veľké odovzdávanie viacerých diaľničných úsekov prichádza tesne pred voľbami. Niektoré z nich mali byť hotové už vlani, no napokon sa vtedy odovzdával iba obchvat Žiaru nad Hronom. Za meškanie stavbári typu Váhostav či Doprastav nedostali ani pokuty.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie